Napoleon recensie 02

Regisseur: Ridley Scott
Cast: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby
Tagline: He came from nothing. He conquered everything.
Genre: Historie, Biografie, Avontuur, Actie
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

Waardering: 2 uit 5.

Tijdens de Franse Revolutie stijgt Napoleon Bonaparte snel in de militaire gelederen. Als generaal grijpt hij in 1799 via een staatsgreep de macht en kroont zich tot leider. Hij besluit oorlog te voeren tegen Europese naties en breidt zijn rijk uit. Ondertussen tracht hij ook indruk te maken op zijn overspelige vrouw Joséphine, met wie hij een wispelturige relatie heeft.

Napoleon

Altijd al heb ik interesse gehad in geschiedenis. Het was een van mijn favoriete vakken op school. Ik heb ook al vaker historische films gezien met een autobiografisch tintje. Toen ik hoorde over deze film over Napoleon Bonaparte, was ik wel nieuwsgierig! Maar kon Napoleon mij meeslepen in het leven van een van de grote oorlogsaanvoerders?

Napoleon recensie 03

Levensloop

Napoleon Bonaparte was een kleine grote man. Hij werd bekend door zijn vele strategische overwinningen voor Frankrijk. De film Napoleon vertelt zijn levensverhaal. Van het moment dat hij voor Frankrijk de eerste ‘opdracht’ krijgt, tot het moment dat hij sterft. In deze periode komen zowel zijn privéleven met Josephine als de belangrijke veldslagen aan bod.

Heel erg veel

Deze film is way to much. Natuurlijk heeft Napoleon enorm veel bereikt, maar eerlijk is eerlijk: dat past natuurlijk niet allemaal in één film. De makers hebben dit echter wel geprobeerd en dat vond ik een minder slim idee. Wil je een beetje samenhang hebben in deze film, het verhaal kunnen volgen, moet je eigenlijk al enorm veel weten over Napoleon. De film gaat nogal van de hak op de tak, een klein stukje hier, een gesprekje daar en dan moet je het maar snappen. Ik had het waardevoller gevonden als ze enkele belangrijke stukken eruit hadden gepakt, die echt goed hadden uitgewerkt en het aan elkaar hadden gepraat met een verteller.

Napoleon recensie 01

Hoge kwaliteit

Waar we anderzijds niet omheen kunnen, is dat Napoleon écht van hoge kwaliteit is! Joaquin Phoenix vertolkt te rol van Bonaparte zo ontzettend goed. Hij weet hem echt als een merkwaardig mannetje te portretteren en dat vind ik erg knap gedaan. Ook het filmwerk is nagenoeg spot on. De sfeer, de kleuren, de setting… alles is tot in de puntjes verzorgd. De set aankleding ademt echt de tijdssfeer uit en dat maakt dat je wel het gevoel hebt dat je naar het ouder Frankrijk gaat. Het enige wat het helemaal had afgemaakt, was misschien nog iets meer een Frans accent om me het complete gevoel te geven.

Historisch verhaal

Ik moet bekennen dat ik al met al wel licht teleurgesteld was in deze film. De bombarie die eromheen werd gemaakt, maakt hij mijn inziens niet helemaal waar. Ik ben geen grote Napoleon kenner – ik ken de basis feiten – en hoopte eigenlijk dat deze film me een kijk zou geven op wie Bonaparte nou was. Los van de overwinningen. Maar doordat er zoveel in kwam, was het onsamenhangend en eigenlijk gewoon een opsomming van wat zijn wikipedia pagina kan zijn, maar dan in bewegend beeld. Erg jammer, want met de steengoede acteurs en prachtige sets, had het echt heel veel meer kunnen zijn.

Kijk jij wel eens historische en/of biografische films?

Deze post is al 209 keer gelezen