Boekrecensie | Daan & Nadia – Esther Walraven

Daan en Nadia - Esther Walraven

Boekrecensie | Daan & Nadia – Esther WalravenDaan & Nadia door Esther Walraven
Verschenen: 10 februari 2016 bij Best of YA, Van Goor
Format: Paperback, aantal pagina's: 268
Genre: Contemporary, Young Adult

Na een optreden met zijn band kan de zeventienjarige Daan niet meer op zijn benen staan. Men denkt aan alcoholvergiftiging, maar het blijkt ernstiger. De onvoorstelbare diagnose zet het leven van de altijd optimistische en sportieve Daan op zijn kop: hij heeft een hersentumor.

De vijftienjarige Nadia is in alles het tegenovergestelde van Daan: ze is somber, teruggetrokken en snijdt zichzelf. Op een dag gaat het helemaal mis.

Wanneer de twee elkaar toevallig tegenkomen in het ziekenhuis, ontstaat er een voorzichtige band. Terwijl Nadia worstelt met het leven, vecht Daan tegen de dood. Hun band wordt steeds hechter, maar voor hoelang?

Daan & Nadia

Als ik eerlijk ben – en dat ben ik altijd tegen jullie – dan zou ik dit boek gewoon voorbij gelopen zijn in de winkel. Waarom precies weet ik niet. Ik denk dat ik de cover niet aanlokkelijk genoeg vind om uit een grote stapel boeken te pakken en ook de titel verklapt weinig over wat je van het verhaal kunt verwachten. Maar ik ben ontzettend blij dat ik het boek toch heb gelezen, want Daan & Nadia is een mooi en realistisch boek!

Grijze pagina’s

Als eerst wil ik iets unieks aan het boek opmerken, en dat zijn de grijsgekleurde pagina’s. De pagina’s variëren van wit, lichtgrijs naar donkergrijs afhankelijk van hoe goed of slecht het gaat met het personage. Dit vind ik erg leuk en maakt het uiterlijk van het boek bijzonder. Toch waren de echt donkere pagina’s soms niet zo handig als ik op bed lag te lezen met weinig licht – de woorden werden daardoor moeilijker te lezen.

Daan en Nadia - Esther Walraven

The Fault in our Stars?

Het boek wordt aangekondigd als de nieuwe The Fault in our Stars, maar ik denk niet dat het daarmee te vergelijken valt. Ja, het bevat een vorm van kanker en jonge personages die hiermee te maken krijgen, maar daar houdt het ook mee op, vooral ook de schrijfstijl verschilt. Persoonlijk vind ik het júíst goed dat het niet te vergelijken valt, want waarom zou je Daan & Nadia lezen als het bijna exact hetzelfde verhaal zou zijn als The Fault in our Stars?

Goed onderzoek

Je kunt merken dat Esther Walraven goed onderzoek heeft gedaan, want de verhaallijn van Daan komt erg goed uit de verf en is ijzersterk. Je twijfelt er niet aan dat wat ze vertelt klopt met de realiteit en dit maakt het verhaal van Daan des te sterker en realistischer. Het boek geeft een goed beeld van de diverse fases van deze ziekte. De korte hoofdstukken waren fijn; hierdoor leest het verhaal vlot en bleef de vaart er goed inzitten.

Twee perspectieven

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, de andere is vanzelfsprekend Nadia. Zij komt in het ziekenhuis terecht door een andere reden, en er wordt nog wat geheimzinnig gedaan over de oorzaak die haar tot die daad heeft aangezet. Hoewel dit vrij snel te raden viel vond ik dit goed opgebouwd en hield ze zo de spanning in het verhaal. Toch vind ik Daans verhaallijn sterker en lijkt zijn verhaallijn completer te zijn. Ik vond het deel van Nadia iets minder goed uitgewerkt; er gebeurden dingen, maar ik miste soms een duidelijke weg ernaartoe. Het was lastiger om me in haar in te leven, wat mogelijk ook mede kwam door wat ik benoem in de volgende alinea.

Daan en Nadia - Esther Walraven

Van een afstandje

Esther heeft me vooral tegen het einde van het boek weten te ontroeren en ik heb dan ook veel tranen gelaten. Toch ben ik niet de gehele tijd op die manier het verhaal ingetrokken. Hoewel de schrijfstijl fijn is, voelde ik vaak dat ik alles meer van een afstandje bekeek, dat het je verteld wordt, in plaats van dat ik meegetrokken werd in de heftige emoties die erbij komen kijken. Het maakt denk ik het verschil tussen een boek mooi vinden of er echt van gaan houden.

Daan & Nadia is een mooi en realistisch boek dat er vooral op het einde voor zorgde dat de tranen rijkelijk vloeiden. Vergelijken met The Fault in our Stars wil ik niet, daarvoor staat het verhaal (gelukkig!) teveel op zichzelf. De schrijfstijl is direct vanaf de eerste pagina fijn en de hoofdstukken kort waardoor het verhaal vlot leest. Ook de toevoeging van de wit, tot steeds grijzer getinte pagina’s vind ik bijzonder. Maar vooral mijn lof voor het goede onderzoek dat Esther Walraven heeft gedaan, het verhaal van Daan is hierdoor enorm goed en geloofwaardig uitgewerkt. Ik heb Esther Walravens young adult debuut met veel plezier gelezen.

Daan & Nadia is verkrijgbaar als paperback (€15,-) en als e-book (€11,99).