Boekrecensie | De kleuren van schaduw – V.E. Schwab

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten m.b.t. De kleuren van magie.

Boekrecensie | De kleuren van schaduw – V.E. SchwabDe kleuren van schaduw door V.E. Schwab, Victoria Schwab
Serie: Shades of Magic #2
Verschenen: Augustus 2019 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 550
Genre: Fantasy, LGBTQ, Magie, Young Adult

Het is vier maanden geleden dat de steen in het bezit van Kell kwam. Vier maanden sinds zijn pad dat van Lila Bard kruiste. Vier maanden sinds prins Rhy gewond raakte en de beruchte tweeling van Wit Londen werd verslagen. Nu, rusteloos sinds hij is gestopt met het smokkelen van magische goederen, wordt Kell ’s nachts geplaagd door duistere dromen, en overdag door herinneringen aan Lila.

Intussen maakt Rood Londen zich op voor de Element Spelen, een extravagante internationale magiewedstrijd die bedoeld is ter vermaak en om aangrenzende landen te vriend te houden. Men heeft het zo druk met de voorbereidingen dat niemand doorheeft dat een piratenschip vol oude vrienden steeds dichterbij komt. En dat een ander Londen, ver weg, langzaam aan kracht begint te winnen. Want een schaduw die ’s nachts verdwijnt, zal de volgende ochtend weer verschijnen. En de balans van magie is kwetsbaar. Als één stad opbloeit, moet een andere ten onder gaan…

Een vervolg

Jaaaa, eindelijk kwam daar in augustus het tweede deel in de Shades of Magic-trilogie: De kleuren van schaduw! De kleuren van magie had mij enorm verrast in originaliteit, personages en schrijfstijl. Doordat ik in een leesdipje kwam door drukte, duurde het helaas wat langer voordat ik het boek uit had. Maar gelukkig had dat dus niks met het boek zelf te maken.

De kleuren van schaduw - V.E. Schwab

De kleuren van schaduw

In De kleuren van schaduw zijn we enkele maanden verder dan toen we De kleuren van magie eindigden. We beginnen met het verhaal van Lila, op zee. In eerste instantie dacht ik dat het misschien compleet vanuit haar perspectief geschreven was, want het duurde héél erg lang voordat we eindelijk meer te weten kwamen over Kell. Gelukkig lezen we de rest van het boek wel vanuit beide perspectieven.

De kleuren van schaduw is voor een groot deel een introductie tot het weerzien van Lila en Kell. Ze maken allebei compleet andere dingen mee. Ondertussen worden er ook enkele nieuwe personages geïntroduceerd, zoals kapitein Alucard Emery, die al net zo excentriek is als alle andere personages. Wat ik leuk vind is dat het niet zomaar een nieuw personage is, waarmee een nieuwe verhaallijn wordt opgestart; hij heeft ook al een verleden in Rood Londen.

De Element Spelen

Centraal in De kleuren van schaduw staan de internationale Element Spelen. Dit deed mij een beetje denken aan de Olympische Spelen, maar nu ik er over nadenk lijkt het meer op de Pokémon kampioenschappen, maar dan met elementenmagie, haha. Vergeet ook niet Wit Londen; de Dane tweeling is gevallen, en er staat een nieuwe koning op!

In mijn recensie van De kleuren van magie noemde ik diverse dingen waarvan ik verwachte dat ze in één van de vervolgen terug zouden komen. En ik kan je vertellen dat ik ten minste op één vlak gelijk had. Dit levert een spannende verhaallijn op, welke helaas wel een beetje misplaatst voelde. Het voelde alsof die verhaallijn compleet los stond van wat ik las, ondanks dat het er wel echt bijhoort.

De kleuren van schaduw - V.E. Schwab

Persoonlijke ontwikkeling

Ik heb echt genoten van de ontwikkeling die Lila doormaakt in De kleuren van schaduw. Zoals we in De kleuren van magie al lazen was er iets speciaals aan haar, en dit uit zich volop in De kleuren van schaduw. Maar weet Lila hier ook goed mee om te gaan? Het is ontzettend leuk om dieper in te gaan op magie en bijbehorende effecten. Zeker tijdens de Element Spelen lezen we meer over de soorten magie en hoe ze gebruikt kunnen worden. Maar ook Kell en Rhy die om moeten gaan met de nieuwe band die ze hebben sinds Rhy bijna voorgoed dood was, is prachtig geïllustreerd in dit boek.

De kleuren van schaduw is een heerlijk vervolg op De kleuren van magie. Het is een lekker dik boek, en het verhaal verveelt geen moment. De stukken in Wit Londen voelden ietwat los te staan van het verhaal, ook al hoort het er natuurlijk wel bij. Ik weet ook niet hoe ik het beter kan omschrijven, het is echt een gevoel dat ik had. De Element Spelen zijn gaaf om over te lezen, en de ontwikkeling van Lila springt er echt uit in dit boek. De kleuren van schaduw bevat zowel grote persoonlijke ontwikkelingen alsook veel actie. Het einde is enorm spannend. Ik kan niet wachten tot het derde en afsluitende deel.

Ben jij al aan deze serie begonnen?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Uitgeverij Boekerij in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1277 keer gelezen