Beter Bloggen | Grote Schoonmaak

Geplaatst op 17 maart 2015 door Jessica in Beter Bloggen / 16 Comments

Beter Bloggen Challenge

Zoals ik afgelopen vrijdag al aankondigde doe ik mee met de Beter Bloggen Challenge van Craving Pages. In zeven maanden tijd behandelen vele bloggers de zeven vooropgestelde thema’s. We vertellen over onze ervaringen en geven tips waar we hopen andere of toekomstige bloggers mee te helpen en inspireren, maar bovenal hopen we onze eigen en elkaars blogs naar een hoger niveau te tillen. Maar oeps, mijn artikel is wel heel erg lang geworden… Ik hoop dat jullie het interessant vinden om te lezen, er wat aan hebben, en misschien ook nog wel tips hebben voor mij.

Beter Bloggen Challenge PlanningHet thema van maart: De Grote Schoonmaak

Joany van Craving Pages heeft elk thema kort toegelicht: “Overzicht is de eerste stap naar een betere blog en daarom gebruiken we de maand maart voor het aanpakken van de inhoud van je site. Zijn er pagina’s die je niet meer gebruikt? Heb je al die categorieën wel echt nodig? Staan er nog artikelen stof te vangen in de concepten map? Tijd voor de grote schoonmaak.” Deze maand gaan we dus allemaal achter de schermen aan de slag. De sidebar en menubalk moet ook opgeruimd worden, maar dat is eigenlijk ook onderdeel van de lay-out en die is volgende maand aan de beurt. Jullie zullen er op Reviews & Roses zelf dus nog niet veel van zien, maar wanneer ik volgende maand met de lay-out bezig ga wordt die dus ook lekker opgeruimd.

Concepten

Het eerste waar ik mee aan de slag ben gegaan zijn de tonnen aan concepten die ik had. Ik had inmiddels zoveel concepten verzameld dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik pakte Word erbij en ging de concepten één voor één bij langs. Alles waarvan ik niet zeker wist dat ik er binnenkort al wat mee zou gaan doen heb ik verwijderd en vervolgens onderverdeeld onder logische kopjes in Word, zo heb ik altijd een ideeënlijst paraat. Concepten waarvan ik zeker wist er niks meer mee te gaan doen heb ik gewoon verwijderd. Nu staan alleen de concepten waar ik op de korte termijn wat mee wil gaan doen in WordPress. Nu heb ik beter zicht op mijn lopende concepten en dat is toch wel erg fijn.

Pagina’s

Wat betreft pagina’s wil ik nog erg graag veranderingen doorvoeren. Al heeft dat vooral ook met lay-out te maken. Iets dat nog niet aan bod komt deze maand. Wel wil ik nog pagina’s toevoegen zoals bijvoorbeeld een disclaimer pagina. Die wil ik echter wel goed opstellen, dus daar ga ik ook later nog mee aan de slag.

Categorieën

Categorieën zijn ook iets waar ik vanaf het beginnen met bloggen moeite mee heb. Ik wilde een paar hoofdcategorieën omdat ik overal tips zag dat je niet teveel categorieën moest hebben. Onder deze hoofdcategorieën kwamen een paar subcategorieën, zoals films en boeken onder recensies. Maar tijdens het bloggen kreeg ik nieuwe ideeën en kwamen er nieuwe hoofd- en subcategorieën bij. En nu vind ik het allemaal niet meer heel logisch.

Ik durfde echter na dit artikel van Blogaholic niet zomaar mijn categorieën te veranderen omdat ik heb ingesteld dat de categorienaam eerst wordt genoemd in URL. De oplossing is de plugin Redirection waar Blogaholic ook over vertelt. Onbewust zijn er toch al een paar URL’s veranderd en dankzij Redirection heb ik dit opgelost. Lees die artikelen zeker even door, want ik heb er veel aan gehad.

De categorieën gaan dus op de schop, maar die veranderingen voer ik nog niet direct door. Ik heb namelijk momenteel de tijd niet om veel redirects aan te maken en ik wil het wel allemaal in goede banen leiden. Ik wil graag terug naar tien tot twaalf categorieën. Minder lukt echt niet gezien ik over zoveel diverse onderwerpen schrijf.

