Boekrecensie | Een schot in de roos – Iris Visser

Een schot in de roos - Iris Visser

Boekrecensie | Een schot in de roos – Iris VisserEen schot in de roos door Iris Visser
Verschenen: 31 januari 2024 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 303
Genre: Feelgood, Roman
Rating: 5 Stars | Spicy: two-flames

Documentairemaker Floor heeft alles over voor haar baan. Dat is dan ook de reden dat ze ja zegt tegen een klus die ze eigenlijk niet ziet zitten: afreizen naar Schotland om een item te maken over de zoektocht naar haar verdwenen vader Robert.

Helaas is haar rijbewijs door een onhandig voorval ingenomen en moet ze op zoek naar een privéchauffeur. De knappe Schot Owen staat in eerste instantie niet te trappelen om haar in zijn camperbusje mee te nemen, maar heeft zo zijn eigen redenen om Robert op te willen sporen. Wat begint als een komische zoektocht vol tegenslagen, verandert al snel in een avontuur dat Floors leven voorgoed zal veranderen.

Ernaar uitgekeken

Wat heb ik lang uitgekeken naar dit boek! Iris heeft al verschillende verhalen en series op haar naam staan en elke keer genoot ik er weer van. De verwachtingen voor Een schot in de roos waren bij mij dan ook hoog. Zouden ze uitgekomen zijn?

Een schot in de roos

Floor, documentairemaakster heeft alles over voor haar baan. Ze zegt JA tegen een klus die ze eigenlijk niet zo ziet zitten. Ze reist uiteindelijk af naar Schotland om daar een item te maken over de zoektocht naar haar vader Robert, die ze al jaren niet heeft gezien. Helaas heeft ze op het moment van afreizen door omstandigheden geen rijbewijs en moet ze op zoek naar een privéchauffeur. De knappe Schot Owen ziet het wel zitten en neemt haar mee in zijn camperbusje. Owen heeft zo zijn eigen redenen om ook op zoek te gaan naar Robert. Wat begint als een zoektocht vol tegenslagen wordt al snel een avontuur waardoor Floors leven voorgoed zal veranderen.

Een schot in de roos - Iris Visser

Over het verhaal

Als je begint te lezen in Een schot in de roos herken je meteen de o zo fijne schrijfstijl van Iris Visser. Het is heerlijk verfrissend, het is luchtig en het leest als een trein. Het boek heeft erg leuke details maar vooral ook ontzettend leuke humor. Het verhaal is zeer vlot en vooral beeldend geschreven. Je voelt je helemaal aan het meereizen met Owen en Floor en je waant je echt in Schotland. Het verhaal wordt verteld vanuit Floor. Je leert haar kennen in het heden en in het verleden. Door dat verleden begrijp je een aantal zaken in de zoektocht naar haar vader. En mede door die zoektocht en alles wat daarin gebeurt krijgt deze feelgood toch ook een mooi stukje diepgang. Het verhaal kent een ontzettende mooie plottwist richting het slot en daarmee is het verhaal helemaal af!

Personages

De personages in Een schot in de roos, vooral Floor en Owen, zijn geweldig neergezet. Floor is een hele fijne meid. Je voelt echt met haar mee! Ze cijfert zichzelf regelmatig ontzettend weg, maar ze laat je lachen, haar klunzigheid laat je genieten en het is een vrouw die je zomaar in je eigen leven tegen kan komen. Daarbij is Owen meteen je vriend. Hij is vriendelijk, sympathiek, lief en gewoon een hele gezellige kerel. Ik denk dat iedereen zo’n vent wil! De groei die beiden doormaken en ook hun groeiende gevoelens voor elkaar zijn prachtig uitgewerkt. De spanning wordt richting het einde opgevoerd. Het zwijmelgehalte wordt steeds hoger en je kan alleen maar van deze beide lieverds genieten!

Een schot in de roos - Iris Visser

Schotse cultuur

Wat ik erg leuk vind aan dit boek is dat je buiten alle leuke personages, humor en liefde een stukje meekrijgt van de Schotse cultuur. Het gaat hierbij om de grotere zaken zoals de natuur, maar ook heeft Visser er voor gekozen om meer Schotse details in het verhaal te verwerken. Denk hierbij aan Schotse muziek, de pubs maar ook het eten. Ik ben nog nooit in Schotland geweest, maar door deze leuke details zou je er zo naar willen afreizen!

Tot slot

Met Een schot in de roos heeft Iris Visser echt een prachtige feelgood afgeleverd. Het is een verhaal dat alles heeft wat je in een feelgoodverhaal wil hebben. Hele fijne personages, humor, spanning, hilarische momenten, mooie warme hoofdpersonages en vooral veel liefde. Van dit verhaal kreeg ik echt niet genoeg en daarmee was het ook veel te gauw uit. Mijn verwachtingen zijn hiermee helemaal uitgekomen. Het is duimen dat er gauw weer een nieuw verhaal van de hand van Iris gaat verschijnen. Ik kijk er in ieder geval ontzettend naar uit!

Heb jij al eens een boek of wellicht een verhaal van Iris Visser gelezen?

Deze post is al 117 keer gelezen