Boekrecensie | In het diepe – Estelle Maskame

Boekrecensie | In het diepe – Estelle MaskameIn het diepe door Estelle Maskame
Verschenen: 22 november 2017 bij Uitgeverij Moon
Format: Paperback, aantal pagina's: 296

MacKenzie Rivers lijkt alles goed voor elkaar te hebben: ze heeft leuke vrienden, ze doet het goed op school en haar knappe ex probeert haar wanhopig terug te winnen. Maar toch ontbreekt er iets in haar leven in Windsor, Colorado. En dat zou weleens Jaden Hunter kunnen zijn. Lang, blond en atletisch - een jaar geleden viel Kenzie als een blok voor hem en zijn scheve glimlach.

Nu is alles anders. Een tragisch ongeluk heeft Jadens familie verwoest en ondanks haar gevoelens voor hem, weet Kenzie niet meer hoe ze met hem om moet gaan. Ze weet maar al te goed hoeveel impact een familietragedie kan hebben en ze kan het niet verdragen om dat nog een keer te doorstaan met Jaden. Daarom loopt ze van hem weg.

Als ze Jaden toevallig weer tegenkomt, realiseert ze zich dat ze haar gevoelens voor hem niet langer kan negeren. Maar zal Kenzie de sprong in het diepe durven wagen?

In het diepe

Kennen jullie Estelle Maskame? Ik heb haar DIMILY-serie werkelijk verslonden. Gelukkig is er overigens nog een vierde boek in die serie waar ik binnenkort snel aan zal beginnen. Maar eerst had ik nog In het diepe (Dare to Fall in het Engels) liggen. Hoewel ik dus gek was op de DIMILY-serie vroeg ik mij af of dit boek in het specifiek wel iets voor mij zou zijn. De ondertitel voelde namelijk mega zwaar, terwijl DIMILY echt een guilty pleasure was.

Je blijft doorlezen

Ik had mij echter nergens zorgen over hoeven maken. Allereerst vind je in In het diepe namelijk weer de heerlijke schrijfstijl van Estelle Maskame; lekker vlot en eenvoudig. Ik vloog over de pagina’s heen. Op een vrije zondag ging ik er even lekker voor zitten, en las het boek – op de eerste 57 pagina’s na, die las ik op een andere dag – in één keer uit. Het verhaal begint dus ook niet te vervelen. Je wilt juist door blijven lezen om te zien hoe het eindigt.

In het diepe - Estelle Maskame

Verkeerde verwachtingen, maar uiteindelijk beter

Hoewel het verhaal in de DIMILY-serie zeker ook serieuze onderwerpen bevat, voelde In het diepe toch zeker wat zwaarder aan. Al had ik het nóg zwaarder verwacht, door de ondertitel “De dood. Zij is er bang voor. Hij is eraan gewend.” Hierdoor had ik overigens ook verkeerde verwachtingen van het verhaal. Het was al lang geleden dat ik de flaptekst had geleden, dus ik vermoede dat iemand heel erg ziek zou zijn ofzo. Dat was niet zo. De dood, of eigenlijk rouwen, is inderdaad het onderwerp waar de personages mee te maken krijgen. Jaden (en zijn tweelingzus Danie) door het verlies van zijn ouders, en MacKenzie op een manier die je nog zal ontdekken tijdens het lezen. Als personages gaan ze hier allebei (of alledrie) anders mee om, en dit is echt heel mooi uitgewerkt.

Mooi verhaal, sprekende personages

In het diepe vind ik echt een mooi verhaal. Het plot is mooi uitgewerkt en wist ook nog te verrassen. Natuurlijk, als je veel boeken leest, weet je wel dat ergens naartoe gewerkt wordt, het goed lijkt te gaan, maar er nog zoveel pagina’s over zijn dat je ook weet dat er nog ergens even iets mis zal gaan, etc. Zo ook hier. Maar het verhaal bleef boeiend, en dat is dan juist belangrijk om de lezer te binden. Er was ook nog een twist in het laatste deel van het verhaal. Ik had rondom dat personage wel wat zien aankomen, maar mijn vermoedens zaten in de verkeerde hoek, dus was het echt een verrassing. View Spoiler » Wat ook helpt zijn de personages die zijn neergezet in In het diepe. MacKenzie, Jaden, Danie, Holden en Will zijn levendig beschreven, en ik leefde met ze mee. Ze waren allemaal divers genoeg en duidelijk beschreven, dat je ze als echt individuen voor je ziet. En ik vond het heerlijk om te lezen over de vriendschap onderling.

In het diepe - Estelle Maskame

Een epiloog was mooi geweest

Het einde… Tsjah. Aan de ene kant is het verhaal afgerond. Aan de andere kant zijn er nog wat open lijntjes waar ik meer over zou willen weten. View Spoiler »Deze heeft ze opengelaten ter interpretatie van de lezer. Het zou denk ik ook moeilijk af te ronden zijn als al die verhaallijnen nog verder besproken zouden worden. Maar toch. Misschien was een epiloog fijn geweest in de vorm van die laatste scènes in films bij waargebeurde verhalen. ‘Dit personage eindigde zo. Dat personage maakte dit mee. Etc.’

Ik heb genoten van In het diepe en las het in no-time uit. Uiteindelijk is het verhaal voor mijn gevoel heel anders dan de DIMILY-serie, maar je herkent nog steeds Estelle Maskame erin terug. Haar heerlijke vlotte schrijfstijl. Haar uitmuntende omschrijvingen van de personages waardoor ze echt voor je gaan leven. En de goed uitgewerkte serieuzere onderwerpen. Hoewel de ondertitel mij ietwat andere verwachtingen gaf, heeft het boek mij uiteindelijk positief verrast. Of iedereen het einde zal waarderen? Ja, en nee. Ikzelf accepteer het einde omdat het verhaal in principe goed is afgerond. Maar er zijn enkele verhaallijnen waar ik nog best meer over had willen weten. In het diepe is een mooi boek dat ik zeker aanraad als je houdt van een serieus onderwerp in een luchtig jasje.

Deze post is al 1514 keer gelezen