Nu heb ik bijvoorbeeld de categorie Beauty, maar bijna altijd schrijf ik over de StyleTone Box binnen die categorie. Toch heb ik drie subcategorieën: Parfums & Geurtjes, StyleTone Box en Vipbox (de voormalige naam van de StyleTone Box). Waarom eigenlijk? Ze kunnen ook prima als tags gebruikt worden! Dit is dan ook mijn oplossing; geen subcategorieën meer, de tags kunnen gebruikt worden om een gedetailleerder onderscheid binnen de categorie te maken. Binnenkort kunnen jullie hier verbetering in zien!

Tags

Aangekomen bij tags; daar moet ook nodig de bezem door! Ik gebruik bijvoorbeeld zowel de tag tv-serie als tv-series en ik wil standaard één gaan gebruiken. Als dan op een tag gezocht wordt, dan krijg je wel echt alles dat daaronder valt en staat niet een deel onder een soortgelijke tag. Momenteel heb ik 537 tags. Echt niet dat ik die allemaal veel gebruik of zelfs meer dan één keer… Daar kan ook wel even de bezem doorheen. Helaas ook hier moeten jullie even wachten voor het eindresultaat, want ik moet even tijd maken om er echt voor te gaan zitten. Maar dat gaat nog wel lukken hoor in maart.

Plugins

Dan plugins. Ik gebruik de plugin Jetpack, maar gebruik lang niet alle functies die ik aan heb gezet. Ik heb kritisch gekeken naar welke opties Jetpack allemaal heeft en welke ik daadwerkelijk heb gebruikt en welke niet. Degene die ik niet gebruik heb ik uitgezet. Dit verschilt waarschijnlijk bij elke blogger. Of het de website sneller maakt door bij een plugin functies uit te zetten weet ik niet, maar al die functies die je niet meer gebruikt duiken nu niet meer overal in WordPress op en dat is ook opruimen! Ook ben ik de andere plugins bij langs gegaan. Ik ben daar al redelijk kritisch in. Wat ik niet gebruik gaat weg. Er staan dan vooral ook plugins in mijn lijst die ik echt continu gebruik of die van zoveel waarde zijn ondanks dat ik ze maar één keer in de zoveel tijd gebruik.

Eén plugin die mij helpt met opruimen is G.A.S.P. Reviews & Roses was op de één of andere manier slachtoffer van heel veel spamreacties. Akismet pakte ze wel, maar met de hoeveelheid dat het binnenkwam, kon ik niet goed zien of er ook een “echt” persoon tussen zat per ongeluk. In een half jaar tijd 10.000 spambot reacties, niet normaal, en ik snap ook niet waardoor het komt. G.A.S.P. – Growmap Anti Spambot Plugin – kun je op verschillende manieren instellen en het handigst is dat als je een reactie plaatst je alleen even een vinkje moet zetten dat je geen spambot bent. Ik gebruik G.A.S.P. nu iets langer dan een week, en in plaats van meer dan 100 spamreacties te hebben, heb ik er nu maar één! Wauw! Nu kan ik mij eindelijk richten op andere dingen.

Foto’s

Als laatste ben ik nog door mijn foto’s heen gegaan. Ik upload wel eens foto’s bij een artikel en besluit later toch een ander plaatje in te voegen. Die andere foto neemt echter wel ruimte in! Foto’s die ik uiteindelijk niet heb gebruikt die heb ik dus verwijderd. Mooi opgeschoond! Mocht je foto’s trouwens willen hergebruiken dan is mijn tip om je foto’s een goede naam te geven. Sowieso is dat erg belangrijk voor je SEO!

