Categorieën: Tv-series / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Recensie | Sweet Magnolias – Seizoen 1

Sweet MagnoliasTitel: Sweet Magnolias
Releasedatum: 19 mei 2020 (NL)
Showrunner: Sheryl J. Anderson
Cast: JoAnna Garcia Swisher, Brooke Elliot, Heather Headley, Logan Allan, Anneliese Judge, Carson Rowland, Justin Bruening, Chris Klein, Jamie Lynn Spears, Dion Johnstone, Chris Medlin, Bianca Baerry Tarantino, Michael Shenefelt
Speelduur per afl.: 50 minuten
Genre: Romantiek, Komedie
Kijkwijzer: 9+ (Angst, Grof taalgebruik)

Sweet Magnolias speelt zich af in het plaatsje Serenity en draait om Maddie Townsend en haar twee beste vriendinnen Dana en Helen. Ze zijn sinds middelbare school beste vriendinnen en slepen elkaar door de complexe wereld van romantiek, carrière en familie.

Netflix Original

Eén keer in de zoveel tijd krijg ik een pushbericht op mijn telefoon van Netflix met daarin allemaal trailers van films, series, documentaires, etc. die binnenkort op Netflix verschijnen. Zodoende kwam ik Sweet Magnolias tegen. Het leek mij direct een leuke feelgood serie. Dus toen de serie eenmaal op Netflix stond ben ik er even lekker voor gaan zitten. En voordat ik wist was het voorbij en moet ik nu wachten op het tweede seizoen. Helaas zullen we daar ongetwijfeld lang op moeten wachten door de Coronacrisis, gezien de film- en serieindustrie momenteel stil ligt.

Sweet Magnolias still

Sweet Magnolias

Sweet Magnolias gaat over drie vriendinnen die zijn opgegroeid in het stadje Serenity en hier (weer zijn gaan) wonen. Maddie is een soort van de hoofdpersoon van de drie vriendinnen. Ze ligt momenteel in scheiding met de man waar ze drie kinderen mee heeft gekregen omdat hij per ongeluk zijn assistente heeft bezwangerd. Haar oudste zoon, Tyler heeft het moeilijk met de scheiding en laat zijn vader dit duidelijk merken. En dan krijgt zijn coach, coach Cal, ook nog interesse in zijn moeder! Dan heb je nog het altijd vrolijke middelste kind, Kyle, dat hierdoor compleet over het hoofd wordt gezien. En tot slot het jongste kind, Katie, dat het minst onder de scheiding lijdt.

Dan heb je nog Maddies vriendinnen Helen en Dana Sue. Helen, een goede advocaat, heeft Serenity een tijdje verlaten, maar toen het niet werkte met haar toenmalige liefde is ze teruggekeerd. Ze is nog steeds alleen, maar haar kinderwens wordt alsmaar groter. Dana Sue voedt in haar eentje haar dochter Annie op en runt ondertussen een succesvol restaurant. Wanneer Maddie in scheiding komt te liggen, hebben zij dé oplossing: waarom beginnen ze niet een luxe spa in Serenity?

Verfilming

Mocht je nou denken: dit verhaal komt mij vaag bekend voor? Dat kan. De serie is gebaseerd op de Sweet Magnolias boeken van Sherryl Woods. Ook de schrijfster van Chesapeake Shores. Waar de tv-serie Chesapeake Shores mij niet wist te pakken, wist de tv-serie Sweet Magnolias dit wel. Nee, het is niet de allerbeste serie die er is. Dit ligt helaas aan het matige acteerwerk van enkele acteurs. Zo vond ik Jamie Lynn Spears (ja, het zusje van) niet erg sterk uit de hoek komen als de assistente van Maddies man. En ook Carson Rowland als Tyler en Bianca Berry Tarantino als Katie vond ik niet altijd even overtuigend. Het meest heb ik genoten van Logan Allan in de rol van Kyle. Zijn personage is erg interessant doordat hij op een andere manier naar de wereld kijkt.

Sweet Magnolias still

Lekker bingen

Toch is de serie heerlijk om te bingen. Sweet Magnolias kijkt makkelijk weg en verveelt geen moment. Je raakt betrokken bij de personages en hun levens en hoopt dat alles goed voor ze afloopt. Je kunt je makkelijk in de personages en wat ze meemaken verplaatsen doordat er alledaagse onderwerpen voorbij komen, zoals dus een familie die moet omgaan met een scheiding. Je kunt samen lachen en samen huilen. Ook weet de serie, naast enkele clichés, af en toe te verrassen. Ik dacht in de eerste aflevering namelijk al een bepaald verloop goed in te schatten, maar uiteindelijk ging het tóch een compleet andere kant op. Of dit slechts een zijweg is, dat zal in een volgend seizoen moeten blijken.

Sweet Magnolias is een serie die makkelijk wegkijkt en ideaal is om te bingen. Het is een luchtige en fijne serie, maar geen kwaliteit van de hoogste schaal. Het acteerwerk van enkele acteurs is matig, en dat is jammer. Maar het is niet zo onoverkomelijk dat ik mij eraan zou gaan storen. Ik zou de serie direct aan alle fans van romantische dramaseries willen aanraden. Echter, het einde heeft zo’n grote hartverscheurende cliffhanger… Misschien kun je beter wachten tot je meteen door kunt met een tweede seizoen, haha. Ze lieten mij in elk geval compleet in shock achter. Daarom wil ik ook zo snel mogelijk starten met de boeken, in de hoop dat de verhaallijnen overeen komen en ik kan uitvinden hoe het afloopt.

Ga jij Sweet Magnolias kijken, of ben je al begonnen?

Deze post is al 5899 keer gelezen