Boekrecensie | Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn

Boekrecensie | Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid HarrewijnDrie vrienden, een huis (en een klusjesman) door Astrid Harrewijn
Serie: Drie vrienden #1
Verschenen: 23 februari 2016 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 301

Noor, de ideale vriendin en dochter, krijgt een prachtige baan aangeboden als conservator bij het Van Gogh Musem. Een kans die ze met beide handen aangrijpt -  ook al moet ze ervoor van Maastricht naar Amsterdam verhuizen. Deze drastische stap wordt haar niet in dank afgenomen door haar vriend en ouders. Haar jongere zusje Kiki, nog geen dertig, bewust single, wild en onbezonnen, werkt voor kunstenaar Jeff Koons en brengt zijn nogal spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk in Amsterdam. En dan is er nog Noors studievriend Joost, een archeoloog en kunsthistoricus die werkt als adviseur bij het Rijksmuseum.

Noor, Kiki en Joost betrekken samen een ietwat verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Ze delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over werk. Tot Noor op een groot schandaal in de kunstwereld stuit. Haar vrienden moet ze erbuiten houden, haar geliefde wil niets horen over het werk dat ze belangrijker schijnt te vinden dan een leven met hem, en als ze niet oppast brengt ze zichzelf ook nog in gevaar.

Anders dan anders

Zoveel goede dingen heb ik al gehoord over de boeken van Astrid Harrewijn; ik heb ook al een paar pockets in huis, maar was er nog altijd niet in begonnen. Toen aangekondigd werd dat er een nieuw boek uit zou komen besloot ik dat het tijd was om dan eindelijk aan een boek van haar te beginnen. Er werd gezegd dat het boek iets anders is dan haar voorgaande boeken, maar aan een vergelijking kan ik je dus niet helpen. Ik ging er open in en was erg benieuwd wat ik ervan zou gaan vinden.

Drie vrienden een huis (en een klusjesman) - Astrid Harrewijn

Verfrissende afwisseling

Ik heb helemaal niks met kunst, een toch wel groot onderwerp in het boek, maar Astrids fijne schrijfstijl zorgt ervoor dat je je direct thuis voelt in de wereld. Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) beslaat eigenlijk best wel veel. Personages die zichzelf herontdekken, omgaan met verlies, voor jezelf kiezen, relatieproblemen, familie en hoge verwachtingen van anderen. De personages zijn sprekend en hebben een duidelijk omschreven karakter. De personages zijn ook al wat ouder en volwassener ten opzichte van de personages in de boeken die ik meestal lees en dat is een verfrissende afwisseling. Je leeft direct met ze mee. Persoonlijk had ik door de titel wel verwacht dat die klusjesman een ietwat grotere rol had gehad, dus dat was jammer. Hij leek nu niet echt een functie te hebben.

Flaptekst

Ik moet ook zeggen dat de flaptekst ervoor zorgde dat ik echt zat te wachten op het schandaal, maar dat dit pas tegen het einde echt duidelijk ontwikkelt. En dat terwijl ik als lezer al vrijwel in het begin doorhad waar het ongeveer om zou gaan draaien. Dat we er zolang op moeten wachten zorgde dus ook voor wat ongeduld. De uiteindelijke afhandeling voelde hierdoor ietwat gehaast. Maar dat heeft misschien meer te maken met de omschrijving van het boek die ik vooraf op de flaptekst heb gelezen, dan het daadwerkelijke verhaal.

Ook voor niet-kunstliefhebbers

Toch weet ze hier en daar ook te verrassen en de lezer op het verkeerde been te zetten. Astrid Harrewijn schrijft lekker vlot en Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) bevat daarbij ook nog eens leuke humor die de zware onderwerpen van het boek een stuk luchtiger laten aanvoelen. Het leuke is dat Harrewijn ervoor heeft gezorgd dat ik heb genoten van het boek terwijl ik helemaal geen interesse heb in, of verstand heb van kunst. Voor mijn gevoel ben ik zelfs met plezier een stukje wijzer geworden. Een heerlijk boek voor tussendoor.

Hoewel ik genoten heb van Drie vrienden een huis (en een klusjesman) kan ik het geen pageturner noemen. Het is een roman die lekker wegleest, maar je ook redelijk makkelijk even opzij legt als het tijd is om te koken. Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is zeker een aanrader als je een fijne roman wilt lezen waar ook wat spannende momenten in zitten. Leuk voor kunstliefhebbers, maar ook als je net als ik helemaal niks hebt met de kunstwereld. Harrewijn zorgt ervoor dat je het leuk vindt. Daarnaast is het boek ook leuk voor diegenen die graag een boek willen lezen waarbij de hoofdpersoon al wat verder in het leven is, Noor is namelijk een dertiger.

Ik heb trouwens gelezen dat er een volgend deel zal verschijnen met huisgenoot Joost in de hoofdrol. Gelukkig maar, want ik had al het gevoel dat de verhaallijnen van Joost en Kiki nog niet helemaal afgesloten waren. Ik wilde nog graag wat meer over hun lezen. Al met al kijk ik dus zeker uit naar het tweede deel!

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is verkrijgbaar als paperback en e-book.

Deze post is al 2415 keer gelezen