Boekrecensie | If I Stay – Gayle Forman

Boekrecensie | If I Stay – Gayle FormanIf I Stay door Gayle Forman
Serie: If I Stay #1
Verschenen: 2 april 2009 bij Speak
Format: Paperback, aantal pagina's: 234
Genre: Romantiek, Young Adult

On a day that started like any other...

Mia had everything: a loving family, a gorgeous, adoring boyfriend, and a bright future full of music and full of choices. Then, in an instant, almost all of that is taken away from her. Caught between life and death, between a happy past and an unkowable future, Mia spends on critical day contemplating the only decision she has left - the most important decision she'll ever make.

Simultaneously tragic and hopeful, this is a romantic, riveting, and ultimately uplifting story about memory, music, living, dying, loving.

Waarom ik niet begon

Het was 28 juni 2014 dat ik een box van Gayle Forman kocht. Hierin zaten If I Stay en Where She Went. Het boek werd gehypet en in september 2014 zou de film uitkomen. Het was de bedoeling dat ik het boek van te voren zou lezen, voordat de film uitkwam. Maar wat ik wel vaker heb met gehypte boeken, is dat ik er bang voor werd. Wat als ik die ene persoon ben die het niet leuk vindt? Wat als die hype er juist voor zorgt dat mijn verwachtingen veel te hoog zijn? Zodoende verloor ik mijn interesse en lag het boek er eind december 2015 nog; ongelezen in mijn boekenkast. Nog altijd was mijn enthousiasme niet aangewakkerd, maar toen ik keek welke vakjes ik nog moest vullen om de boekenbingo van 2015 te halen waren bleken dit er twee te zijn; een Engels boek en het laatste deel in een serie. Ik had recent een gedetailleerde lijst gemaakt met welke boeken ik allemaal had en keek welke boeken Engels waren, kort, en het liefst een tweedelige serie (ik weet dat het dan duologie heet, maar toch). En dat was de reden dat ik eindelijk begon in If I Stay.

Kort maar krachtig

Een succes overigens, want ik las het boek in twee avonden uit. Natuurlijk heeft dat ook te maken met het feit dat het boek slechts 234 pagina’s heeft, maar ook met het feit dat ik door bleef lezen. Het boek leest erg prettig; Gayle Forman heeft een heerlijk vlotte schrijfstijl. Als je wilt zou je het boek zelfs makkelijk in een dagje uit kunnen lezen. Daarnaast heeft het boek geen echte hoofdstukken, dus het boek even neerleggen zodra je bij het volgende hoofdstuk aangekomen bent zit er niet in. Maar het is ook niet één grote lap tekst, het wordt juist op een prettige manier onderbroken door tijdsindicaties. Om de zoveel scènes zien we hoe laat het is.

If I Stay - Gayle Forman

Heden en verleden

Uiteindelijk blijkt het boek slechts exact een dag te beslaan, en naast de tijdsindicaties zie je ook af en toe een ander tekentje in het boek ter onderbreking. Dit duidt aan dat je overgaat naar een herinnering uit het recente verleden van onze hoofdpersoon, Mia. Op die manier kom jij er ook achter hoe moeilijk de keuze voor Mia is, dankzij haar herinneringen. Deze overgangen vond ik erg prettig en altijd enorm duidelijk. Nooit hoefde ik te schakelen doordat we overgingen van het heden naar het verleden en andersom. Ook vond ik de mate waarin het werd afgewisseld erg goed gedaan. Zowel het heden kreeg evenveel tijd als het verleden en werd nooit te lang gerekt. Ik kon heel goed voor mij zien hoe dit in een verfilming gedaan kon worden (de film had ik echter nog niet gezien).

Onder de indruk

Ik ben echter niet verliefd geworden op het boek (omdat het verhaal af en toe ietsje inzakte), maar ben wel enorm onder de indruk. Het boek begint met een gewone dag, waarbij alle scholen gesloten zijn door de sneeuw. Maar het onvoorziene gebeurt: een ongeluk. Mia heeft een out-of-body experience en dient te besluiten of ze wil blijven leven, of dat ze wil gaan. Het is een verhaal dat mijzelf ook tot denken zet. De gezinssamenstelling is namelijk hetzelfde als waarin ik ben opgegroeid; een moeder, een vader, een dochter en een zoon. Als ik op mijn zeventiende dezelfde keuze had moeten maken, wat had ik dan gewild? De personages leer je net genoeg kennen om een duidelijk beeld te vormen van Mia’s leven, en zijn goed uitgewerkt.

If I Stay - Gayle Forman

Een traan gelaten

Hier en daar heb ik zeker een traan gelaten, wat vooral lag aan de scène en wat in die scène gezegd werd. Sommige stukken waren echt heel mooi verwoord. Sommige andere stukken waren soms wat minder bijzonder. Niet slecht, maar gewoon wat minder pakkend. Dat maakt ook niet uit, want het las nog steeds lekker weg, maar het zorgde er wel voor dat ik niet verliefd ben geworden op het boek. Wel was er een scène waarvan ik vond dat het boek best zonder had gekund en was ook wel benieuwd of die ook geschrapt zou worden voor de film. Er zit een zekere mate van romantiek in het boek, maar ik vond het nooit overheersend. We kregen gewoon echt een blik uit het leven van een meisje in een gelukkig gezin.

Hoewel ik niet verliefd ben geworden op het boek, heeft het wel een zekere indruk op mij gemaakt. Het is heel indrukwekkend om in het hoofd van een zeventienjarig meisje te zitten die probeert te beslissen of ze na een ongeluk met grote gevolgen wil blijven leven of dat ze er toch liever voor kiest om de wereld te verlaten. Ondanks dat het onderwerp heel zwaar klinkt, leest het boek ontzettend vlot dankzij de fijne schrijfstijl van Gayle Forman en zou je het boek in feite in een kort dagje uit kunnen lezen. Als je een vlot boek wilt lezen, dat prettig leest, maar waarbij je toch ook stiekem af en toe eens een traantje moet laten, dan is If I Stay zeker geschikt.

p.s. in de versie die ik had zit dusdanig veel bonusmateriaal, dat het verhaal al bleek te eindigen toen ik op twee derde was. Don’t let it fool you! Daardoor was het einde voor mij vrij abrupt, ik dacht dat ik nog een derde te gaan had.

Deze post is al 4062 keer gelezen