Boekrecensie | Lekker Gevaarlijk – Marijke van den Elsen

Deze recensie van Lekker Gevaarlijk gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten m.b.t. Vamp on Heels, Vamp in Love, Lekker Fout en Lekker Stoer.

Boekrecensie | Lekker Gevaarlijk – Marijke van den ElsenLekker Gevaarlijk door Marijke van den Elsen
Serie: Vamp on Heels #5
Verschenen: Juni 2020 bij Ellessy
Format: Paperback, aantal pagina's: 341
Genre: Chicklit

Wanneer Erik aan Kim toegeeft dat hij alleen maar met haar wil trouwen vanwege hun zoon Max verbreekt ze de relatie. Tijd om te rouwen heeft ze niet want ze is nog steeds het doelwit van Gerard, een meedogenloze man die aan het hoofd staat van een criminele organisatie. Alleen Raoul kan haar veiligheid garanderen. Hij was in het verleden een goede vriend, maar ook niet meer dan dat, toch?

De liefde tussen Vivian en Daniël bekoelt wanneer Vivian merkt dat Daniël haar niet voor honderd procent vertrouwt. Bovendien moet ze haar plekje naast hem delen met het ‘vriendenclubje’ dat zichzelf ridders noemt en waar haar broers ook deel van uitmaken. Vivian is hierdoor op jonge leeftijd gescheiden van haar broers en haar vader en no way dat ze zich opnieuw naar een tweede plaats laat verbannen. De vriendschap tussen Kim en Fieke komt onder druk te staan wanneer Jolanda, een oude vriendin van Kim en de aartsvijand van Fieke en Gerards dochter, opduikt. Kim kan zich niet voorstellen dat Jolanda gevaarlijk is, maar Fieke is ervan overtuigd dat Jolanda alleen maar doet alsof ze is veranderd. Wanneer het verleden hen bedreigt laten ze zien dat ze niet alleen stoer en sexy, maar ook heel erg gevaarlijk zijn.

Op naar deel vijf

Gezien het boek eigenlijk in maart al zou verschijnen heb ik er even op moeten wachten, maar eindelijk is Lekker Gevaarlijk dan overal verkrijgbaar! Lekker Gevaarlijk is het vijfde deel in de Vamp on Heels-serie van Marijke van den Elsen. Mocht je nog geen enkel boek in deze serie hebben gelezen, stop dan nu met het lezen van deze recensie en start met mijn recensie van Vamp on Heels.

Lekker Gevaarlijk

Lekker Gevaarlijk begint met een uitgebreide her-introductie van alle personages; een soort opfriscursus van wie iedereen is en wat ze hebben meegemaakt. Ook begint het verhaal met een proloog, waarna in hoofdstuk één het verhaal eindelijk echt begint. Je leest het verhaal voornamelijk vanuit de perspectieven van Kim en Vivian. Het verhaal borduurt verder op de verhaallijnen uit Lekker Stoer. Tussen Kim en Erik gaat het even niet zo lekker, en ook Vivian en Daniël lopen tegen wat problemen aan. En dan te bedenken dat Gerard nog steeds een groot probleem is, en zijn dochter Jolanda weer op vrije voeten is…

Iets teveel terugblikken

Hoewel ik aan de ene kant snap dat Marijke van den Elsen ervoor heeft gekozen een soort begrippenlijst met personages te creëren als start van Lekker Gevaarlijk, moet ik eerlijk zeggen dat ik het een overkill van informatie vond. Ik raakte er eerder van in de war dan dat ik alles mooi op een rijtje had. Misschien was het geschikter geweest om het achterin het boek te zetten en dat je het op alfabetische volgorde kon raadplegen als je het nodig had. Daarnaast legt ze in de eerste hoofdstukken van Lekker Gevaarlijk ook heel vaak dingen uit die al in die begrippenlijst stonden, waardoor het een beetje dubbelop was. Persoonlijk vond ik dit afleiden.

Heerlijke personages

Van het verhaal heb ik zeker weer genoten. De personages zijn gewoon leuk om over te lezen, en wanneer je bij Lekker Gevaarlijk aan bent gekomen, ken je ze natuurlijk ook door en door. Er zitten zeker weer enkele twists in die ik niet aan zag komen. Vooral ook doordat er voor enkele zaken teruggegrepen wordt naar dingen die in Vamp on Heels zijn voorgevallen. Doordat ze teruggrijpt naar het begin wordt het verhaal nog ronder en completer.

Deel zes?

In vele opzichten zet ze het verhaal voort zoals we dat inmiddels van Marijke van den Elsen gewend zijn, en is Lekker Gevaarlijk prettig leesbaar en gebeuren er weer veel mysterieuze en spannende dingen in de levens van deze geliefde personages. Mijn gevoel zei voorafgaand aan het lezen dat dit het laatste deel in de serie zou zijn, maar als ik het einde mag geloven komt er zeker nóg een deel. Wat betreft series vind ik dit wel altijd eng, want op een gegeven moment kun je het  ook te lang rekken. Dat is in elk geval mijn ervaring met boekenseries die langer zijn dan vijf boeken. Zelf verwacht ik dat Jolanda en Matthijs in het volgende deel meer spreektijd krijgen, maar dat blijft gissen totdat er een flaptekst beschikbaar komt, haha. Ik ben benieuwd!

Lekker Gevaarlijk is net als voorgaande boeken weer zeer prettig om te lezen. Het bevat eenzelfde schrijfstijl van Marijke van den Elsen, en natuurlijk de leuke personages waar je om bent gaan geven. De begrippenlijst voor in het boek vond ik minder handig dan dat deze bedoeld was, en ik had hem liever achterin het boek gehad. Dat de serie duidelijk nog niet afgesloten is met dit vijfde deel vind ik zowel leuk als eng; gezien mijn ervaring is dat boekenseries na een vijfde deel toch echt aan kwaliteit inleveren, maar ik het wel echt leuk vind om te lezen over de Ridderorde en de personages. We zullen het zien, want op dit moment is nog niks bekend over een eventueel zesde deel.

Wat vind jij van deze bijzondere boekenserie waarbij chicklit en spanning met elkaar worden verweven?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Uitgeverij Ellessy in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1511 keer gelezen