Boekrecensie | Duizend Hoog – Katherine McGeeDuizend Hoog door Katharine McGee
Format: Paperback, aantal pagina's: 429
Genre: Dystopia, Young Adult

Een duizend-verdiepingen-tellende toren die zich uitstrekt tot ver boven de wolken. Een schitterende blik op de toekomst waarin alles mogelijk is.

Welkom in Manhattan, New York, 2118.

Het smetteloze uiterlijk van LEDA COLE verbergt een geheime verslaving aan drugs die ze nooit had moeten proberen en aan een jongen die ze nooit had mogen aanraken.

ERIS DODD-RADSONs heerlijke, zorgeloze leventje stort in wanneer ze geconfronteerd wordt met een vreselijk verraad.

Door haar baantje op een van de hoogste verdiepingen raakt RYLIN MYERS verzeild in een wereld – en een liefde – die ze zich nooit had kunnen voorstellen… maar kan ze haar oude leven nog wel trouw blijven?

WATT BAKRADI is een techgenie met een groot geheim: hij weet alles van iedereen. Maar wanneer hij wordt ingehuurd om iemand te bespioneren voor een meisje van boven in de Toren, raakt hij verstrikt in een web van leugens.

En boven iedereen op de duizendste verdieping woont AVERY FULLER, het meisje dat genetisch perfect ontworpen is. Ze lijkt alles te hebben, maar wordt gekweld door het enige dat ze nooit zal kunnen bezitten.

Temidden van adembenemende innovatie en high tech luxe, proberen vijf tieners hun plek te veroveren op de top van de wereld. Maar wanneer je zo hoog bent, kan je heel diep vallen…

Celebrate Books

Duizend Hoog is een boek waar ik al een groot deel van 2016 naar uitkeek. Er werd veel aandacht aan besteed, dus het boek kan je bijna niet ontgaan zijn. Het wordt omschreven als een futuristische versie van Gossip Girl, dus als Gossip Girl fan (de tv-serie, de boeken heb ik uiteindelijk nooit gelezen) was ik meteen geïntrigeerd. Het boek zat in de Celebrate Books box van november, wat ik al een beetje had zien aankomen doordat het thema Glitter & Glamour was, maar daar was ik eigenlijk wel blij mee, haha. De cover is daarnaast echt een plaatje met de combinatie van goud en zilver tegen een zwarte achtergrond.

Duizend Hoog - Katharine McGee

De Toren

Het boek wist mij echter niet direct te overtuigen. Sowieso was ik een beetje verward, want door het plaatje op de voorkant dacht ik dat de toren smal en heel hoog was. Maar het blijkt meer opgebouwd te zijn als een soort piramide die zicht uitstrekt over heel Central Park. Het duurde vrij lang tot dit tot mij doordrong. Op zich was niet perse een probleem hoor, alles wordt uiteindelijk uitgelegd en de wereld wordt rustig aan opgebouwd. Al vond ik het soms wel moeilijk te bevatten. Ze heeft een futuristische wereld gemaakt, maar wel is ook veel gelijk gebleven en behouden waardoor het nog erg 2016 aanvoelde met wat extra snufjes. In dat opzicht is het wel een meer realistische toekomst. Wel vroeg ik mij af: Heeft dan niemand behoefte aan frisse lucht in plaats van gerecyclede?

Veel hoofdpersonen

Maar zoals ik al zei, dat zijn dingen waar ik tijdens het lezen over nadacht, maar waren niet perse punten waardoor ik het boek niet zou willen lezen. Wel was de eerste helft van het verhaal niet pakkend, en dat was wel hinderlijk. Ik legde het makkelijk weg en ik vond de hoeveelheid personen verwarrend. Veel bleek inleidend te zijn en met vijf hoofdpersonen neemt dat veel pagina’s in beslag. In het begin haalde ik de personages ook nog af en toe door elkaar. Het personage van de vijf waarover ik het liefst las veranderde door het gehele boek heen, maar er was één die ik continu niet zo bijzonder vond.

Duizend Hoog - Katharine McGee

Halverwege begint het echt

Pas halverwege het boek kwam eindelijk pit in het verhaal en vond ik het spannend. Vanaf dat moment wilde ik echt verder lezen. Op de eerste pagina van het boek kom je erachter dat er toegewerkt gaat worden naar een meisje dat van de toren valt, en je blijft nieuwsgierig naar wie dat meisje zal zijn. Eén van de hoofdpersonen of toch een bijpersonage? De weg ernaartoe is heel goed uitgewerkt qua details. Ik ben blij dat het uiteindelijk niet degene was waarvan ik dacht dat het zou zijn! Wel ben ik bang voor deel twee; het is duidelijk dat een bepaald personage een grote rol gaat spelen en laat ik die nou totaal oninteressant hebben gevonden in dit eerste deel. Toch wil ik het tweede deel absoluut lezen. Hoe zal het verder gaan?

Duizend Hoog is een boek dat even op gang moet komen. Met de introductie van de toren en de vele hoofdpersonages die allen een eigen leven en daarbij behorende bijpersonages hebben, duurt het lang voordat het echt spannend wordt. Maar als je dat eerste deel even vergeet is het boek ontzettend spannend! De vergelijking met de wereld van Gossip Girl is terecht met alle geheimen, intriges en het verraad past het zo in de wereld van Gossip Girl en misschien ook een vleugje Pretty Little Liars. Eindigend met een cliffhanger van thriller-formaat die ervoor zorgt dat je wilt weten hoe het verder gaat.

Deze post is al 4388 keer gelezen