Captain Marvel (2019) | Filmrecensie

Releasedatum: 6 maart 2019 (NL)
Regisseur: Anna Boden, Ryan Fleck
Cast: Brie Larson, Samuel L. Jackson, Ben Mendelsohn, Jude Law, Annette Bening, Lashana Lynch, Clark Gregg
Tagline: Higher. Further. Faster.
Genre: Actie | Avontuur | Sci-fi | Marvel
Kijkwijzer: 12+ (Geweld)

Marvel Studios’ Captain Marvel is een compleet nieuw avontuur dat zich afspeelt in de jaren ’90, een tot nu toe verborgen periode uit de geschiedenis van het Marvel Cinematic Universe. Carol Danvers’ reis wordt gevolgd wanneer zij één van de machtigste superhelden van het universum wordt.

Terwijl een galactische oorlog tussen twee buitenaardse rassen de aarde bereikt, bevindt Danvers zich samen met een groepje bondgenoten middenin deze draaikolk.

Een nieuwe Marvelfilm

Tattarataaaa! – poging tot het uitschrijven van trompet getetter. Marvel introduceert deze maand een nieuwe Marvelheld: Captain Marvel. En hoe toepasselijk: ik keek deze film op internationale vrouwendag. Voorafgaand aan de film had ik mij expres niet ingelezen op welk front dan ook. Ik wilde compleet blanco deze film ingaan; de film over mij heen laten komen. Uiteraard ging ik er wel vanuit dat het weer een goede film zou worden. Immers, het is wel een Marvelfilm.

Captain Marvel still

Welcome to the 90’s

Prachtig is hoe ze het begin van de film / de intro compleet hebben opgedragen aan Stan Lee. Een mooi eerbetoon aan één van de bedenkers van de helden van Marvel.

En dan begint de film. Captain Marvel pakt je direct. Ondanks dat we dit nieuwe personage nog niet kennen – of juist daardoor -, spreekt ze meteen aan. De film speelt overigens af in het verleden. En er had een belletje moeten ringelen op het moment dat er een Blockbusters in beeld kwam. Maar dat belletje ringelde pas toen een zeker personage – met digitale verjongingskuur – in beeld kwam met plotseling toch wel wat meer haar dan hoe we hem hebben leren kennen. Het is het jaar 1995. Dit zien we niet alleen terug in dit personage, maar ook aan de arcade games en de 90’s muziek die in Captain Marvel gebruikt wordt. O, en vergeet die lekker snelle – ahum – computers niet. Heerlijk!

Girlpower!

Captain Marvel is nu officieel de eerste Marvelfilm met een vrouw in de hoofdrol. Ik vertelde je al dat ik de film – eigenlijk geheel toevallig, niet verder vertellen! – op internationale vrouwendag heb gekeken. Dit was passend voor de film. Carol Danvers (Brie Larson) staat namelijk echt haar mannetje en laat zien wat vrouwen waard zijn. Maar ook de andere personages zijn verrassend fijn om naar te kijken. Daarbij springen vooral personages Talos (Ben Mendelsohn) en Fury (Samuel L. Jackson) in het oog met sterke acteerprestaties.

Captain Marvel still

Flerken

Naast dat Captain Marvel een interessante origin story heeft, zij een leuk personage is, en het verhaal afspeelt in de jaren ’90, zijn er ook diverse andere redenen waarom ik deze film zo leuk vind. Eén daarvan is dé kat. OMG, ik hou van die kat, haha. Een geweldige toevoeging, en het beestje neemt zijn eigen humor mee in deze film. Sowieso bevat Captain Marvel humor, dat is één van de karakteristieken bij Marvel. Ook Carol Danvers neemt haar eigen humor mee, samen met haar tegenspelers. Ik heb er weer van genoten. In Captain Marvel komen trouwens ook diverse dingetjes voorbij waar we in de latere films – oké dit wordt verwarrend, maar ik bedoel hiermee de films die al éérder gemaakt zijn, maar dus láter in de tijd plaatsvinden – mee te maken hebben gekregen. En je komt erachter hoe Fury aan zijn ooglapje komt. In één woord: geniaal!

Captain Marvel is weer een heerlijke Marvelfilm, maar dit keer bomvol girlpower. De kat die wordt geïntroduceerd als Goose, is één van mijn favoriete personages. En gezien Captain Marvel zich afspeelt in de jaren ’90, en ik mijn jeugd heb doorgemaakt in de jaren ’90, waren de extra elementen in de film een feest van herkenning. Je doet enkele interessante en leuke ontdekkingen, en tussendoor kun je genieten van actie en humor.

Heb jij genoten van Captain Marvel?

Deze post is al 1167 keer gelezen