Boekrecensie | Corrupt – Penelope Douglas

Boekrecensie | Corrupt – Penelope DouglasCorrupt door Penelope Douglas
Vertaler: Sanne Hillemans
Serie: Duivelsnacht #1
Verschenen: 9 november 2023 bij October Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 475
Rating: 3 Stars | Spicy: four-flames

Michael Crist is knap, sterk en angstaanjagend. Hij was de ster van het basketbalteam van zijn universiteit en is nu hard op weg om net zo'n magnaat te worden als zijn vader. Naar Rika heeft hij nooit omgekeken, maar zij weet wat hij heeft gedaan – ook al kon het het daglicht niet verdragen. Michael is slecht nieuws. En het slechtste nieuws is: hij merkt haar eindelijk op. Als Rika namelijk verhuist naar een nieuwe stad, is ze helemaal alleen. En Michael denkt dat zij de oorzaak is van het feit dat zijn vrienden naar de gevangenis zijn gestuurd. Dus nu... is het tijd voor wraak.

Corrupt is het eerste deel van de populaire Duivelsnacht-serie van Penelope Douglas. Als lezer ervaar je net als Rika de angst voor Michael, en tegelijkertijd de bizarre aantrekkingskracht van deze badder-than-badboy. Ervaar het zelf als je durft.

Bad boy vs onopgemerkt meisje

Toen ik van April Books de vraag kreeg of ik boeken uit hun October Books catalogus wilde recenseren, viel ik voor Corrupt. Vernieuwend is het thema natuurlijk niet: de bad boy en het onopgemerkte meisje. Maar het werkt vaak goed en het thema trok mij ook nu weer aan. Maar waar ik een roman had verwacht, was dit eerste deel in de Duivelsnacht-serie alles behalve wat ik ervan had verwacht.

Corrupt

In Corrupt lees je vanuit de perspectieven van Rika (Erika) en Michael. Rika’s vader is overleden en haar moeder heeft een drugsprobleem. Ze woont naast de familie Crist, waar ze dan ook al haar hele leven vaal te vinden is en nu nog meer. Ze gaat veel om met leeftijdsgenoot Trevor Crist waarmee ze door beide families geshipt wordt, maar is heimelijk verliefd op de drie jaar oudere Michael Crist. Je leest over het heden waarin ze probeert los te komen van haar ex Trevor en iedereen die ze kent, om te kijken of ze zelf wat van haar leven kan maken. Hierdoor ontmoet ze opnieuw Michael Crist en zijn vrienden. Daarnaast lees je over die beruchte Duivelsnacht van een paar jaar geleden. De nacht waarna drie van Michaels vrienden werden opgepakt en die denken dat Rika de aanstichter is…

Corrupt - Penelope Douglas

Badder-than-bad boy

Meestal wanneer je een term als badder-than-bad boy leest, dan blijkt dat je dit met een korreltje zout moet nemen en dat de man in kwestie een klein hartje heeft. Maar in Corrupt is niks minder waar. Michael is goed fout. Eigenlijk bij zowel hem, als zijn vrienden, als Rika, zit een steekje los. Kai is de enige die misschien nog een beetje een geweten heeft, en mede daardoor is hij denk ik ook mijn favo personage. Corrupt is zeker niet voor iedereen en romantiseert problematische zaken. Van zieke wraakacties tot jezelf boven de rest verheven, het zit er allemaal in. Hoop je op een romantisch bad-guy-gone-good verhaal, verminder je verwachtingen dan. En verminder ze dan nog een beetje meer. Romantisch is dit boek namelijk niet. Misschien wel in de ogen van de personages, maar niet in de ogen van een gemiddeld mens. De relatie tussen Michael en Rika is ongezond en vernedering en angst is aan de orde van de dag. Ik schaam me bijna dat ik toch genoten heb van dit boek, ook al vergoelijk ik de gebeurtenissen in dit boek niet.

Doorlezen

Ik bleef geïnteresseerd doorlezen. De schrijfster weet je namelijk heel goed te doen smachten naar meer en geeft je telkens kleine stukjes van de puzzel waardoor je door en door wilt lezen. Wat is er nou precies die ene nacht gebeurd? Wat doen de mannen precies tijdens Duivelsnacht? Is het echt Rika’s schuld dat de jongens in de gevangenis zijn beland? En wat zijn ze van plan in het heden? Je kan het vergelijken met een horror of een thriller: wat er gebeurt is vaak ziek, maar toch wil je wel weten hoe het verder gaat en afloopt. Het boek is geclassificeerd als roman. Mogelijk door de hoeveelheid seks (liefhebbers van smut kunnen hun hart ophalen) en dat een “romantische” relatie een groot onderwerp in het verhaal is? Maar thriller is denk ik meer op z’n plek. Daarbij hoop ik in elk geval niet dat dames dit boek als een voorbeeld van romantiek zien…

Corrupt - Penelope Douglas

Zoveel te zeggen

Er valt nog zoveel te zeggen over het verhaal. Zoals: waarom is Michael Crist een professioneel basketbalspeler? Het is compleet irrelevant en hij had net zo goed een groot bedrijf kunnen bezitten. Het speelt totaal geen rol in het verhaal. En Rika is zogenaamd superstoer en zelfstandig, maar is in mijn ogen juist extreem onderdanig en hulpeloos. Als ze dit soort zaken nog iets beter had uitgewerkt had Corrupt zeker een hogere rating kunnen krijgen.

Corrupt is een verhaal met personages die allemaal duidelijk therapie nodig hebben – in een gesloten inrichting… En toch bleef ik lezen. De schrijfster weet het verhaal zo neer te zetten dat je nieuwsgierig blijft naar het einde. Personages die enorm dubieus en daarmee onvoorspelbaar zijn en een verhaal waarvan je gewoon echt niet weet welke kant het op gaat. Een roman wil ik het niet noemen, daarvoor verheerlijkt het teveel dingen die niet door de beugel kunnen. Het is voor mijn gevoel eerder een psychologische thriller met heel veel smut. Voor de spanning en het feit dat ik mij helemaal verloor in het verhaal, alsook dat de personages – ondanks dat ze geschift zijn – wel erg goed neergezet zijn, heeft dit boek een positieve rating gekregen.

Voor de zekerheid geef ik hierbij ook graag de triggerwarnings mee.

Deze post is al 141 keer gelezen