Boekrecensie | This Savage Song – Victoria SchwabThis Savage Song door V.E. Schwab, Victoria Schwab
Serie: Monsters of Verity #1
Verschenen: 5 juli 2016 bij Greenwillow Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 427
Genre: Dystopia, Fantasy, Young Adult

There’s no such thing as safe.

Kate Harker wants to be as ruthless as her father. After five years and six boarding schools, she’s finally going home to prove that she can be.

August Flynn wants to be human. But he isn’t. He’s a monster, one that can steal souls with a song. He’s one of the three most powerful monsters in a city overrun with them. His own father’s secret weapon.

Their city is divided.

Their city is crumbling.

Kate and August are the only two who see both sides, the only two who could do something.

But how do you decide to be a hero or a villain when it’s hard to tell which is which?

V.E. Schwab

Met de komst van auteur V.E. Schwab afgelopen 13 oktober in Utrecht, wilde ik naast de al twee in het Nederlands uitgekomen boeken, De Kleuren van Magie en De Kleuren van Schaduw, ook nog enkele andere boeken van haar hand lezen. Ik nam de Monsters of Verity-duologie mee tijdens onze reis naar Noorwegen en begon na enkele dagen in het eerste deel: This Savage Song.

This Savage Song

This Savage Song is geschreven vanuit twee perspectieven: Kate Harker en August Flynn. Hun stad is na een lange strijd, zes jaar geleden opgesplitst in noord en zuid. Het noorden is in handen van de vader van Kate. In zijn helft ben je veilig voor de monsters als je geld hebt, en kun je doen alsof er niks aan de hand is. Het zuiden is in handen van Henry Flynn; de helft van de stad die bereid is te vechten tegen de monsters.

Er zijn drie soorten monsters: Corsai, Malchai en Sunai. Sunai zijn zeldzaam, en allemaal geadopteerd door Henry Flynn en zijn vrouw Emily, zo ook August. De Sunai kunnen door middel van muziek de ziel van iemand tot zich nemen.
Kate Harker reist van kostschool naar kostschool sinds het overlijden van haar moeder. Maar zodra het echte verhaal begint, starten Kate en August op dezelfde school.

This Savage Song - Victoria Schwab

Enkele onduidelijkheden

Hoewel het boek een extra introductie bevat, dat zich afspeelt voordat het echte verhaal begint, kwam ik er toch wat moeilijker in dan verwacht. Ik haalde de typen monsters door elkaar en wist telkens niet goed of de broer en zus van August nou ook monster waren. Of dit kwam door de beschrijving of dat ik het niet goed heb gesnapt doordat ik het verhaal in het Engels las, weet ik niet. Echter hoe verder ik in het boek kwam, des te meer begon het verhaal voor mij te leven en begon ik mij af te vragen op welke manier ze bepaalde dingen vorm zouden geven als dit verhaal verfilmd zou worden.

Geen standaard verhaal

This Savage Song is geen standaard verhaal. In dat opzicht is het te vergelijken met De kleuren van magie. Maar daar houdt het ook wel een beetje op. This Savage Song is een mix van high school en een dystopische wereld vol monsters zoals je ze nog niet eerder bent tegenkomen. Het boek is niet mega voorspelbaar, en bevat af en toe zelfs een leuke twist. Er waren ook momenten dat ik het zo spannend vond dat ik het niet weg wilde leggen. Toch wist het verhaal mij niet honderd procent te binden, en ik kan mijn vinger er niet op leggen. Ik was echter gek op Ilsa, de zus van August, en op Allegro de kat. Een kat in het verhaal maakt elk verhaal leuker, haha. Zeker wanneer ze een eigen willetje hebben!

This Savage Song - Victoria Schwab

Cliché, zonder een cliché te zijn

Bijzonder vind ik dat ze qua Kate en August niet de obvious paden bewandelt. Oké, ja, hoe meer ik erover nadenk, des te meer ik dingetjes uit Twilight erin herken, en stiekem zijn de Malchai net vampieren. Maar het is eigenlijk gewoon een standaard verhaalverloop (voor een deel) met een hele originele twist. Daarnaast gaat het in This Savage Song totaal niet om romantiek. Het is ook niet zo dat het meisje veel te zwak is en het “monster” haar moet redden. Kate is heel vastberaden en handelt alles met liefde zelf af. Ze wil absoluut niet zwak zijn; en daar heeft ze zo haar redenen voor.

This Savage Song is een boek met monsters zoals ik ze nog niet eerder tegen ben gekomen. Leuk vind ik ook dat ze muziek hebben gekoppeld aan het type monster Sunai. Kate en August vind ik leuk neergezet doordat ze niet in de standaard mal voor jongen en meisje zijn gegoten, ook al maken ze af en toe (prima verwerkt overigens) en cliché mee. Of ik echt voor Kate en August ben gevallen? Nee, ik vond ze interessant, maar zat net op het randje tussen “gewoon leuk” en “Ik leef enorm mee”. Het verhaal leest overigens vrij vlot en bevat hier en daar ook nog een interessante twist. Het einde is open, zeker als je de epiloog hebt gelezen. Maar het is gesloten genoeg, met de wetenschap dat het tweede boek al beschikbaar is. Ik pakte tijdens mijn vakantie dan ook direct deel twee op (die had ik toch bij mij). Ik denk wel, dat dit boek niet voor iedereen weggelegd is.

Welke boeken heb jij gelezen in voorbereiding op Yalfu?

Deze post is al 1231 keer gelezen