Boekrecensie | Brief aan Isaac – Shari J. Ryan

Brief aan Isaac - Shari J. Ryan

Boekrecensie | Brief aan Isaac – Shari J. RyanBrief aan Isaac door Shari J. Ryan
Verschenen: 18 april 2023 bij The House of Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 336
Genre: Historisch, Roman

1941, Auschwitz. In het door de nazi's bezette Polen kan Sofia haar vader niet in de ogen kijken. Hoewel Sofia en haar moeder Joods zijn, heeft hij ervoor gekozen om als dokter voor de SS te werken. Ze kan hem niet vergeven, zelfs niet als de afspraak was gemaakt om hun levens te sparen. Isaac, een gevangene in Auschwitz, moet van zonsopgang tot zonsondergang op het land van een boerderij vlak bij het kamp zwoegen. Elke ademhaling voelt alsof het Isaacs laatste zou kunnen zijn, dus wanneer hij een oogverblindend mooi meisje uit het raam van de boerderij ziet turen, denkt hij dat hij droomt. Sofia riskeert haar leven om een brief naar Isaac te smokkelen. Deze geheime uitwisseling leidt tot een ontsnapping die onmogelijk had moeten zijn - en naar een onvergetelijk liefdesverhaal.

Inleiding

Brief aan Isaac lag al even op mijn stapeltje van recensie-boeken. Een boek waar ik echt even de tijd voor moest nemen gezien het me een intens verhaal leek; een verhaal dat best heftig zou kunnen zijn. De tijd er voor nemen bleek een echte must, want jeetje wat een boek. Hieronder vertel ik je er alles over!

Waar gaat het over?

Brief aan Isaac begint in 1941 in Auschwitz. De Joodse Sofia kan het niet verkroppen dat haar vader als arts voor de SS werkt. Ondanks dat ze weet dat hierdoor de levens van haar en haar familie gespaard blijven, ziet ze het als verraad richting haar moeder en weet ze haar vader niet te vergeven. Ondertussen is Isaac aangekomen in Auschwitz en moet hij gaan werken op het land van een boerderij vlak bij het kamp. Wanneer hij, uitgeput, Sofia uit het raam van de dichtstbijzijnde boerderij ziet turen, denkt hij dat hij droomt. Sofia besluit een brief naar Isaac te schrijven en deze brief is het begin van spannend avontuur en een geweldig liefdesverhaal.

Brief aan Isaac - Shari J. Ryan

Indrukwekkend

Wat een verhaal is dit boek in deze tijd! Het is een verhaal vooral over de Jodenhaat in de tweede wereldoorlog. Toen ik dit boek aan het lezen was stond, en staat nog, ook de wereld op z’n kop in Israël en Gaza. Het verhaal kent gelijkenissen, en de beelden die ik op tv zie doen me meteen denken aan dit boek. Toen ik het verhaal uit had moest ik het even laten bezinken. Want het gevoel dat het toen aan de orde was, maar nu, zoveel jaren later nog, maakt indruk op me. Naast alle gruwelijkheden in het verhaal is het ook een verhaal dat liefde kent. Brief aan Isaac is realistisch neergezet, doet je af en toe huiveren maar laat je ondanks alles ook genieten. Mensen die zoveel ellende en gruwelijke tijden kennen blijven toch staande en weten dan ook nog de liefde voor elkaar te vinden.

Diepgang

Brief aan Isaac is een boek met een enorme diepgang. Het is ook een boek dat een realistisch verhaal kent maar waar je als lezer ook nog een stukje geschiedenis uit meekrijgt. Het is een verhaal met vele details en je kunt merken dat er goede research is gedaan. Het voelt alsof je aanwezig bent in het leven van Sofia, Isaac, zijn zusje en hun families. Het boek is overladen met prachtige thema’s. Deze maken dat het een fijne diepgang krijgt en dat je ook kunt genieten van dit heftige verhaal. Denk hierbij aan verlies, dood, uitbraak tyfus, Jodenhaat, dwangarbeid, hoop, vernedering en angst. Maar bovenal voel je als lezer de liefde voor elkaar overheersen.

Brief aan Isaac - Shari J. Ryan

Personages

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Sophia en Isaac. Hier heeft de auteur goed aan gedaan, want hierdoor leer je ze goed kennen en kun je enorm meevoelen in hun emoties en keuzes. Wat een sterke en stoere mensen in tijden van oorlog. Ze leven in een omgeving die ontzettend goed wordt weergegeven en ook hierdoor voel je hun twijfels, soms haat en ook doorzettingsvermogen. Beide personages kennen een groot moed en hebben zelfs het lef om plannen voor de toekomst te maken. Wat heb ik van hen genoten!

Brief aan Isaac is een dikke aanrader. Een heftig verhaal dat niemand onberoerd zal laten en waar je na het dichtslaan van het boek nog lang over nadenkt. Het is vooral een verhaal over moedige mensen in een ontzettend gruwelijke tijd. Die alles kwijtraken maar een enorm doorzettingsvermogen hebben om te blijven leven en na de oorlog hun leven weer op te pakken. Ik heb enorm genoten en ga opzoek naar meer boeken van deze auteur!

Welk boek liet jou niet onberoerd achter?

Amarins

Over Amarins: Amarins is één van de recensenten uit het Reviews & Roses Review Team. Ze is 51 jaar en woonachtig in Friesland. Ze leest erg graag en vermaakt zich ook heel graag met leesgerelateerde bezigheden zoals het schrijven van een recensie, boekenuitjes of leesclubs. Het feelgoodgenre is haar favoriet, maar daarnaast leest ze ook heel graag historische romans en young – en new adult verhalen. Naast lezen borduurt en haakt Amarins nog en kijkt ze heel graag een fijne serie of film.

Deze post is al 134 keer gelezen