Boekrecensie | Fred & Ginger – Jackie van Laren en Petra Vollinga

Boekrecensie | Fred & Ginger – Jackie van Laren en Petra VollingaFred & Ginger door Jackie van Laren, Petra Vollinga
Verschenen: 19 oktober 2023 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 271
Genre: Kerst, Roman

Hét kerstboek van 2023 voor alle honden- en kattenmensen

Krijgen Fred & Ginger hun baasjes op tijd bij elkaar voor een liefdevolle kerst?

Fred, een blijmoedige golden retriever, komt bij Jasmijn in de Bethlehemstraat wonen. Zij heeft hem dan wel uit het asiel gehaald, maar eigenlijk heeft ze helemaal geen tijd voor een hond. Verderop in de straat woont Ginger, een deftige, iets te dikke rode Maine Coon-poes. Ze maakt zich zorgen om Steven, haar mens, die nooit meer de oude is geworden sinds zijn vrouw bij hem weg is. Tegen de verwachtingen in raken Fred en Ginger bevriend, al moeten hun baasjes in eerste instantie niks van elkaar hebben.

Dan, op een dag, verdwijnt Fred. Is hij op zoek gegaan naar zijn oude huis of is er iets ergers gebeurd? De feestdagen naderen, buiten sneeuwt het en Ginger moet alles uit de kast halen om Fred terug te vinden. Is hun vriendschap sterk genoeg om alle problemen op te lossen? Zelfs die van Jasmijn en Steven? Want zeg nou zelf, met kerst wil toch iedereen op een grote paarse bank onder een dekentje zitten?

Meteen verkocht

Toen ik Fred & Ginger tegenkwam in de catalogus van uitgeverij Boekerij was ik verkocht. Want zeg nou zelf, een boek met zo’n mooie cover, dat gaat over kerst en van eigen bodem is, wil je toch meteen lezen? En dat meteen lezen heb ik gedaan toen het boek op mijn deurmat viel. Wat ik er van vond lees je nu in dit blog.

Fred & Ginger

Fred is een golden retriever die bij Jasmijn in de Behtlehemstraat komt wonen. Ze heeft hem uit het asiel gehaald, maar ze heeft totaal geen ervaring met honden en ook eigenlijk helemaal geen tijd voor een hond. Ginger is een deftige rode Maine Coon-poes en woont verderop in de straat. Ginger maakt zich zorgen om ‘haar mens’ Steven. De relatie van Steven is over en daar is hij nooit helemaal overheen gekomen. Fred en Ginger raken bevriend en beleven allerlei avonturen. Hun baasjes echter, die moeten niks van elkaar hebben…

Orginaliteit

Fred & Ginger is een boek dat is geschreven vanuit twee dieren, een hond en een kat. In eerste instantie is dit even wennen en je moet er even inkomen. Maar hoe verder je komt des te leuker dit concept is. Het is origineel; immers, je leest niet vaak een verhaal vanuit een hond en een kat. De auteurs hebben de dieren een prachtige rol gegeven en de warmte straalt zowel van de dieren als hun baasjes. Het verhaal is door twee auteurs geschreven. Tijdens het lezen merk je hier niets van en je kunt ook absoluut niet achterhalen wie nu welke verhaallijn heeft geschreven. Jackie en Petra hebben een prachtige verhaal gemaakt dat hartverwarmend en origineel is.

Thema’s en personages

De auteurs hebben in Fred & Ginger gekozen voor leuke dieren in dit verhaal maar ook net zulke leuke mensen. De dieren zorgen ervoor dat het hartverwarmend is en de mensen in dit verhaal, Jasmijn en Steve, zorgen ervoor dat het verhaal ook een romantische en zwijmelachtige kant krijgt. Thema’s als eenzaamheid, dierenliefde en omkijken naar een ander krijgen ruimschoots een rol in het verhaal. De menselijke personages leer je iets minder kennen dan de dieren, maar in dit verhaal is dit helemaal niet erg.

Fred & Ginger is een geweldig verhaal dat de lezer helemaal in kerstsferen brengt. Het is cosy, hartverwarmend en straalt vooral de liefde uit tussen mens en dier. Een verhaal dat je dichtslaat met een zucht, want je wil nog lang geen afscheid nemen van die lieve Fred en Ginger en hun mooie baasjes Jasmijn en Steve. Het boek is een echte aanrader en onderscheidt zich van al die kerstboeken door de originele insteek van het verhaal.

Wat is het meest originele boek dat jij hebt gelezen?

Deze post is al 232 keer gelezen