De kleuren van magie – V.E. Schwab | Boekrecensie

De kleuren van magie - V.E. Schwab
De kleuren van magie – V.E. Schwab | BoekrecensieDe kleuren van magie door V.E. Schwab
Serie: Shades of Magic #1
Verschenen: 8 januari 2019 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 413
Genre: Fantasy, Young Adult

De meeste mensen kennen maar één Londen. Wat bijna niemand weet, is dat er vier verschillende Londens zijn. Grijs Londen: vies, saai en zonder magie. Rood Londen, waar magie wordt vereerd en de Maresh-dynastie heerst over een welvarend rijk. Wit Londen, waar men vecht om controle over de magie. En ooit was er Zwart Londen – maar daar heeft niemand het meer over.

Kell is een zeldzame magiër die tussen de verschillende versies van Londen kan reizen. Als hij in Grijs Londen zakkenroller Lila ontmoet, is dat het begin van een avontuur dat ze naar alle uithoeken van de stad brengt. Maar gevaarlijke magie ligt op de loer en het verraad achtervolgt hen. Om alle werelden te kunnen redden moeten Kell en Lila in de eerste plaats in leven zien te blijven, en dat blijkt lastiger dan gedacht.

De kleuren van magie

Keken jullie ook zo uit naar De kleuren van magie? Het boek, dat een vertaling is van het eerste deel in de Shades of Magic-serie door V.E. Schwab, is mateloos populair. En sinds januari 2019 kunnen ook degenen die in het Nederlands lezen genieten van dit boek over vier bijzondere Londens. Ik had al behoorlijk wat leuke merchandise van deze serie dankzij subscription boxen, waaronder Illumicrate. Maar nu kan ik alle items ook daadwerkelijk koppelen aan gebeurtenissen en personages.

De kleuren van magie - V.E. Schwab

Waarom het boek zo prettig leest

De kleuren van magie is een boek dat ontzettend prettig leest. Dit komt dankzij verschillende zaken. Allereerst het begin; het begint met zoiets simpels als de beschrijving van een magische jas. Dit legt echter de basis voor een zeer begrijpelijke en geleidelijk aan opbouwende uitleg over een geheel nieuwe, maar toch ook bekende wereld. De kleuren van magie gaat namelijk over Londen. Niet één Londen. Nee, vier Londens! Grijs Londen. Rood Londen. Wit Londen. En zwart Londen. Het zijn geen parallelle werelden, waar in elke wereld een versie van jou rondloopt, zoals in bijvoorbeeld Duizend stukjes van jou. Het zijn op zichzelf staande Londens. Deze zijn door zogenaamde Antari te bezoeken dankzij bloedmagie. Niet iedereen kan zomaar naar een ander Londen. Dankzij deze uitermate goed opgebouwde uitleg van V.E. Schwab door het boek heen, raak je nooit de weg kwijt.

Een origineel verhaal

De kleuren van magie is een erg origineel boek. Niet alleen qua verhaal, ook in opbouw. Vraag maar eens aan iemand die De kleuren van magie aan het lezen is, in welk hoofdstuk ze zijn. Diegene zou je zomaar kunnen vertellen: Hoofdstuk 3 van hoofdstuk 8. Jazeker, de hoofdstukken hebben subhoofdstukken. Voor mij had dat overigens niet perse toegevoegde waarde. Wat mij betreft hadden de hoofdstuknummer gewoon allen opvolgend kunnen zijn. Maar het is wel leuk om even te benoemen.

De kleuren van magie - V.E. Schwab

Wisselend perspectief

Tot slot nog iets dat mij gewoonlijk niet perse opvalt; het boek is wisselend personaal beschreven. Vanuit de derde persoon lees je vanuit diverse personages. Hiervan lees je voornamelijk over Kell en Delilah “Lila” Bard. Nog een pluspunt in dit boek, met betrekking tot het ‘is-niet-moeilijk-te-lezen’-gedeelte, is dat de personages allemaal makkelijk uit elkaar te houden zijn, maar ze niet overkomen als karikaturen. Ze hebben allemaal absoluut iets eigens. Zo is Lila bijvoorbeeld een meisje dat zich vermomd in mannenkleren en graag piraat wil worden. Typerend, maar niet stereotype. Ik denk dat het vertelperspectief uiteindelijk wel iets meer afstand schepte tussen de personages, en ik als lezer, maar ik voelde mij absoluut betrokken genoeg om mee te leven en te genieten van ieders belevenissen.

De kleuren van magie is origineel verhaal, dat ondanks zijn complexiteit toch enorm makkelijk te begrijpen is. Een goed geschreven verhaal voor zowel vrouwen als mannen (15+) die houden van originele verhalen over bijzondere vormen van magie, tronen die veroverd of behouden moeten worden, en interessante personages. De kleuren van magie heeft een mooi gesloten einde, maar bevat na het uitlezen nog enkele open lijntjes. View Spoiler » Dit maakt dat ik niet kan wachten op het vervolg. Laten we hopen dat uitgeverij Boekerij deze ook snel gaat vertalen, alsook het derde en laatste deel in de Shades of Magic-serie.

Ben jij al bekend met deze bijzondere boekenserie?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Uitgeverij Boekerij in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 2078 keer gelezen