Boekrecensie | De Verbannen Koningin – Holly Black

De Verbannen Koningin
Boekrecensie | De Verbannen Koningin – Holly BlackDe Verbannen Koningin door Holly Black
Serie: The Folk of the Air #3
Verschenen: 19 april 2021 bij Boekerij
Format: Hardcover, aantal pagina's: 328
Genre: Fantasy, Young Adult

Verbannen, krachteloos en nog even sterfelijk als altijd probeert Jude Duarte haar leven weer op te pakken. Als het verraad van Cardan haar één ding heeft geleerd, is het wel dat macht makkelijker te verwerven is dan vast te houden. Maar Jude is allesbehalve van plan zich gewonnen te geven. Als haar tweelingzus Taryn onverwacht op de stoep staat – in levensgevaar en met een afschuwelijk geheim – vormt zich het eerste idee voor een meesterlijk plan om alles te herwinnen wat Cardan haar heeft afgenomen.

Om haar zus te redden, zal Jude opnieuw moeten doordringen tot het hof van de elfen en haar gevoelens voor Cardan onder ogen zien. Maar Elfhame is niet meer zoals ze het heeft achtergelaten. Het land balanceert op het randje van oorlog en zodra Jude een stap over de grens zet, raakt ze verstrikt in een bloederig politiek conflict. Terwijl een krachtige vloek wordt ontketend en de spanningen een hoogtepunt bereiken, moet Jude voor eens en voor altijd kiezen tussen haar ambitie en haar hart.

Snel door

Nadat ik De Gevallen Koning uit had gelezen, kon ik gelukkig direct door in De Verbannen Koningin. Zeker gezien de shocking cliffhanger moest ik weten hoe dit verhaal verder zou gaan. Ik had het namelijk totaal niet aan zien komen!

De Verbannen Koningin

De Verbannen Koningin

June is verbannen door Cardan en daarmee de verbannen koningin. En dat terwijl alleen Cardan maar weet dat ze een koningin is! Na jarenlang onder de Fae te hebben geleefd moet Jude zich nu weer aanpassen aan het gewone mensenleven. Wanneer Taryn Jude een kans geeft weer terug te komen ontwikkelt zich een spannend slotspel waar je absoluut van zal genieten.

Creatief met woorden

Ook in De Verbannen Koningin wordt weer creatief omgegaan met woorden. Dit maakt dat niet alles is wat het lijkt. Ik vond dit element door alle drie de boeken erg leuk, want het gaf een soort extra dimensie aan het verhaal. Het einde zag je uiteindelijk misschien wel lichtelijk aankomen, maar dat mocht de pret niet drukken.

De Verbannen Koningin
De Verbannen Koningin

De echte wereld

In De Verbannen Koningin komen de echte wereld en Elfhame dichter bij elkaar. Waar we in De Wrede Prins slechts kort in de echte wereld waren, en in De Gevallen Koning bijna niet, zie je nu meer hoe deze twee werelden samenkomen. Grima Mog was ook een fantastische toevoeging, al zal ik niet vertellen wie of wat zij is. Maar ik vond haar da bomb.

Voordat ik aan deze trilogie begon had ik nog nooit iets van Holly Black gelezen. Deels ook omdat ik haar reputatie als schrijfster ken (dit heb ik uitgelegd in mijn recensie van De Wrede Prins). Gelukkig kan ik de boeken hier inmiddels compleet los van zien en heb ik enorm genoten van deze trilogie. De Verbannen Koningin was spannend van begin tot eind en alle eindjes kwamen heel mooi samen. De personages waren goed geschreven en ik heb enorm meegeleefd. Ik ga zeker andere boeken van Holly Black proberen nu deze serie ten einde is gekomen.

Lees de Elfhame-serie:

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Deze post is al 2763 keer gelezen