Boekrecensie | Zonder jou – Chantal & Priscilla van Gastel

Zonder Jou - Chantal van Gastel - Priscilla van Gastel

Boekrecensie | Zonder jou – Chantal & Priscilla van GastelZonder Jou door Chantal van Gastel, Priscilla van Gastel
Verschenen: 20 september 2016 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 381
Genre: Thriller

Wat doe je als je kind een steeds groter gevaar vormt voor zichzelf én anderen? Valerie staat op een keerpunt. Voor de tweede keer in haar leven. En beide keren werd ze hiertoe gebracht door haar grote liefde Oscar. De eerste keer was jaren geleden, toen ze haar voorspelbare leven inruilde voor een vrijgevochten bestaan met hem.

De tweede keer is nu, nu hij op het punt staat haar en hun zoon Mick te verlaten. Niet omdat hun liefde voorbij is, maar omdat Mick lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis die zo ontwrichtend is dat Oscar het niet meer kan verdragen. Plots staat Valerie er alleen voor. Terwijl het gedrag van Mick angstaanjagend uit de hand loopt, probeert Valerie uit alle macht zichzelf en haar kind te beschermen. Maar hoe doe je dat, als het grootste gevaar van hemzelf afkomstig is?

Zonder Jou

Thrillers, ik lees ze niet vaak. Niet omdat ik er niks aan vind, maar vooral omdat ik een echte romanticus ben. En in thrillers is het soort romantiek vaak toch net even wat anders. Maar ik wilde Zonder Jou héél graag lezen. Waarom? Ik had met Ik wist het al kennis gemaakt met de fantastische schrijfstijl van Chantal van Gastel, en Priscilla had op social media al een hele leuke aanwezigheid waardoor ik haar al met plezier volgde. Hoe leuk is trouwens überhaupt alleen al het idee dat twee zussen sámen een boek hebben geschreven? Het lijkt mij een prachtig iets om samen te kunnen delen, waardoor je als zussen alleen maar sterker wordt.

Thriller

Het heeft even geduurd voordat ik het boek oppakte, omdat ik de juiste mindset niet had voor een thriller. Maar eindelijk is het ervan gekomen, en hij is uit! Het boek is zoals ik al had verwacht ontzettend fijn geschreven, waardoor je makkelijk door het boek heen gaat. Toch heb ik hem niet in één ruk uitgelezen. Het is voor mijn gevoel echt zo’n thriller waarbij je continu zit te wachten tot er iets groots gebeurt. Hierdoor vond ik het niet moeilijk om het boek weer op het nachtkastje te leggen als het tijd was om te gaan slapen.

Persoonlijkheidsstoornis

Het verhaal is echter wel interessant, en ontzettend goed uitgedacht. Ik voelde helemaal mee met de vader en moeder van Mick, die radeloos zijn. Ze staan allebei heel anders in het verhaal, maar gaandeweg ben ik ze beide gaan begrijpen. Het is niet makkelijk met om te leven met een kind met een persoonlijkheidsstoornis. Natuurlijk is het wel jóúw kind, maar… wat als je je niet meer veilig voelt in je eigen huis? Mick jaagde mij echt angst aan. Het voelde ook allemaal zo realistisch. Ik denk ook echt dat hoewel dit fictie is, er soortgelijke personen en situaties zijn. Ik moet er niet aan denken…

Dat einde…

Door het boek heen vind je terugblikken. Deze geven je extra inzicht in voornamelijk Mick, maar af en toe ook anderen. Die terugblikken worden echter vaak vanuit het hij/zij-perspectief verteld en de rest van het boek vanuit het ik-perspectief. Die wisseling zorgde er soms voor dat ik even uit het verhaal getrokken werd, maar het was niet extreem hinderlijk. Dankzij die stukjes kwam je meer achtergrondinformatie te weten en hoe erg het eraan toegaat in Micks hoofd. Hoe dichter ik bij het einde van het boek kwam, en hoe minder pagina’s er over waren, was ik bang dat het einde zou teleurstellen. Maar dat laatste stukje… wauw. Ik was er zó blij mee. Dat is echt een goed einde voor een thriller.

Zonder Jou is een heerlijk geschreven thriller. Door de fijne en beeldende schrijfstijl en het boeiende verhaal ga je met gemak het verhaal door. Een ander sterk punt van Zonder Jou is hoe realistisch het verhaal is. Je houdt echt je hart vast, en leeft mee met de personages. Hoewel het verhaal absoluut boeiend is, hadden er van mij nog wel wat meer hoogtepunten in mogen zitten. Nu bleef het tempo ongeveer het hele boek gelijk. Het einde beneemt je de adem en maakt zeker impact. Zo’n realistisch geschreven verhaal zal je niet snel vergeten. Ik ben absoluut benieuwd naar een nieuw boek van deze schrijvende zussen.

Deze post is al 2808 keer gelezen