Boekrecensie | Samen – Sophie Jackson

Samen - Sophie Jackson
Boekrecensie | Samen – Sophie JacksonSamen door Sophie Jackson
Verschenen: 4 juli 2017 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 139
Genre: New Adult
Rating: 2.5 Stars | Goodreads

Twee sexy New Adult-verhalen van de Britse Sophie Jackson zijn gebundeld in Samen: Altijd samen en Eeuwig samen. Is daar een verschil tussen dan, ‘altijd’ en ‘eeuwig’? Als het aan hoofdpersonen Kat en Carter ligt niet. Die twee zijn al sinds Stuk van jou onafscheidelijk. Maar een leven opbouwen met z’n tweeën is niet eenvoudig, hoe leuk je elkaar ook vindt. De novelles in deze bundel geven een lief en realistisch inkijkje in hoe hun relatie zich ontwikkelt. Sophie Jackson is bekend van Stuk van jou, Stil van jou en Van jou.

Novelles

Gezien Sophie Jacksons bezoekje aan Nederland wilde ik wel helemaal up to date zijn met alle boeken die ze had uitgebracht. De eerste twee boeken had ik uiteraard al gelezen, maar de novelles nog niet. Ik bestelde nog snel Samen; met daarin de novelles Altijd Samen en Eeuwig Samen. Voor ik het wist was ik alweer helemaal bij en kon ik wachten tot het derde deel – Van Jou – uit zou komen begin september. Leuk feitje: De novelles zijn alleen in Nederland en Hongarije in fysieke vorm verkrijgbaar. De rest van de landen heeft de novelles alleen als e-book uitgebracht.

Samen - Sophie Jackson

Altijd Samen

Altijd Samen draait eigenlijk volledig om Kat en Carter, met hier en daar een bijrol voor Max. Het verhaal speelt zich af na Stuk van Jou en voor Stil van Jou. Max zit in de kliniek, en Kat en Carter zijn over the moon gelukkig. Dit resulteert er echter in dat ruim 90% van dit verhaal bestaat uit seksscènes. Het taalgebruik is hier ook behoorlijk plat, en dit trekt mij helaas niet zo. Dit was er ook wel in Stuk van Jou en Stil van Jou, maar met mate, waardoor ik het minder erg vond. Maar een gehele novelle lang… dat was iets teveel van het goede. Ook vond ik de sfeer niet helemaal prettig, Carter vond ik té dominant en Kat té onderdanig.

Eeuwig Samen

Ook hier kwamen weer veel scènes naar voren met dat platte taalgebruik, dat mij niet zo trekt. Ik heb echt geen problemen met seksscènes, maar als ik in letterlijke bewoording zie staan dat iemand aan andermans ding zit te  “slurpen”, nee, dat lees ik het liever iets meer geromantiseerd – of in elk geval wat meer gedoseerd. Gelukkig werden die scènes in deze novelle al veel meer afgewisseld met “gewone” scènes. Zeker wanneer Kat met een onthulling komt vind ik de novelle interessant worden! Wat ook leuk is aan deze novelle is dat we niet alleen over Kat en Carter lezen, maar ook over Max en Grace; toch wel mijn favoriete personages in de serie. Maar dat is nog niet alles. Want we krijgen ook alvast een intro voor Riley die de hoofdrol speelt in Jacksons nieuwste boek Van Jou.

Samen - Sophie Jackson

Stepping Stone

Wat ik wel heel mooi vind is dat beide novelles echt lezen als een verhaal. Bij bijvoorbeeld de The Selection Series had je diverse novelles die zich op hetzelfde moment afspeelden als het boek, maar dan vanuit een ander oogpunt. Altijd Samen en Eeuwig Samen zijn echt vervolgen, stepping stones tussen de boeken. Hoewel ik beide novelles pas na het lezen van Stil van Jou heb gelezen, was het het leukst geweest als ik Altijd Samen tussen deel één en twee had gelezen, en Eeuwig Samen na deel twee. Dan zie je ook echt die opbouw naar het volgende boek toe, en word je alvast nieuwsgierig gemaakt.

Hoewel ik de novelle Eeuwig Samen deels wel leuk vond te lezen, dankzij de twist in het leven van Kat en Carter, en onze blik op Max, Grace en Riley, was dat helaas ook het enige dat ik er echt leuk aan vond. 80% van deze novelle lijkt te bestaan uit seksscènes en dat was voor mij net iets teveel van het goede. Zeker omdat de bewoording hier wat rauwer is. Maar ook omdat ik in deze novelle het gevoel wat te overheersend vond dat de mannen wat té dominant zijn en de vrouwen té onderdanig. Daar voelde ik mij niet helemaal comfortabel bij.

Maar ik sluit af met dat ik het erg leuk vind hoe de novelles stepping stones zijn tussen twee delen. Het is niet vanuit een ander oogpunt, maar een vervolg op het ene boek en een prequel voor het ander. Inhoudelijk zal het mogelijk niet voor iedereen een toevoeging zijn, voor mij ook niet. Maar ik ben blij dat Zomer & Keuning de novelles in Samen heeft uitgebracht, het staat nu prachtig in de kast en maakt de serie compleet.

Lees hier mijn interview met Sophie Jackson

Deze post is al 1833 keer gelezen