Boekrecensie | De gevallen koning – Holly Black

De gevallen koning - Holly Black
Boekrecensie | De gevallen koning – Holly BlackDe Gevallen Koning door Holly Black
Serie: The Folk of the Air #2
Verschenen: 13 november 2020 bij Boekerij
Format: Hardcover, aantal pagina's: 332
Genre: Fantasy, Young Adult

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

Collector’s items

Hoewel ik lage verwachtingen had van De Wrede Prins, heb ik er ontzettend van genoten. Toen De Gevallen Koning uitkwam heb ik hem dan ook direct gekocht. Helaas had ik niet direct de tijd ervoor om erin te beginnen, maar op deze manier had ik wel de speciale eerste druk in huis! Elk deel in deze serie is namelijk in de eerste oplage als limited edition verkrijgbaar met een prachtige opdruk onder het stofomslag, artwork op de schutbladen en schitterende kleuren op snee. Ja, deze boeken zijn zeker collector’s items.

De gevallen koning - Holly Black

De Gevallen Koning

De Gevallen Koning gaat verder waar De Wrede Prins vijf maanden geleden is geëindigd. Doordat het voor mij alweer een tijdje geleden was dat ik deel één had gelezen merkte ik dat ik iets meer moeite had om weer in het verhaal te komen. Hoe zat alles ook alweer? Gelukkig is dat slechts een klein hobbeltje in het begin en eenmaal onderweg wil je eigenlijk ook niet meer stoppen. Cardan staat onder het bevel van Jude, ook al weet bijna niemand hiervan en maakt hij het haar niet makkelijk. Dit zorgt voor een grote last op haar schouders. En alsof dat nog niet genoeg is, ziet Madoc Judes actie als verraad en staat er nog steeds een huwelijk tussen Taryn en Locke gepland. Als kers op de taart doet ook de koningin van de onderzee een duit in het zakje.

Spannend!

Cardan, en eigenlijk ook alle andere Faerie, maakt dat het verhaal in De Gevallen Koning enorm spannend blijft. Elke zin die uit zijn mond komt moet je onderzoeken, want op welke manier zou het iets anders kunnen betekenen? Dit maakt dat je nooit helemaal zeker weet wat je kunt verwachten en het spannend blijft. Ook is niet iedereen wie je denkt dat hij of zij is; kun je je beste maten wel vertrouwen? Elfhame is een interessante en gevaarlijke wereld voor een mensenmeisje, hoe goed Jude zich ook op alles probeert voor te bereiden.

De gevallen koning - Holly Black
De gevallen koning - Holly Black

Shocker!

De relatie tussen Jude en Cardan blijft ook in De Gevallen Koning een rol spelen. Het is niet echt een standaard relatie, want ik durf nooit te zeggen of ze op het einde van de serie bij elkaar zullen zijn. Het einde is een grote shocker! Hoe in hemelsnaam gaat dit verhaal verder, en hoe zal ze het afsluiten in De Verbannen Koningin?

De Gevallen Koning is een waardige opvolger van De Wrede Prins. Hoewel ik er wat lastig inkwam, kon ik het boek daarna niet meer wegleggen. Er is spanning, een vleugje romantiek, er zijn plottwists en er is intrige. Je zal je niet vervelen. Jude en Cardan zijn een interessant stel personages, en ze worden ondersteunt door bijpersonages die allen zo hun eigen belangen behartigen. Kom maar op met deel drie!

Lees de Elfhame-serie:

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Deze post is al 1214 keer gelezen