Boekrecensie | Allesbehalve Oké – Laura Steven

Allesbehalve oke - Laura Steven

Boekrecensie | Allesbehalve Oké – Laura StevenAllesbehalve oké door Laura Steven
Verschenen: 11 april 2018 bij Karakter Uitgevers
Format: Paperback, aantal pagina's: 329

Izzy O’Neill hier! Straatarme wees, ambitieuze cabaretier en Ongelooflijke Slet, als je de roddelsites tenminste mag geloven…

Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van eeninternationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto’s van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho’s en haar beste vriend Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als het dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.

De scherpe humor en schokkende realiteit maken Allesbehalve oké een gedurfd, onthullend en noodzakelijk boek. Voor de lezers van Amy Schumers Het meisje met de onderrugtattoo.

Allesbehalve oké

Heb jij ook wel eens dat een flaptekst je eigenlijk niet genoeg trekt, maar je uiteindelijk toch de gok waagt om het boek te lezen? Allesbehalve oké is voor mij zo’n boek. Ik wist dat Laura Steven naar Yalfest zou komen, maar had haar boek eigenlijk een beetje links laten liggen. Tot ik anderhalve week van te voren een mail kreeg van de uitgeverij. Ik las wederom de beschrijving van het boek, en toch was er een stemmetje in mij dat zei: ga er gewoon op in. En zodoende kreeg ik een paar dagen later Allesbehalve oké thuisgestuurd.

Mooie opmaak

Het eerste dat mij opviel bij het bekijken van het fysieke boek zijn de vrolijke schutbladen; zo heerlijk en vrolijk, en in een stijl die mij altijd enorm aanspreekt omdat ik dat mooi vind. De cover bevat ook enorm veel details; je zou er eeuwen naar kunnen staren om te zien wat je allemaal kunt ontdekken. Eenmaal goed bekeken begon ik direct in het boek, en toen gebeurde er iets dat ik – vanwege de lage verwachtingen – niet had zien aankomen.

Allesbehalve oke - Laura Steven

“Kijk niet zo verbaasd. Dit boek gaat over een seksschandaal, had je dan echt verwacht dat ik een non en/of de heilige maagd Maria zou zijn?”

Geschreven in blogvorm

Ik zat direct in het verhaal. Allesbehalve oké leest echt belachelijk vlot weg. En ik zou zeggen: als je twijfelt of je dit boek moet gaan lezen, lees dan even de proloog. Als die je aanspreekt, zal de rest van het boek dat ook doen. Het zet meteen de toon. Het boek is geschreven in de vorm van een blog. In eerste instantie vond ik dat leuk.

Achteraf gezien voegt het eigenlijk weinig toe en besefte ik dat ik hierdoor af en toe eventjes uit het verhaal gehaald werd. Ik ging er namelijk over nadenken. En gezien het om een blog gaat die ze achteraf typt, vond ik het niet logisch dat ze in de tegenwoordige tijd schrijft en complete dialogen neerpent. Ikzelf zou dan liever hebben gehad dat ze het hele blogidee had laten varen. Aan het de tekst hoeft ze niks te veranderen, echt niet, dat is geweldig. Maar ik had er dan voor gekozen om enkele stukken – die geloofwaardig op haar blog hadden kunnen staan – eventueel in een ander lettertype te doen.

Een goed onderwerp

Maar weer even terug naar het positieve, want zodra ik daar gewoon niet meer over nadacht genoot ik weer lekker van het verhaal. Je vliegt er doorheen omdat het zo lekker vlot en vol humor is geschreven. De hoofdpersoon, Izzy, is zo heerlijk sarcastisch, open en feministisch. Juist door de karaktertrekken die de schrijfster aan haar heeft gegeven zie je ook zo goed de karakterontwikkeling door het boek heen.

Op een gegeven moment kom je namelijk aan bij het stuk waar de achterflap het over heeft: een seksschandaal, slutshaming, privacy en het nog altijd anders behandelen van meiden dan jongens. Het is zo eerlijk geschreven. Het doet je ook nadenken over de wereld waarin we nu leven en hoe het dankzij social media en internet nog makkelijker is geworden om iemand te kwetsen. En het is goed om te lezen wat voor impact dit kan hebben op een jong meisje. Het is allesbehalve oké. Ook al ben je nog zo een sterk persoon, zou jij echt opgewassen zijn tegen alle shit die Izzy over zich heen krijgt? Hoe zou jij ermee omgaan, erop reageren?

Allesbehalve oke - Laura Steven

“Ik verdien dit niet. Ook niet een beetje.”

Verwijzingen naar popcultuur

Leuk vind ik verder ook de verwijzingen naar popcultuur. Soms benoemt ze letterlijk de film of het boek dat ze daarmee bedoeld, maar soms ook niet. En als je dan toch weet waar het betrekking op heeft is dat natuurlijk extra leuk. Ik denk dat de huidige twintigers het boek hierdoor ook extra leuk zullen vinden; omdat er gerefereerd wordt naar allerlei boeken en films waar wij mee opgegroeid zijn of die momenteel in trek zijn. Ook vind ik het wel grappig hoe ze Donald Trump af en toe benoemt in het boek. Die grappen/opmerkingen zijn echt on point. Daarnaast is alles in dit boek gewoon enorm actueel.

De daadwerkelijke conclusie is natuurlijk dat, ook als een boek je niet direct aanspreekt, het alsnog een fantastisch boek kan zijn. Ik ben namelijk echt fan van Allesbehalve oké. Het verhaal leest heerlijk vlot weg dankzij de sprankelende schrijfstijl van Laura Steven. De humor in het boek is fantastisch, maar ook het zware onderwerp komt uitmuntend uit de verf. Ik denk dat het voor de young adults een goede eyeopener kan zijn, eigenlijk voor iedereen wel. Allesbehalve oké is een heerlijk vlot boek, met humor, maar ook met een maatschappelijk interessant onderwerp dat je doet nadenken. Het is goed geschreven, bevat goede en interessante karakterontwikkelingen, en zit vol feminisme. Ik ben zeker benieuwd naar een volgend boek van Laura Steven. P.s. blijkbaar komt er een vervolg op dit verhaal in 2019!

Deze post is al 1764 keer gelezen