Boekrecensie | De Overlevenden – Alexandra Bracken

Boekrecensie | De Overlevenden – Alexandra BrackenDe Overlevenden door Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #1
Verschenen: 15 november 2017 bij Karakter Uitgevers
Format: Paperback, aantal pagina's: 415
Genre: Dystopia, Fantasy, Sciencefiction, Young Adult

Als het einddoel van de reis in zicht is en dromen bereikbaar lijken, wordt Ruby geconfronteerd met een verschrikkelijke keuze waardoor ze haar enige kans op een normaal leven zal moeten opgeven...

Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaarbewaakt heropvoedingskamp wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn. Als Ruby zestien is, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land.

Wanneer de waarheid over haar nieuwverworven kwaliteiten naar buiten komt, weet Ruby op het nippertje uit Thurmond te ontsnappen. Ze sluit zich aan bij een groep tieners die uit hun eigen, gelijksoortige kamp zijn ontsnapt: Zu, een jong meisje dat door haar verleden wordt achtervolgd; Chubs, een afstandelijke genie; en Liam, hun onverschrokken leider, die direct valt voor Ruby. Maar hoe graag ze ook samen met hem een leven zou willen opbouwen, Ruby kan het risico niet lopen om hem te dichtbij te laten komen. Niet na wat er met haar ouders is gebeurd...

De Overlevenden

Had jij door dat De Overlevenden de vertaling is van het boek The Darkest Minds? Ik niet, ik legde de link totaal niet. De Engelstalige editie trok in 2017 direct mijn oog en zette ik toen op mijn Goodreads TBR lijstje. De Nederlandse editie was ik heel eerlijk gezegd gewoon voorbij gelopen in de winkel. Het was pas toen de uitgeverij mij mailde en ik de mail goed doorlas dat ik doorkreeg dat The Darkest Minds en De Overlevenden één en dezelfde waren. Het mag dus duidelijk zijn dat de Nederlandse cover niet het gewenste effect had op mij. Maar de flaptekst wel! Het belangrijkst is natuurlijk de inhoud. Wat vind ik daarvan? Lees dan snel verder!

Een dystopie

Met dit soort boeken heb je natuurlijk al snel dat je het vergelijkt met andere populaire dystopische boeken (die ik heb gelezen) waarin mensen krachten hebben. Ik was dan ook blij dat De Overlevenden – hoewel het uiteraard ook veel overeenkomsten bevat, maar die zijn denk ik onvermijdelijk – goed op zichzelf weet te staan en zich weet te onderscheiden. Dit zit hem vooral in het begin van het boek waarin je leest hoe Ruby aankomt in het kamp. Ook vond ik de sfeer direct wat grauwer dan in de meeste andere dystopische boeken die ik heb gelezen.

De Overlevenden - Alexandra Bracken

Ruby en haar krachten

Ik had echter op de één of andere manier niet helemaal door hoe het nou precies zat met de krachten van Ruby. Wanneer andermans krachten werden beschreven was het mij direct duidelijk. Maar wanneer ik nadacht over haar krachten dan snapte ik ze niet helemaal. Wat kon ze nou eigenlijk precies en hoe werkte het? Misschien kwam dat mede ook wel doordat zij dit zelf in het verhaal ook eigenlijk niet wist. Wat betekent dat het dus eigenlijk juist heel goed overgebracht wordt.

Traag, maar niet saai

Het verhaal verloopt op zich vrij traag. Al vind ik dat ook weer niet helemaal het goede woord. Het is niet dat het saai wordt, maar dat alles gewoon vrij kalm verloopt. De personages zijn een groot deel van de tijd aan het reizen, waardoor de echt spannende momenten ontbreken. Het verhaal is echter interessant genoeg om het boek telkens weer op te pakken. Ik vind het echt lastig te omschrijven. Laat ik in elk geval stellen dat het boek leuk is om te lezen, maar de echt spannende en actievolle momenten vooral in het begin en tegen het einde zitten. Hierdoor had ik ook vooral tegen het einde dat  ik het boek lastig kon neerleggen. Ik heb namelijk best lang gedaan over het vrij lange middenstuk. Niet omdat het niet leuk was, maar omdat ik het boek makkelijk neer kon leggen als ik iets anders moest doen, maar ik kwam er net zo makkelijk weer in kwam als ik een dag later weer een stukje ging lezen. Het verhaal is verder vlot geschreven en redelijk makkelijk te begrijpen. De Overlevenden wordt dan ook goed opgebouwd.

De Overlevenden - Alexandra Bracken

Andere personages

Naast Ruby spelen er nog diverse andere personages een grote rol. Zelf ben ik vooral gek op de lieve Suzume. Ik wil dolgraag weten hoe haar verhaal verder gaat. Chubs vind ik van tijd tot tijd hilarisch en is een mooie toevoeging. Liam vind ik eigenlijk een beetje standaard en wist mijn hart niet te veroveren als dat denk ik de bedoeling was geweest van Alexandra Bracken, maar het werkt goed genoeg. Eerlijk gezegd was ik meer geïnteresseerd in een personage dat pas vrij laat ten tonele verschijnt. Een heerlijk complex personage waar ik nog wel meer over zou willen leren, en persoonlijk vond ik dat ook het eerste personage waarmee de hoofdpersoon echte chemie had.

Zoals ik al zei wordt het tegen het einde wel ontzettend spannend en zit er wat actie in. Het boek wordt afgesloten met nog vele open eindjes waarvan ik wil weten hoe die verder gaan. Dat ik het volgende deel absoluut wil lezen mag dus een gegeven zijn.

De Overlevenden begint interessant en is tegen het einde erg spannend. Hiertussen is het verhaal wat trager, maar het blijft wel continu je aandacht vasthouden. Ik heb er vrij lang over gedaan dit boek te lezen, doordat ik het tussendoor makkelijk weg kon leggen. Maar aan de andere kant kwam ik ook net zo makkelijk weer in het verhaal wanneer ik het boek een dag later weer oppakte. Het feit dat ik er langer over heb gedaan gaf mij ook het gevoel dat ik de personages beter heb leren kennen. Dat is natuurlijk niet zo, want hoe lang je over een boek doet verandert niks aan de hoeveelheid informatie die je krijgt, maar voor mijn gevoel heb ik wel meer tijd met ze doorgebracht.

Het verhaal heeft een interessante setting en weet – ondanks eventuele vergelijkingen die gemaakt kunnen worden met andere dystopische boeken – goed op zichzelf te staan. De cover is niet helemaal mijn ding, maar past aan de andere kant eigenlijk ook wel weer goed bij het verhaal. Gezien het einde wil ik absoluut het volgende deel, Onvergetelijk, lezen. Ik wil absoluut weten hoe het verdergaat met de personages uit De Overlevenden.

Deze post is al 1791 keer gelezen