Boekrecensie | Tegen beter weten in – Charlotte De Monchy

Tegen beter weten in - Charlotte de Monchy
Boekrecensie | Tegen beter weten in – Charlotte De MonchyTegen beter weten in door Charlotte de Monchy
Verschenen: 17 april 2020 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 336
Genre: Roman, Feelgood

Lois werkt voor een kleine, noodlijdende uitgeverij in Amsterdam. Er ligt daar in een la nog een bijna verlopen contract voor een biografie over Marius Delaive, een Nederlandse tienerster uit een beroemde boyband. Die biografie zou de uitgeverij uit de rode cijfers kunnen halen. Helaas woont Marius inmiddels in Canada, waar hij een houtbewerkingsbedrijf is begonnen, en wil hij met rust gelaten worden. Het contract heeft hij destijds getekend onder druk van zijn agent maar nu wil hij er niets meer mee te maken hebben.

Lois wordt door haar werkgever naar Canada gestuurd om zo veel mogelijk informatie van Marius los te krijgen en het boek toch te schrijven. Het is voor haar een mooie kans, aangezien ze droomt van een carrière als schrijfster. Bovendien komt het haar meer dan goed uit om een tijdje naar het buitenland te gaan en zo haar ex te ontlopen. Ze neemt haar intrek in een gemoedelijke B&B en wordt meteen vriendinnen met de sympathieke verhuurder Jill. Jills beste vriend Chris is ook een goede vriend van Marius; dat beschouwt Lois als een veelbelovende start. Maar het blijkt veel moeilijker dan ze ooit had gedacht om door te dringen tot de stugge voormalige popster.

Met de leesclub

Slechts één keer eerder las ik een boek van Charlotte De Monchy – Eens gegeven -, maar het was genoeg om ook de rest van haar boeken aan te schaffen. Haar nieuwste boek nam ik op als optie voor onze leesclub (The ABC), en kreeg uiteindelijk de meeste stemmen. Zodoende las ik haar nieuwste boek, Tegen beter weten in, als tweede en moesten haar andere boeken nog even geduld hebben.

Tegen beter weten in

Tegen beter weten in gaat over Lois en Jill. Lois is een Nederlandse meid die werkt als redacteur voor een uitgeverij. De uitgeverij heeft het zwaar en vestigt alle hoop op een biografie van ex-boyband ster Marius Delaive, die tegenwoordig in Canada woont. Twee anderen hadden al grandioos gefaald en zeggen dat Marius onhandelbaar is. Lois is de laatste hoop en reist af naar Canada.

Jill is geboren en getogen in een klein dorpje in Canada. Ze werkt in een klein hotel dat zijn beste dagen heeft gehad en wordt overstroomt met één-ster-recensies. Ze wil het hotel dolgraag overkopen en er haar eigen paradijs van maken. Jammer genoeg denkt de bank daar anders over, en zijn er kapers op de kust…

Lois, Jill. Jill, Lois.

In het begin was ik af en toe even in de war bij het schakelen tussen Lois en Jill. Dat ze allebei een vierletterige naam hebben hielp hierbij niet, haha. Wie was ook alweer de Nederlander en wie de Canadees? Gelukkig had je dat snel genoeg weer door, en werd het naarmate Tegen beter weten in vorderde makkelijker om ze uit elkaar te houden.

Cliché, maar origineel

Hoewel Tegen beter weten in aan de ene kant vol clichés zit, is het verhaal omwikkeld met een origineel lintje. Zo doet Lois zich voor als iemand anders wanneer ze Marius ontmoet. Alle leesclubleden hadden een heel specifieke gebeurtenis verwacht wanneer Marius erachter zou komen dat zij de zoveelste journalist was. Maar dit verliep geheel anders dan wij hadden verwacht. Ook had iedereen in het begin een specifiek persoon in gedachten waarmee Jill zou eindigen, maar ook dat liep anders.

Weinig conflict

Tegen beter weten in is een enorm luchtig boek dan je in een zucht uitleest. Hoewel ik en de leesclubleden dit prettig vonden, werd wel opgemerkt dat het drama wel heel erg achterwege gelaten werd. Alles is enorm luchtig en echt conflict wordt vermeden. Er worden wel serieuze onderwerpen besproken waar ik mij goed in kon inleven, maar er had voor enkelen iets meer spanning in gemogen. Daarbij vond ikzelf dat de verhaallijn rondom de stalker niet helemaal afgerond was. Maar als je het geen probleem vindt dat er geen groot conflict is, en het verhaal wel heerlijk leest, dan is dit een ideaal boek voor jou.

Tegen beter weten in is een fijn en luchtig boek. Het boek bevat clichés, maar is tegelijkertijd ook origineel in kleine wendingen. De schrijfster vermijdt groot conflict, maar daardoor is het boek ook oprecht feelgood te noemen. Je slaat het boek tevreden dicht en pakt daarna lekker nog een boek van Charlotte De Monchy op.

Ken jij de boeken van Charlotte De Monchy al?

Deze post is al 1544 keer gelezen