Boekrecensie | De Erfenis – Jennifer Lynn BarnesDe erfenis door Jennifer Lynn Barnes
Vertaler: Elise Kuip
Serie: The Inheritance Games #1
Verschenen: 9 december 2021 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 392
Genre: Mysterie, Young Adult
Rating: 4.5 Stars | Spicy: zero-flames

We fantaseren allemaal wel eens dat we opeens nog ergens een oudtante blijken te hebben van wie we een kapitaal erven. Voor het hoofdpersonage van De erfenis wordt deze droom werke- lijkheid, en dan keer duizend.

De toekomst van Avery Grambs en haar halfzus ziet er niet al te rooskleurig uit. Samen kunnen ze maar net de eindjes aan elkaar knopen en uitzicht op betere tijden is er niet. Totdat Avery hoort dat ze een fortuin heeft geërfd van een filantroop die ze nog nooit ontmoet heeft… en niemand weet waarom.

Om de miljardenerfenis van Tobias Hawthorne in ontvangst te kunnen nemen, moet Avery voldoen aan één voorwaarde: ze moet per direct intrek nemen in Hawthorne House en daar een jaar lang blijven wonen. Helaas wordt het huis ook bewoond door de zojuist onterfde familie (inclusief vier knappe kleinzoons) die op zijn zachtst gezegd niet allemaal even blij zijn met de komst van deze vreemdeling die er met hun geld vandoor gaat. Er is een vraag die iedereen bezighoudt: waarom Avery?

De leesclub

De Erfenis is een boek dat al tijden op mijn TBR (To Be Read) stond, maar die ik tot dit jaar nog altijd niet had gelezen. Gelukkig had ik het boek als keuze opgenomen voor The Awesome Book Club, en kreeg het boek vervolgens de meerderheid van de stemmen. Zodoende bespraken wij daarom dit eerste deel in deze serie van Jennifer Lynn Barnes.

De erfenis - Jennifer Lynn Barnes

De Erfenis

De Erfenis draait om Avery Grambs, die af en aan in haar auto woont en soms bij haar halfzus. Maar dan wordt haar hele leven opgeschud. Stel op sprong wordt ze meegenomen naar Hawthorne House om een testamentlezing bij te wonen van Tobias Hawthorne. Allemaal leuk en aardig, behalve dan dat ze die man helemaal niet kent, en al helemaal niet weet waarom hij haar een fortuin nalaat. En niet alleen zij, maar ook de familie Hawthorne is verbouwereerd. Enige voorwaarde: ze moet een jaar lang in Hawthorne House wonen voordat ze aanspraak kan maken op het geld. Te midden van de gehele familie, inclusief de vier knappe kleinzoons van Tobias.

Een escape room

Myrthe, de uitgever van Blossom Books, schrijft altijd een voorwoord in elk boek dat ze uitgeeft. Ditmaal vertelde ze dat De Erfenis leest als een escape room. Dat kon ik mij niet echt voorstellen. Toch is het echt zo. Het hele boek bestaat uit allemaal raadsels, mysteries, puzzels en geheimen. Zoveel zelfs, dat ik af en toe hoofdpijn kreeg terwijl ik probeerde te bedenken hoe het verhaal zou kunnen aflopen en wat de reden zou kunnen zijn dat Avery in het testament genoemd werd. Het zorgde er echter ook voor dat ik alsmaar door bleef lezen. Want ik wilde het echt heel graag weten!

De erfenis - Jennifer Lynn Barnes

Anti-climax

Hoewel er natuurlijk vier knappe kleinzoons zijn, en je zeker wat aantrekkingskracht in het verhaal zal tegenkomen, speelt romantiek in De Erfenis niet de boventoon. Het mysterie staat op de eerste plaats. Het einde viel helaas toch wel wat tegen. De grote onthulling was voor mij minder groots dan verwacht en voelde een beetje als een anti-climax. Hopelijk blijkt in één van de volgende delen dat het toch allemaal iets anders in elkaar steekt dan het lijkt.

De Erfenis is werkelijk een boek dat leest als een escape room. Het is een verhaal dat in mijn ogen toch echt anders is dan veel andere boeken die ik heb gelezen. De setting deed mij in eerste instantie denken aan De Royals van Erin Watt, maar daar lijkt het dus niet op. Velen vergelijken het verhaal met Knives Out, en daar kan ik mij wel goed in vinden. Het verhaal eindigt deels gesloten en deels open. Er is genoeg verhaal voor een volgend deel. En één voordeel van laat beginnen aan een populair boek? Dat alle andere delen al verschenen zijn en je snel verder kan lezen!

Speel jij vaak escape rooms?

Jessica Dillema

Over Jessica: Jessica (1990) is de oprichter en eigenaar van Reviews & Roses. Ze is woonachtig in Friesland, samen met haar vriend en twee langharige katten, Fred & George waar ze in 2022 eindelijk een huis hebben gekocht. In het dagelijks leven is werkt zij als HR medewerker in een ziekenhuis, maar in haar vrije tijd blogt ze fanatiek en heeft ze een eigen fotografiebedrijf. En alsof dat nog niet genoeg is, host ze ook nog eens één keer in de zes weken een leesclub (The Awesome Book Club).

Jessica’s favoriete boek op dit moment is In the Likely Event door Rebecca Yarros.

Deze post is al 150 keer gelezen