Recensie | Gilmore Girls: A Year in the Life (spoilervrij)

Gilmore Girls A Year in the LifeTitel: Gilmore Girls: A Year in the Life
Bedenker: Amy Sherman-Palladino
Première: 25 november 2016
Zender: Netflix
Genre: Komedie | Drama
HoofdpersonenLauren Graham, Alexis Bledel, Scott Patterson, Kelly Bishop
Bijpersonages: Rose Abdoo, Keiko Agena, Matt Czuchry, Yanic Truesdale, Sean Gunn, Todd Lowe, Michael Winters, Ray Wise, Aris Alvarado, Sally Struthers, Liz Torres, Milo Ventimiglia, Liza Weil, John Cabrera, Danny Strong, Melissa McCarthy, Jared Padalecki, David Sutcliffe, Sutton Foster, Jackson DouglasGrant Lee Phillips, Vanessa Marano, Sebastian Bach, Alan Loayza, Tanc Sade, Paul Anka, Nick Holmes
Tagline: Live more. Laugh more. Eat more. Talk more. Gilmore.
Speelduur per aflevering: 90 minuten

Dit vervolg speelt bijna tien jaar na de finale van de oorspronkelijke serie en volgt Lorelai, Rory en Emily Gilmore doorheen vier seizoenen van grote veranderingen.

25 november 2016

Het was 25 november en ik stond extra vroeg op van bed. Het was de dag waarop Gilmore Girls: A Year in the Life gereleased zou worden op Netflix. Natuurlijk dacht ik dat het om 12 uur ‘s nachts gereleased zou worden, maar daar ging ik de mist in. Het bleek 12 uur Amerikaanse tijd te zijn, dus het stond pas 9 uur ‘s ochtends online. Helaas zou ik niet alle vier afleveringen in één keer kunnen bingen wegens de fantastische Best of YA Sleepover die die dag ook van start zou gaan. Maar ik kon het niet laten alvast de eerste twee afleveringen te kijken, en na het weekend keek ik de laatste twee afleveringen. De week voor de première schreef ik al over mijn verwachtingen van de revival, en gisteren moest ik al even mijn ei kwijt over de laatste vier woorden, nu is het tijd om te kijken of het de hoge verwachtingen kon waarmaken.

Geen soepele start

Eerlijk is eerlijk, de eerste helft van de eerste aflevering, Winter, voelde een beetje geforceerd. Het script voelde nog niet soepel en vloeiend en de acteurs leken nog een beetje onwenning. De chemie leek verdwenen en de acteurs leken te ver verwijderd van hun personages. Ik was heel bang ze de spark kwijt zouden zijn. Maar halverwege de eerste aflevering komt Paris in beeld. De eerste persoon die echt voelde als het personage dat ze vroeger speelde was Liza Weil als Paris Gellar. Vanaf hier merkte ik dat alle acteurs steeds beter contact kregen met hun personage en het script ook beter werd – met uitzondering van de veel te lang durende musical in Summer. Het voelde weer zoals de eerste zes seizoenen – het zevende was iets minder – voelden. Hierna werd het ook grappiger; de humor miste nog een beetje in het begin.

Gilmore Girls: A Year in the Life Still

Liefde voor de personages

Sommige personages lijken totaal niet ouder geworden. Zo noem ik een Babette, Taylor, Emily en Michel (die laatste twee weer fantastisch zoals altijd). Andere personages zijn bijna onherkenbaar veranderd. Miss Patty is enorm afgevallen en Zach lijkt bijna wel een opa. Een beetje ertussenin zitten Lorelai – botox – en Rory – duidelijk volwassen geworden. O, en superleuk, we krijgen een personage te zien welke we nog niet eerder hebben gezien! Natuurlijk is het leuk om de vele personages weer terug te zien en te merken waar ze zijn in het leven, ik was blij met elk personage dat terugkwam. Ook de cameo’s van acteurs uit Parenthood waren superleuk voor fans van zowel Gilmore Girls als Parenthood. Hebben jullie trouwens de dubbelrol gespot? Rose Abdoo, welke Gypsy speelt, speelt ook de rol van Berta, de dienstmeid van Emily. Ik had het helemaal niet opgemerkt tijdens het kijken, fantastisch!

Het liefdesleven van Rory

Het liefdesleven van Rory was natuurlijk een grote vraag. Mijn verwachtingen waren dat Rory zou eindigen met Logan of misschien met iemand die we niet kenden. De waarheid ga ik in deze spoilervrije recensie natuurlijk niet vertellen, haha – maar hier wel. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik het enorm confusing vond. Vooral in het begin. Ik vond niet alles heel logisch uitgedacht hierin en ben er niet 100% content mee. Maar natuurlijk was ik ook benieuwd naar waar ze staat in het leven, en dat is goed in beeld gebracht.

Gilmore Girls A Year in the Life Still

De laatste vier woorden

En dat einde… Die laatste vier woorden daar heb ik lang over nagedacht. Welke vier woorden zouden dat zijn? Bekend was dat de vier woorden onderdeel zouden zijn van een conversatie tussen Lorelai en Rory, en dat ze controversieel zouden zijn. Ik kon het maar niet verzinnen. En nu ik de afleveringen heb gezien snap ik het. Aan de ene kant vind ik de laatste vier woorden perfect, aan de andere kant is het einde hiermee niet afgesloten. Het einde van de serie was echt gesloten, en het einde van deze revival absoluut niet. Ik zit zelfs met vragen. Wel vind ik die vierde aflevering absoluut de mooiste aflevering van de vier en heb redelijk wat tranen gelaten tijdens deze aflevering.

Feit is dat ik dit één van de lastigste recensies vond om te schrijven. Eigenlijk alles kan een spoiler zijn, en ik wil het voor niemand verpesten. Daarom heb ik deze recensie alles wat algemener gelaten (maar er is ook een versie met spoilers). Gilmore Girls: A Year in the Life begon met de aflevering Winter, en ik merkte echt dat ze er nog even in moesten komen, zowel qua acteurs als qua script. Hierna was het echter weer als vanouds en dit hielden ze vast in de overige drie overleveringen. De vierde aflevering, Herfst, is mijn favoriet. Het was heerlijk om weer wat oude tradities en locaties voorbij te zien komen en weer ondergedompeld te worden in de wereld van deze twee snel pratende dames. Het terugzien van alle personages was als het weerzien van goede vrienden. Ja, je kunt wel degelijk zeggen dat ik heb genoten van Gilmore Girls: A Year in the Life. Alleen balen dat we nooit zullen weten hoe het verder gaat na die laatste vier woorden.

Gilmore Girls: A Year in the Life is te zien op Netflix

Deze post is al 3688 keer gelezen