Boekrecensie | F*CK-it list book

FCK-it list book

Boekrecensie | F*CK-it list bookF*CK-it list book door Jacob & Haver
Verschenen: september 2017 bij ImageBooks
Format: Hardcover, aantal pagina's: 80

Moet jij ook zoveel? Sociaal wenselijk zijn en doen, aan je carrière werken, sporten, appjes beantwoorden - want die blauwe vinkjes - en op je voeding letten. En leg jij ook vaak verantwoording af terwijl je dat eigenlijk niet zou willen? En hoe is het met je bucket list, nog steeds veel dromen niet kunnen afstrepen?

De hoogste tijd dus om je F*ck it list op te stellen. Een lijst met dingen om vooral lekker niet te doen. Of juist wel te doen, maar waar je dan energie van krijgt. Dus skip ook die saaie verjaardag waar je zo tegenop ziet en ga eens lekker zonder make-up de deur uit. F*ck it! Trek die fles wijn op maandag open en zeg je sportschoolabonnement op; anders betaal je ook maar voor niets. En wist je dat je ook alleen voor jezelf koffie kan halen en dit niet perse voor de hele afdeling hoeft te doen? En de hele dag Netflixen is totaal geen probleem, morgen weer een nieuwe dag. Toch? F*ck it! Doe minder, geniet meer!

F*CK-it list book

Nog niet zo lang geleden ontving ik een mailtje met de vraag of ik het F*CK-it list book wilde recenseren. Het idee sprak mij wel aan en leek mij wel leuk om te bespreken zo met de feestdagen in zicht. Mijn verwachtingen van het F*CK-it list book waren niet echt heel erg hoog. Ik ging er vanuit dat het een grappig boekje zou zijn met een lijst van dingen waarvan het logisch is dat je ze niet doet. Al kon ik nou ook weer niet direct een voorbeeld noemen van wat er dan precies in zou kunnen staan.

FCK-it list book

Geniet meer

Waar het F*CK-it list book op de cover zegt “NR. 1 cadeauboek met een knipoog”, vind ik dat dat het boek tekort doet. Het F*CK-it list book bevat hele goede punten voor de mensen die zichzelf tekort doen, voor stresskippen en mensen die meer uit het leven kunnen halen dan ze doen. Hij is mij dus op het lijf geschreven, haha. Ik ben op dit moment heel erg bezig met het werken aan mijzelf, gezien officieel een burn-out op de loer ligt. Ik kreeg dan ook het advies om meer te doen wat ik wil, en minder wat ik moet. Vaker nee zeggen. En dit boek bevat hiervoor eigenlijk hele goede handvatten.

De punten in dit boek zijn ook niet perse zoals ik het interpreteerde door de ondertitel van het boek. Ik legde de nadruk op NIET, terwijl eigenlijk de nadruk op MOET ligt. Zo blijkt ook uit het voorwoord. De punten in het boek zijn zijn dingen waarmee je “F*CK-it” zegt tegen de dingen die móéten of waarvan je verwacht wordt je eraan te houden. En dat is uiteindelijk het hele punt van het boek, we MOETEN al zoveel, laten we deze punten dan niet moeten, maar willen afstrepen.

Zelfhulpboek?

Wanneer je het boek openslaat begint het ook met de woorden “Doe minder, geniet meer”. Ja, ik wil meer genieten! Stiekem noem ik dit boek in plaats van een cadeauboek inmiddels een zelfhulpboek, haha. Het grappige is namelijk dat ik door het boek heen meerdere dingen tegenkom die ik ook als advies heb gekregen, bijvoorbeeld:

• STOP MET LIEF ZIJN VOOR ANDEREN; DENK AAN JEZELF. Nou ja, natuurlijk moet je aan anderen denken. Maar zet jezelf eens op nummer 1, dat verdien je!
  • ALLES PERFECT WILLEN DOEN. Niet alles hoeft perfect. Prima is ook een voldoende.

FCK-it list book

Nog meer

Maar dat is nog niet alles hoor. Er zit bijvoorbeeld een test in “Wat is jouw F*ck it score?”, lijstjes met type mensen die je moet blokkeren op social media, invullijstjes (vb. Sporten die ik nooit ga beoefenen) en echt ontzettend leuke en vaak ook grappige punten die je kunt afvinken. Bijvoorbeeld dat je je muziek gewoon een keer lekker hard moet zetten, gewoon eens lekker te huilen, gewoon die zak snoep leeg te eten of vijf bolletjes ijs te nemen (Nee, niet meer. Dan vallen ze eraf).

Het F*CK-it list book is absoluut niet wat ik ervan had verwacht. En dat is in positieve zin! Dit boek komt op het juiste moment. Het moment waarop ik druk bezig ben met minder te móéten en meer te doen wat ik gewoon wil doen. Ken je nou ook iemand die wel wat meer zou kunnen relaxen, en genieten van het leven (of ben je dit zelf)? Dan is het F*CK-it list book een leuk boek om cadeau te geven. Hij past mooi in de categorie Tot 10 Euro. Ik vond het F*CK-it list book erg leuk om doorheen te gaan en ga zeker nog wat punten afstrepen. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wíl.

Deze post is al 9285 keer gelezen