Filmrecensie | Baby Driver (2017)

Regisseur: Edgar Wright
Hoofdrol: Ansel Elgort
Bijrollen: Jon Hamm, Eiza González, Lily James, Kevin Spacey, Jamie Foxx
Tagline: All you need is one killer track.
Genre: Actie | Misdaad | Muziek | Thriller
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik)

De jonge en getalenteerde chauffeur Baby is gespecialiseerd in het besturen van vluchtauto’s. Baby rijdt altijd met muziek in zijn oren om een nare piep te overstemmen maar juist daarom is hij de beste in zijn vak. Nadat Baby een alleraardigst meisje ontmoet, wil hij er met haar vandoor. Maar de misdaadbaas voor wie hij werkt is niet klaar om hem uit zijn klauwen te laten ontsnappen.

B – A – B – Y, Baby

Ik zag Ansel Elgort, dacht aan The Fault in Our Stars, en zette Baby Driver op mijn to-watch lijstje. Toen zag ik dat de film al een week eerder in de bioscoop draaide dan aangekondigd was, en zag ik op Facebook allemaal lyrische reacties voorbij komen. Maar ik kon mijn vriend niet overhalen om deze film te bezoeken, dus bezochten we Spider-Man: Homecoming. Uiteindelijk is het mij toch gelukt en gingen wij afgelopen vrijdag alsnog naar Baby Driver. Tijd om te zien wat mijn vriend en ik er van zouden vinden.

Baby Driver still 2

Ansel Elgort

Wat ik wist van de film is het volgende: Ansel Elgort speelt de hoofdrol. Hij rijdt in de getaway car en luistert ondertussen muziek. De muziek wordt door mijn Facebook vrienden als geweldig bestempeld. En ik had toevallig een livestream van Ansel Elgort bekeken op Instagram waarin hij aangaf dat hij de kijkwijzerleeftijd te hoog vond.

Twijfel

Hoewel ik in het begin nog twijfelde wat ik van de film zou gaan vinden omdat de karikatuur”boeven” wat van de geloofwaardigheid snoepten, ik ook de liefde nog niet helemaal passend vond in het verhaal en ik het eerste deel misschien ietsje te traag vond af en toe, kan ik zeggen dat de tweede helft mij enórm verraste. Mede doordat ik niet door had dat het nog zo spannend, hard en serieus zou gaan worden. Al was ik wel direct gek op de stunts die gedaan werden. Tsjah… ik hou nou eenmaal van snelle auto’s en deze geweldige rijkunsten. Ook twijfelde ik in het begin of Ansel Elgort wel paste bij deze rol, maar aan het einde van de film waren mijn twijfels helemaal verdwenen.

Baby Driver still

Bijzonder

Maar waarom is iedereen zo lyrisch over deze film? Ik denk dat dat is omdat deze film anders is dan andere films. Het is een film die ik zo één twee drie niet kan vergelijken met een andere film, maar het bevat wat invloeden van de films uit ik denk ongeveer de jaren 80. Het is een mix van actie, misdaad, komedie, drama, romantiek en parodie, en snijdt onderwerpen aan die je niet vaak terugziet in films. Eén van die onderwerpen is bijvoorbeeld ASL (American Sign Language), en ook muziek speelt een veel grotere rol dan ik had verwacht. Muziek is waar de film echt op draait en waar ze veel aandacht aan hebben besteed. Ook de timing in de film is overal in de film fantastisch uitgedacht.

Hoewel Baby Driver niet een film is die ik keer op keer op keer zal kijken, vind ik het wel een bijzondere film omdat hij zo verfrissend anders is. In het begin twijfelde ik even – al vond ik het komedie deel in die helft beter -, maar ik heb genoten van de film. Of ik ook daadwerkelijk net zo lyrisch ben als al die anderen? Nee. Maar ik vond hem wel erg leuk en de manier waarop met muziek en timing om werd gegaan bijzonder. Als je zin hebt in een film die anders is, dan kun je zeker een bezoekje aan Baby Driver brengen. Na de film heb ik overigens ook direct de liedjes Baby Driver en Brighton Rock aan mijn huidige playlist toegevoegd. Wat een fijne nummers!

Deze post is al 2293 keer gelezen