Boekrecensie | Onvergetelijk (The Darkest Minds #2) – Alexandra Bracken

Boekrecensie | Onvergetelijk (The Darkest Minds #2) – Alexandra BrackenOnvergetelijk door Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #2
Verschenen: 15 december 2017 bij Karakter Uitgevers
Format: Paperback, aantal pagina's: 446
Genre: Dystopia, Fantasy, Sciencefiction, Young Adult

Ruby heeft nooit gevraagd om de superpowers die haar bijna het leven kostten. Nu moet ze die dagelijks gebruiken in haar strijd om een corrupte regering ten val te brengen...

Wanneer Ruby een verontrustend geheim te horen krijgt, begint ze aan haar gevaarlijke missie: ze moet de Kinderalliantie verlaten en alleen verder trekken. Cruciale informatie over de ziekte die Ruby en de anderen heeft gemaakt tot wat ze nu zijn, heeft alle vernietigingspogingen overleefd. De waarheid ligt slechts op één plaats opgeslagen: een flashdrive in de handen van Liam Stewart, de jongen met wie Ruby ooit verder wilde en die haar heeft laten vallen als een baksteen.

Als ze wanhopig wetteloos het land doorkruist om Liam te vinden en antwoorden te krijgen op de catastrofale situatie, wordt ze heen en weer geslingerd tussen oude vrienden en haar belofte van wie ze houdt te beschermen. Maar wat als het winnen van de oorlog betekent dat ze zichzelf voorgoed kwijtraakt?

Onvergetelijk

Met nog slechts enkele dagen voordat De Overlevenden (The Darkest Minds) als verfilming in de bioscoop draait, vond ik het tijd om verder te lezen in deze boekenserie. De Overlevenden las ik in april/mei van dit jaar en deze maand las ik het vervolg: Onvergetelijk. Maar wat vind ik nou van dit tweede deel?

De overgang

Hoewel er maximaal drie maanden tussen het lezen van deel één en twee zat, was ik gek genoeg vergeten hoe De Overlevenden was geëindigd. Tijdens het lezen van Onvergetelijk herinnerde ik mij vrij veel van het hele boek, maar dat einde was voor mij nog een beetje vaag. Gelukkig herinnerde ik mij uiteindelijk meer en meer. Gelukkig maar, want het einde van De Overlevenden is best wel essentieel om Onvergetelijk te kunnen begrijpen. Maar het koste mij dus wel wat tijd om weer in het verhaal te komen.

Onvergetelijk - Alexandra Bracken

Oude en nieuwe personages

Als je De Overlevenden leuk vond, dan denk ik dat je Onvergetelijk ook wel leuk zal vinden. De stijl en de sfeer van het verhaal is namelijk gelijk gebleven; en in het geval van deze boekenserie is dat enorm fijn. Hoewel de groep (Ruby, Liam, Chubs en Zu) aan het einde van De Overlevenden duidelijk niet meer samen waren, blijft er dankzij nieuwe personages wel eenzelfde dynamiek bestaan in Onvergetelijk.

Jude (geel) zou je kunnen vergelijken met Suzume, al staan ze absoluut op zichzelf als personages zijnde. En Vida (blauw) is de rouwdouwer met een goed hart. Andere nieuwe personages zijn Nico en Cole. Van deze nieuwe personages zijn Jude en Cole mijn absolute favorieten. Fans van Suzume worden teleurgesteld, zij wordt slechts genoemd in dit verhaal. Hopelijk zien we haar in het derde deel alsnog terug.

Nog een reden dat de stijl en sfeer gelijk blijven is, dat ondanks dat ze een andere kant op gaan met het verhaal, er weer een reis plaatsvindt. Ook hierover zeg ik weinig, want elk stuk van de reis is een spoiler voor ofwel een personage ofwel een doel.

Onvergetelijk - Alexandra Bracken

Traag, maar niet saai!

Net als het eerste deel las ik Onvergetelijk ietwat trager, maar lag dat niet aan een saai verhaal. Het verhaal is namelijk echt wel interessant. Tijdens het lezen raak je niet verveeld, maar je leest het gewoon wat langzamer. Voor mijn gevoel hoort dat gewoon bij het verhaal ofzo. Het is ietwat lastig uitleggen, het is echt een gevoel dat ik bij het boek heb. Ik legde hem wat makkelijker weg, en had niet de neiging om het boek in één dag uit te lezen. Aan de andere kant vond ik het echter ook niet erg om wél de hele dag lekker dit boek te lezen. Volg je me nog? Haha. Deze boekenserie is dus gewoon heerlijk om te lezen wanneer je wilt en hoe lang je wilt.

Onvergetelijk vond ik echter wel net ietsje leuker dat De Overlevenden. De personages hebben duidelijk een ontwikkeling doorgaan; of dit nou in dit boek gebeurt, of dat uitgelegd wordt wat ze hebben meegemaakt in de tijd tussen de eerste twee delen in deze boekenserie. Ook hebben alle personages wel iets dat mij in ze aantrekt, waardoor ik graag over ze blijf lezen. Maar Onvergetelijk bevat ook diverse leuke plottwists en de personages doen meer met hun krachten. Het verhaal zit goed in elkaar.

Onvergetelijk is weer een fijn boek in de The Darkest Minds-serie. Net als het eerste deel is Onvergetelijk een boek dat ietwat trager leest, maar dat is niet meteen een negatief gegeven. Het is namelijk een boek dat je aan de ene kant makkelijk weg kunt leggen, maar waar je ook met gemak een hele dag in verder leest. De personages zijn allen erg fijn, en ik ben met name fan geworden van nieuwe personages Jude en Cole. Het eindigt wederom niet helemaal gesloten. Gelukkig ligt het derde deel al op mij te wachten en zal ik daar snel aan beginnen.

Wie gaat The Darkest Minds deze maand in de bioscoop bekijken?

Deze post is al 1960 keer gelezen