Boekrecensie | Toen Winter Zomer Werd / Het Stranddagboek – Emily Henry

Toen winter zomer werd - Emily Henry
Boekrecensie | Toen Winter Zomer Werd / Het Stranddagboek – Emily HenryToen winter zomer werd / Het Stranddagboek door Emily Henry
Verschenen: 21 april 2022 bij The House of Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 336
Genre: Contemporary, Feelgood, Roman

January is een hopeloze romanticus die vertelt over haar leven alsof ze in haar eigen feelgoodromans figureert. Gus is een serieus en literair type die gelooft dat ware liefde een sprookje is. Maar January en Gus hebben meer gemeen dan je zou denken. Ze zijn allebei blut. Ze hebben een gigantisch writer's block. En ze moeten een bestseller schrijven voor de zomer voorbij is. Op een avond sluiten ze de weddenschap om elkaars boek schrijven, met het risico dat als ze in elkaars huid kruipen hun leven voorgoed verandert. Maar er wordt niemand verliefd. Beloofd.

Count. Me. In

Zoals jullie weten spit ik drie keer per jaar de catalogussen van diverse uitgeverijen door. In de catalogus van The House of Books kwam ik Toen winter zomer werd tegen van Emily Henry (eerder uitgegeven als Stranddagboek). Twee tegenovergestelde auteurs die elkaars boek gaan schrijven? Hoe zou dat eruit zien? En ze mogen niet verliefd worden? Natuurlijk gaat er dan wat gebeuren. Count. Me. In. Helemaal gelukkig werd ik toen ik het boek onverwacht opgestuurd kreeg van The House of Books, dankjewel!

Toen winter zomer werd - Emily Henry

Toen Winter Zomer Werd

Zoals het op de achterflap staat, is het niet helemaal. Ja, er zijn twee auteurs. En ja, ze gaan een weddenschap aan. Maar niet om elkaars boek te schrijven. Ze gaan elkaars genre uitproberen en de weddenschap draait om het elkaar onderdompelen in dat genre, en te kijken wie het er het beste vanaf brengt. Maar dat is niet het hele verhaal. Toen winter zomer werd draait om January en Augustus terwijl ze elkaar leren kennen, maar ook om hun verleden en hoe dit hen heeft gevormd. Dit geeft een mooie diepere laag aan het verhaal.

Stranddagboek

Toen winter zomer werd is eerder uitgegeven als Stranddagboek in 2020. Qua vertaling van de originele titel past die titel inderdaad beter, maar qua cover vind ik de huidige beter passen. Wat betreft de titel vind ik geen van beiden helemaal perfect, maar uiteindelijk gaat het gelukkig om de inhoud, en die was uitmuntend. Ik wens iedereen een Gus toe. Hij is niet de standaard romantische man, en het kost niet alleen January, maar ook jou als lezer tijd om hem te doorgronden. Maar hij is wel zo neergezet dat je stukje bij beetje van hem gaat houden door de ogen van January.

Toen winter zomer werd - Emily Henry

Luchtig, maar diep

Ik verwachte een heel luchtig boek, zeker ook omdat ik de titel (Beach Read) en cover van het origineel Engelstalige boek had gezien. En hoewel hetgeen het lijkt te beloven zeker ook uitkomt, krijg je meer. Toen winter zomer werd is namelijk veel diepzinniger dan ik had verwacht. Nog steeds op een luchtige manier, maar het verhaal heeft meer diepgang dan ik had verwacht. Hierdoor past de nieuwe cover in mijn ogen ook beter bij het verhaal. January en Augustus hebben allebei een uitgewerkt karakter dat goed te matchen is met wat hen is overkomen.

Toen winter zomer werd is meer dan een simpele beach read (pun intended). Ik wilde non-stop doorlezen om te zien hoe het verhaal tussen January en Augustus verder zou gaan. Ik wilde erachter komen welk geheim Augustus verborgen hield. En ik wilde vooral lekker genieten van dit prachtige verhaal. Dat is gelukt. Ik heb met January en Augustus gelachen, maar ook meegeleefd en hartzeer ervaren. Ik raad dit boek iedereen aan die graag een luchtig boek wil lezen, met net dat beetje extra diepgang.

Waarom heet er eigenlijk nooit eens iemand February?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van The House of Books in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1310 keer gelezen