Boekrecensie | Zoek me tussen de sterren – Francesca Zappia

Zoek me tussen de sterren - Francesca Zappia
Boekrecensie | Zoek me tussen de sterren – Francesca ZappiaZoek me tussen de sterren door Francesca Zappia
Verschenen: 13 juni 2018 bij Young & Awesome
Format: Paperback, aantal pagina's: 314

Ik zal hem moeten vertellen wie ik ben. Maar wat moet ik doen als ik daarmee alles verpest?

Op school ziet niemand Eliza staan. Op internet is ze echter wereldberoemd als Lady Astronomia, de anonieme bedenker van de ongekend populaire online strip MonsterZee. Daar voelt ze zich veilig in haar online wereld. Wallace is nieuw op school. Hij schrijft fanfictie over MonsterZee en heeft geen idee dat Eliza de maker is van de strip die zo veel voor hem betekent. Eliza laat Wallace voorzichtig dichterbij komen. Wat zou er gebeuren als ze haar ware identiteit onthult?

Leesclub

Het is weer tijd voor een recensie van een leesclubboek! Op 11 april vond weer een bijeenkomst plaats van The Awesome Book Club. Het thema van deze bijeenkomst was mental health en hierbij had ik diverse boeken uitgekozen die vaak in lijsten met boeken over mental health voorkomen. Voor diegenen die nieuwsgierig zijn, dit waren de keuzes: Will Grayson, Will Grayson door John Green en David Levithan, Nee heb je door Charlotte DeMonchy, Zoek me tussen de sterren door Francesca Zappia en Waar het licht is door Jennifer Niven. Uiteindelijk kreeg Zoek me tussen de sterren de meeste stemmen en lazen we gezamenlijk dit boek.

Zoek me tussen de sterren

Zoek me tussen de sterren gaat over Eliza Mirk en Lady Astronomia. Samen zijn ze één persoon, met twee verschillende identiteiten. Eliza Mirk is een zestienjarige meid op de middelbare school. Haar klasgenoten hebben geen aandacht voor haar en zijzelf is alleen maar bezig met tekenen. Lady Astronomia is haar alterego. De moeder van een fandom. De bedenker van de mateloos populaire webcomic Monsterzee. Eliza heeft alleen haar online vrienden en de fans die haar kennen als Lady Astronomia. Maar dan krijgt ze een nieuwe klasgenoot, Wallace, de eerste Monsterzee fan die ze in het echt ontmoet en hij weet niet dat zij de bedenker is. Hun vriendschap wordt steeds hechter en ze komt voor een moeilijke dilemma te staan: geeft ze haar identiteit prijs of niet?

Verrassend luchtig

Omdat Zoek me tussen de sterren vaak genoemd wordt tussen andere boeken met het thema mental health had ik een zwaar verhaal verwacht. Hoewel het boek uiteindelijk wel het thema mental health behandeld, voelde het allesbehalve zwaar aan. Zoek me tussen de sterren is vrij luchtig en makkelijk geschreven. Hoewel Zoek me tussen de sterren mij in eerste instantie eigenlijk niet trok, vloog ik er doorheen. De korte hoofdstukken, die worden afgewisseld met gesprekken die online plaatsvinden, en korte stukjes over Monsterzee, maken dat je nog eens extra vlot door het boek heen gaat.

Ikzelf had niet zoveel met het verhaal dat Eliza schreef, Monsterzee, en bleef ook continu zoeken naar een connectie tussen dat verhaal en de mentale gesteldheid van Eliza. Dit kwam voor mij niet duidelijk naar voren, en misschien was het ook wel helemaal niet zo bedoeld, haha.

Uiteindelijk weet ik niet of mental health wel echt het hoofdonderwerp van Zoek me tussen de sterren is. Volgens mij is het meer het ontdekken van jezelf. Wie ben je in deze wereld waarbij je online identiteit zó belangrijk is? Wat zijn eerlijke verwachtingen van zowel de schrijfster als diens fans binnen een fandom? Hoe ga je om met tegenslagen in jouw leven en ga je de monsters te lijf?

Voor de beginnende YA-lezer

Waar we het in de leesclub uiteindelijk ook over eens zijn geworden, is dat Zoek me tussen de sterren het meest geschikt is voor jongeren die net overgaan op de young adult boeken. Als volwassenen – alle leesclubleden zijn boven de 20 – vonden we het een leuk boek om te lezen, maar lastig om ons honderd procent in de personages te verplaatsen. Niet wat betreft het type persoon, want daar konden we ons allemaal wel goed in verplaatsen; We waren op de middelbare school allemaal ook wat anders dan de anderen. Wij bleken gewoonweg iets te oud voor dit boek. Toen wij op de middelbare school zaten hadden we nog te maken met een inbelverbinding, en mochten we een uurtje per dag op bijvoorbeeld MSN. Dankzij mijn verleden met depressie waren bepaalde gevoelens wel herkenbaar. Helaas vond ik Wallace door een bepaalde actie tegen het einde opeens niet meer zo geweldig. Dat was jammer.

Leuke feitjes

Nadat ik Zoek me tussen de sterren had gelezen en discussievragen aan het voorbereiden was, deed ik ook onderzoek naar de schrijfster. Zo ontdekte ik diverse leuke feitjes die ik jullie niet wil onthouden. Weet je bijvoorbeeld al dat Francesca Zappia de illustraties in het boek zelf heeft gemaakt? Ze zou het verhaal dat Eliza heeft bedacht ook graag willen uitwerken en uitbrengen, maar daarvoor moet eerst nog wat meer interesse worden gegenereerd. En dan een volgend leuk feitje: in depressie is Eliza fan van de boekenserie Kinderen van Hypnos. Deze boekenserie bestaat ook in het echt! Francesca Zappia schreef het verhaal op Wattpad, en is daar – in het Engels – nog steeds te lezen. Ik ben stiekem wel nieuwsgierig geworden hiernaar, dus wie weet ga ik dit verhaal nog wel eens op Wattpad lezen.

Zoek me tussen de sterren is meerdere verhalen in één. Het hoofdverhaal over Eliza, en het verhaal van de webcomic die Eliza heeft bedacht. Het is een boek over het ontdekken van jouw eigen identiteit en monsters, vriendschap en over ontwikkelingen binnen een fandom. De boodschap die ik uit het boek heb gehaald is dat communiceren en aandacht voor elkaar belangrijk is. Zoek me tussen de sterren heeft mij verrast qua luchtigheid ondanks het zware onderwerp. Het is niet meteen een favoriet van mij geworden, maar ik heb er wel van genoten. Een kleine tip voor het geval je zowel fysieke boeken als e-books leest: de leesclubleden die het e-book hadden gelezen gaven wel aan dat de tekeningen en strips slecht te zien/lezen waren.

Heb jij Zoek me tussen de sterren gelezen?

Deze post is al 1213 keer gelezen