Boekrecensie | Lekker Fout – Marijke van den Elsen

Marijke van den Elsen - Lekker Fout

Boekrecensie | Lekker Fout – Marijke van den ElsenLekker Fout door Marijke van den Elsen
Serie: Vamp on Heels #3
Verschenen: 6 april 2018 bij Ellessy
Format: Paperback, aantal pagina's: 494
Genre: Chicklit, Misdaad

Nadat Kim op kantoor iets hoort wat ze niet had mogen horen verandert haar leven voorgoed. Ze leert Angela kennen en via haar Julian, Erik en zelfs Fieke een vrouw die ze tot voor kort haatte. Erik vertelt haar dat haar baas, die ze altijd bewonderde, fout is. Pas wanneer ze hoort waarom haar voorgangster zo plotseling ontslag heeft genomen, gelooft ze en vertrouwt ze Erik. Maar is dat wel terecht?
Samen met Angela en Fieke ontdekt ze wat Erik en zijn vrienden zo krampachtig voor hen geheim houden. Er gaat een nieuwe wereld voor Kim open. Goed en fout krijgen een nieuwe betekenis. Langzaam verandert ze van een de- gelijke huismus in een stoere vrouw en geniet ze ervan hoe lekker fout kan zijn.

Lekker Fout

Ruim drie jaar heb ik erop gewacht: Lekker Fout! Het derde, maar los te lezen, deel in de Vamp-serie van Marijke van den Elsen. Vamp on Heels en Vamp in Love werden in respectievelijk 2012 en 2014 uitgegeven bij uitgeverij Zomer & Keuning. Naar wat ik heb begrepen zijn zij gestopt met het uitgeven van het chicklitgenre, en is Marijke van den Elsen op zoek gegaan naar een nieuwe uitgeverij; deze vond ze in uitgeverij Ellessy. En gelukkig maar, want ik was al bang dat er geen vervolg meer zou komen!

Los te lezen vervolg

Waar wordt gezegd dat je de boeken los van elkaar kunt lezen, vind ik het zelf prettig om boeken gewoon altijd op volgorde te lezen. Daarnaast, als je eerst Lekker Fout leest, en daarna besluit Vamp in Love te lezen, dan heb je al teveel informatie van het verhaal. In Lekker Fout wordt namelijk, voor de lezers die voorgaande delen niet hebben gelezen, verteld wat ze hebben meegemaakt.

En met ‘ze’ bedoel ik trouwens Fieke en Angela. Ik vergat even dat jullie de eerste delen misschien niet hebben gelezen. Nogmaals: Je kunt Lekker Fout prima los lezen. Ikzelf wist na drie jaar ook nog te weinig van beide boeken. Dus ik vond die stukken in Lekker Fout vooral handig om het mij weer te herinneren. Soms zijn de omschrijvingen denk ik misschien iets te kort voor diegenen die de verhalen van Fieke en Angela niet kennen. Maar die omschrijvingen zijn gelukkig minder relevant voor het gehele verhaal van onze nieuwe hoofdpersoon: Kim.

Marijke van den Elsen - Lekker Fout

Kim

Op het moment dat wij haar leren kennen staat ze op het punt om haar zoontje Max ter wereld te brengen. Op dat moment zit je meteen lekker in het verhaal, al heb je mogelijk wel direct wat vragen. Want: wat is er aan de hand? Hierna volgt een deel waarin vooral veel wordt opgebouwd. Persoonlijk vond ik dit ietwat lang duren, waardoor ik het boek wat makkelijk aan de kant kon leggen. Gelukkig veranderde dit tegen de tijd dat ik ongeveer 40% van het boek had gelezen.

Lekker niet standaard

Toen was er meteen weer die herkenbare stijl van Marijke van den Elsen. Hetgeen dat mij zo aantrok in Vamp in Love. Het is namelijk zo leuk dat haar boeken niet de standaard chicklits zijn. Het bevat naast romantiek, namelijk ook actie, spanning, misdaad en mysterie. Eigenlijk een beetje een romantische actiethriller met een vleugje humor. Vanaf dat punt heb ik weer enórm genoten van het verhaal.

Ook de plottwists zijn weer aanwezig, al is het wel in mindere mate dan in Vamp in Love, maar nog steeds superleuk om zo verrast te worden. En zelfs al had ik soms door dat iets niet klopte, dan legde ik nog niet altijd de juiste link. Dit kwam echter ook één keer doordat er één onderdeel is in het verhaal dat ik nog wat vaag vond. Maar als je het einde van het boek leest, besef je ook dat de schrijfster dit waarschijnlijk expres heeft gedaan, zodat je dit geheim minder snel zou ontdekken.

In Lekker Fout ontdekte ik ook eindelijk wat er bedoeld werd met de kreet in de cliffhanger in de epiloog van Vamp in Love (de reden dat ik het zo erg vond om zo lang te moeten wachten op Lekker Fout, haha). Finally! De personages worden daarnaast allemaal zo beschreven dat je ze allemaal leuk vindt.

Marijke van den Elsen - Lekker Fout

Nieuwe uitgeverij

Wat ik stiekem – dat mag ik als fan van de boeken vast zeggen – wel jammer vind, is dat ze in de titel en de cover niet verder zijn gegaan met de oorspronkelijke opmaak van deze serie. Dus een titel met het woord ‘Vamp’ erin, en hakken op de voorkant. Ik weet wel dat de vrouw op de voorkant hakken aanheeft, maar het is toch anders. Wel vind ik dat ze de stijl van de eerste twee covers vrij goed hebben weten aan te houden. Dat is weer een pluspunt. Ook erg leuk vind ik de knipoog in Lekker Fout naar de titels van voorgaande twee delen, Vamp on Heels en Vamp in Love. Een leuke titel voor Lekker Fout had ik gevonden: Vamp and Baby.

Oké, oeps, deze recensie is veel langer geworden dan de bedoeling was! Maar ik vind de Vamp-serie van Marijke van den Elsen zo ontzettend leuk. Ik ben werkelijk zó blij dat Lekker Fout eindelijk is verschenen en ik eindelijk weet waar die kreet in de epiloog van Vamp in Love voor staat. Lekker Fout bevat een grote dosis aan fijne personages, veel actie, spanning, romantiek en onverwachte wendingen. Dus wil je een spannend én romantisch boek lezen, dan is Lekker Fout echt wat voor jou. Lekker Fout voelt echter nog niet helemaal afgesloten, zeker dankzij de epiloog. Dus Marijke, kan ik een deel 4 verwachten?

Deze post is al 1997 keer gelezen