Boekrecensie | Check & Mate – Ali Hazelwood

Boekrecensie | Check & Mate – Ali HazelwoodCheck & Mate door Ali Hazelwood
Vertaler: De Vertaalzusjes
Verschenen: 7 november 2023 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 304
Genre: Contemporary, Romantiek, Young Adult
Rating: 4.5 Stars | Spicy: zero-flames

Mallory Greenleaf was ooit een aanstormend schaaktalent, maar is nu helemaal klaar met de sport. Schaken heeft alles in haar leven overhoop gegooid. Wanneer ze met tegenzin meedoet aan een laatste liefdadigheidstoernooi, verslaat ze geheel onverwacht Nolan Sawyer; de huidige wereldkampioen en het enfant terrible van de schaak-scene.

Nog onverwachter is zijn verlangen om het opnieuw tegen haar op te nemen. Welke zet zit hierachter? Als Mallory slim is, loopt ze weg. Game over. Maar de zeer welkome geldprijzen van de toernooien lonken. Gaandeweg ontdekt Mallory niet alleen dat er ook buiten de hal spelletjes worden gespeeld, maar ook dat het schaakbord nog altijd een magische aantrekkingskracht op haar heeft – net als die ene geduchte tegenstander…

Check & Mate is de eerste Young Adult van feelgoodauteur en TikTok-sensatie Ali Hazelwood. Prachtig uitgegeven met kleur op snee.

YA debuut

Van De Liefdeshypothese en Love on the Brain heb ik ontzettend genoten, al was het zeker geen perfectie. Na deze boeken voor volwassenen, heeft ze nu ook boeken geschreven voor de young adult leeftijdsgroep. Wanneer een auteur ineens een ander genre probeert, ben ik zowel nieuwsgierig als angstig. Want hoe zal het de auteur afgaan? Ik kan het jullie nu vertellen, want ik heb haar YA debuut Check & Mate inmiddels gelezen.

Check & Mate

Mallory Greenleaf is de hoofdpersoon in Check & Mate. Vroeger was ze een groot schaaktalent, net als haar vader. Maar vier jaar geleden gebeurde er iets waardoor ze de handdoek in de ring heeft gegooid. Haar enige focus: haar zieke moeder, twee zusjes Daphne en Sabrina en de rekeningen die betaald moeten worden. Zorgen die een achtienjarige eigenlijk nog niet zou moeten hebben. Maar dan wordt ze door haar beste vriendin Easton meegesleept naar een liefdadigheidsevenement en verslaat ze met gemak de huidige wereldkampioen, de 20-jarige Nolan Sawyer…

Ali Hazelwood - Check and Mate

Closed-door

Hoewel Check & Mate een YA (NUR 285, 15+ & NUR 343, Romantiek) is, voelt het niet als een YA. Daarvoor zijn de personages denk ik net iets te oud. Het feit dat de personages door omstandigheden ook al zo enorm zelfstandig en volwassen zijn, maakt dat het nog minder als een YA voelt. Wat verder het verschil is met haar eerdere boeken? Het is een YA en daarmee een closed-door boek. Dit betekent: geen smut. De deur van de slaapkamer gaat netjes dicht wanneer er iets staat te gebeuren. De spanning en romantiek gaan hier echter totaal niet door verloren.

Schaken

Hier en daar wordt misschien iets teveel ingegaan op de terminologie van schaken. Ik schaak zelf niet en alles daaromheen zegt mij ook niks. Dus of een zet wel of niet geweldig is, dat moet ik echt uit de context halen. Geen zorgen, ook voor een leek is het verhaal goed te volgen. Ondanks dat ik de schaakterminologie misschien iets teveel vond, vind ik dit misschien wel het sterkste Hazelwood boek tot nu toe. Het verhaal had diepgang, onverwachte wendingen (al zijn er ook genoeg wendingen die je wel (deels) aan ziet komen) en de neiging om continu door te lezen was er ook. Ik heb het boek dan ook in twee zittingen gelezen. Dat het een echt Hazelwood boek is, blijkt wel weer uit de thema’s die in Check & Mate naar voren komen. Bijvoorbeeld de ongelijkheid tussen mannen, vrouwen en non-binairen in de schaakwereld.

Ali Hazelwood - Check and Mate

Dynamiek

Ik ben gek op Nolan Sawyer. De manier waarop hij zichzelf neerzet in de schaakwereld, alsook de manier waarop hij met Daphne en Sabrina omgaat vind ik prachtig. Mallory maakt een echte groei door. Ze moet ontdekken waarom ze doet zoals ze doet en kijken hoe ze weer voor haarzelf kan gaan kiezen. Toch is het wel bijzonder dat iemand die zo goed is in verbanden leggen, toch echt blind lijkt te zijn voor bepaalde zaken. Sabrina vond ik een vreselijk zusje, ik zou haar allang achter het behang hebben geplakt. En die scheten op het kussen van Mallory zijn ranzig. Maar de gezinsdynamiek is door de schrijfster hierdoor ontzettend goed neergezet.

Voor een YA boek voelt Check & Mate niet perse als een YA boek. Hierdoor is het verhaal minstens zo leuk om te lezen voor volwassenen. Mocht je dit boek oppakken voor de smut, dan ga je teleurgesteld zijn. Maar laat dit je niet afhouden van het lezen van dit boek, want hoewel het over een onderwerp gaat dat ik totaal niet interessant vind, weet de schrijfster het verhaal wél interessant te maken en is de chemie absoluut aanwezig. Hoewel schaken de laatste jaren met een opmars bezig is in boeken, films en series, blijft het een originele setting. Daarbij zijn de personages ontzettend fijn om over te lezen, en je kan het boek in een dag uitlezen als je wilt. Last but not least vind ik het erg leuk dat ze de cover in de kleuren van het eerste schaakbord van Mallory hebben gemaakt. O! En check eens hoe leuk die sprayed edges zijn! Zeker een aanrader.

Houd jij van boeken in een schaaksetting?

Deze post is al 151 keer gelezen