Concrete tips

♥ Voor overzicht gebruik ik de Editorial Calender. Al mijn concepten en ingeplande blogjes op één plek. Ik zie direct welke dagen ik wat en wanneer online wil hebben en wil ik het toch veranderen? Dan sleep ik het gewoon naar een andere dag.
♥ Waar ik verder baat bij heb is dat ik vaste onderwerpen op vaste dagen alvast in de Editorial Calender zet. Zo komt Mijn Maand elke 1e van de maand online. Ik heb een keer gehad dat ik echt niet door had dat we alweer bijna aan een nieuwe maand begonnen, de tijd ging zo ontzettend snel voorbij. Het feit dat hij al op de kalender staat herinnert er mij direct aan dat ik daar alvast mee bezig kan. Zo schrijf ik de gehele post niet op het allerlaatste moment. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld deze Beter Bloggen artikelen; die komen elke 3e dinsdag van de maand online.
♥ Veel categorieën en subcategorieën kunnen fijn zijn, want je kunt specifieker aangeven waar iets onder hoort, maar op een gegeven moment zou een bepaalde blogpost wel onder de ene, maar ook onder de andere categorie vallen. Veel categorieën lijken overzicht te bieden, maar leiden uiteindelijk vaak tot onoverzichtelijkheid of een lange lijst aan categorieën. Uiteindelijk zorgen minder categorieën juist voor meer overzicht. Tags zijn er om de specifieke blogpost in meer detail te omschrijven. Maar ga ook niet overboord en probeer het tussen de vijf en tien tags te houden. Veel tags zorgen ook voor rommel.
♥ Ga niet zomaar je categorieën en tags verwijderen en op de kop gooien. Zorg dat je bezoekers niet op een 404 pagina komen en gebruik de plugin Redirection!
♥ Plugins zijn werkelijk geweldig! Er zijn blogs met blogtips waarbij aangeraden wordt om een maximum van tien plugins te gebruiken. Mij is dat niet gelukt, iets meer moet kunnen als het echt iets toevoegt aan je blog. Maar let wel op dat hoe meer plugins je gebruikt, des te langzamer je site vaak wordt. Ik gebruik dus ook echt alleen de plugins waar ik niet zonder zou kunnen. Daarnaast zorgen plugins die aanstaan en die je niet gebruikt alleen maar voor vervuiling in je overzicht.
♥ Beter overzicht op de reacties die binnen komen op je blog? Zorg dat spam geen kans heeft dankzij de Growmap Anti Spambot Plugin.
♥ Ik weet nog dat toen ik begon met bloggen ik de foto’s die ik met mijn Canon maakte rechtstreeks als foto gebruikte op Reviews & Roses. Gevolg? In no-time kon ik geen foto’s meer uploaden omdat ik al op het maximale aantal MB’s zat. Wat hielp is dat ik standaard de foto met PicMonkey ging verkleinen naar 800 breed. Dat is namelijk de breedte van mijn artikelen. Groter hoeven je foto’s niet te zijn en de kwaliteit wordt echt niet minder. Maar vergeet daarnaast ook niet zo nu en dan eens door je foto’s in je mediamap te gaan. Ik upload wel eens foto’s en gebruik ze uiteindelijk niet, maar ze nemen wel ruimte in! Ga zo nu en dan dus even door je foto’s heen en verwijder degene die je niet hebt gebruikt.

Wat is jouw ultieme schoonmaak tip?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ook interessant:

Tags: , , , , ,


Geef een reactie

CommentLuv badge

16 responses to “Beter Bloggen | Grote Schoonmaak

  1. Wauw wat een overzichtelijk artikel heb je er van gemaakt. Ik denk dat veel mensen hier lering uit kunnen trekken. Zet mij ook aan het denken wat betreft mijn concepten. Toch misschien toch even uit gaan zoeken hahaha 😉 X

  2. Ohw crap, nou moet ik ook een keer aan de schoonmaak! Ik ga bijna met vakantie, dan kan ik lekker een avondje in mijn hotelkamer aan de schoonmaak besteden.. of eeuh zal ik dan gewoon een boekje gaan lezen en ontspannen? 😉

  3. Wat ben je lekker bezig geweest zeg! Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met wat opruimen achter de schermen. Mijn allerbeste tip is om het gewoon bij te houden (eens in de zoveel tijd gewoon even alles nalopen), maar goed, dat is het probleem nu juist; het komt er vaak niet van.
    Dina heeft onlangs geplaatst…Uit de kastMy Profile

    • Dankjewel! 😀
      Inderdaad zonde van het geheugen, dus als ik het niet vergeet verwijder ik de foto’s die ik niet gebruik zo snel mogelijk en anders kijk ik er één keer in de zoveel tijd weer even doorheen.