Boekrecensie | Smut – Karina Halle

Boekrecensie | Smut – Karina HalleSmut door Karina Halle
Verschenen: 16 mei 2016 bij Karina Mackenzie
Format: Paperback, aantal pagina's: 294
Genre: Contemporary, New Adult
Rating: 5 Stars | Spicy: two-flames

All Blake Crawford wants is to pass his creative writing course, get his university degree, and take over his dad's ailing family business. What Amanda Newland wants is to graduate at the top of her class, as well as finish her novel and prove to her family that writing is a respectful career.

What Blake and Amanda don't want is to be paired up with each other for their final project, but that's exactly what they both get when they're forced to collaborate on a writing piece. Since Amanda thinks Blake is an arrogant jerk (with a panty-melting smirk and British accent) and Blake thinks Amanda has a stick up her (tight, round) bottom, they fight tooth and nail. That is, until they discover they write well together. They also might find each other really attractive, but that's neither here nor there.

When their writing project turns out to be a success, the two of them decide to start up a secret partnership using a pen name, infiltrating the self-publishing market in the lucrative genre of erotica. Naturally, with so much heat and passion between the pages, it's not long before their dirty words become a dirty reality.

Think again!

Als je denkt dat je exact weet wat je kan verwachten van een boek met deze titel: think again! Dit is namelijk de grappigste, leukste en liefste romcom die je dit jaar zal lezen. Waarom is dit boek nog niet naar het Nederlands vertaald? Het is per toeval dat ik Smut van Karina Halle tegenkwam. Op één van de vele Facebookgroepen waar ik lid van ben kwam ik vorig jaar weer de term smut tegen. Ik dacht dat het een acronym was, maar wist niet exact waar het voor stond. Terwijl ik op zoek ging naar de betekenis, kwam ik het boek tegen met deze term als titel. Ik besloot het erop te wagen.

Smut

Smut vertelt het verhaal van Blake en Amanda, vanuit beider perspectieven. Blake, de hunk uit de Creative Writing klas, heeft zo ongeveer iedereen uit de klas al in zijn bed gehad. Behalve Amanda, de nerd van de klas. Ze haten elkaar enorm, zonder elkaar ooit echt te hebben gesproken. Over vooroordelen gesproken… Maar dan worden ze aan elkaar gekoppeld: ze moeten samen een boek schrijven. Wanneer dit goed gaat, komt Blake met een voorstel: samen smut schrijven en makkelijk geld verdienen. Gaat dat goed komen?

Smut - Karina Halle

Geen erotische roman

Wat ik uit de omschrijvingen op het internet haal is dat smut eigenlijk gewoon erotische romans zijn. Een beetje zoals de bouquetreeksen beeld ik mij zo in (of heb ik daar nu een verkeerd beeld van?). In dat opzicht vind ik Smut geen smut. Maar als je smut ziet als boeken waarin seksuele escapades uitgeschreven worden. Ja, dan wel. Maar in dat opzicht: welke new adult boeken hebben dat niet? Het één meer dan het ander. Smut (dit boek dus, lekker verwarrend hè) zie ik niet als een erotische roman, maar echt als een romantische komedie, een romcom – in boektermen vaak feelgood genoemd -, met enkele expliciete scènes. Waar je trouwens behoorlijk lang op moet wachten, ze weet het echt goed op te bouwen en niet te overhaasten.

Prachtige personages

Smut heeft twee prachtige personages waar je om gaat geven. Fantastische bijpersonages. Ja, ook seks. En vooral héél veel humor. In geen maanden heb ik zo vaak en zo hard gelachen als tijdens het lezen van dit boek. De meest geniale opmerkingen en scènes komen voorbij. Mede mogelijk gemaakt door zowel Amanda en Blake, alsook door bijvoorbeeld Amanda’s Estonische roommate Ana. Alleen al het bedenken van hun pseudoniem liet mij zó hard lachen, niet normaal.

Smut - Karina Halle

Het werkt gewoon

Karina Halle heeft een originele setting bedacht en het werkt gewoon. Amanda en Blake zijn zo verschillend, maar stiekem ook zo hetzelfde. Ze zijn aan elkaar gewaagd en dat zie je in de manier waarop ze met elkaar omgaan, met elkaar elkaar kibbelen en hoe de hitte van de pagina’s vliegt wanneer ze samen zijn. Gezien de personages schrijvers zijn en van boeken houden, is er ook zoveel waar je je aan kunt relateren. Waaronder de referenties naar popcultuur, zoals Marvelfilms en Lord of the Rings boeken.

Smut heeft alles dat ik zoek in een heerlijke feelgood. Heerlijke personages waar je om gaat geven. Een fijn verhaal dat niet te zwaar is, maar wel genoeg diepgang heeft. En zoveel humor. Je lacht je een ongeluk, dat kan niet anders. Dit boek is echt wat voor jou wanneer je houdt van Elle Kennedy‘s boeken, met een geeky tintje.

p.s. gezien smut / steamy boeken zo in zijn, heb ik nu ook de steamy meter opgenomen in mijn recensies.

Heb jij de vlammetjes al gezien?

Jessica Dillema

Over Jessica: Jessica (1990) is de oprichter en eigenaar van Reviews & Roses. Ze is woonachtig in Friesland, samen met haar vriend en twee langharige katten, Fred & George waar ze in 2022 eindelijk een huis hebben gekocht. In het dagelijks leven is werkt zij als HR medewerker in een ziekenhuis, maar in haar vrije tijd blogt ze fanatiek en heeft ze een eigen fotografiebedrijf. En alsof dat nog niet genoeg is, host ze ook nog eens één keer in de zes weken een leesclub (The Awesome Book Club).

Jessica’s favoriete boek op dit moment is In the Likely Event door Rebecca Yarros.

Deze post is al 268 keer gelezen