Filmrecensie | Billionaire Boys Club (2018)

Regisseur: James Cox
Cast: Ansel Elgort, Taron Egerton, Kevin Spacey, Emma Roberts, Ryan Rottman, Jeremy Irvine, Thomas Cocquerel, Bokeem Woodbine
Tagline: Young, Cunning and Deadly
Genre: Biografie | Drama | Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Grof taalgebruik)

SterrenSterrenHalve sterren

Begin jaren 80. Joe Hunt richt samen met Dean Karny de Billionaire Boys Club op; een vereniging die zich bezig houdt met beleggingsfraude. Na verloop van tijd denken de twee mannen een goudmijn te hebben gevonden wanneer ze in zee gaan met zakenman Ron Levin. Die blijkt echter op zijn beurt ook een oplichter te zijn en zet de Boys voor zo’n 4 miljoen dollar af. De zwendelarij schiet bij Hunt in het verkeerde keelgat. Koelbloedige wraak staat vervolgens bovenaan zijn lijst…

Billionaire Boys Club

Een tijdje terug kreeg ik een persbericht in mijn mail over Billionaire Boys Club. Toen ik zag dat zowel Taron Egerton en Ansel Elgort een hoofdrol in deze film spelen, vroeg ik mij af hoe het kon dat ik nog niet eerder had gehoord van deze film. Zolang ze niet in een horrorfilm spelen zijn dit acteurs waarvan ik elke nieuwe film wel wil zien. Zodoende vroeg ik een recensie-exemplaar aan en keek ik de film samen met mijn vriend.

Billionaire Boys Club

Jaren ’80

Billionaire Boys Club gaat over Joe Hunt en Dean Karny. Ze zijn als “gewone” jongens opgegroeid tussen de rijkeluiskindjes op een fancy school. Wanneer ze volwassen zijn en elkaar weer tegenkomen, besluiten ze samen in zee te gaan. Fraude plegen blijkt de weg naar de top. Billionaire Boys Club speelt zich af in de jaren ’80, en dit zie je ook. Zowel in de kleding dat de personages dragen, als de foeilelijke banken die ze in huis hebben, haha.

Geen bioscooprelease

De film heeft in Nederland geen bioscooprelease gehad, en na het zien van de film snap ik dat wel. Ondanks dat de film wel enkele bekende en goede acteurs bevat is de film gewoon niet sterk. Bijzonder vond ik wel dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal – dat mensen hiertoe in staat zijn…
Toch hadden de makers nog wel wat meer hun best kunnen doen om de film écht interessant te maken. De film was overigens al opgenomen in 2015, vóór de beschuldigingen aan het adres van Kevin Spacey met betrekking tot seksueel misbruik. De beschuldigingen hebben effect gehad op de releasedatum van de film en op de marketing ervan. De film is hierdoor veel later uitgekomen dan gepland.

Billionaire Boys Club

Oppervlakkig

Het zal aan mij gelegen hebben, maar ik snapte de film soms niet. Af en toe moest de film even op pauze zodat mijn vriend mij kon uitleggen hoe het nou allemaal in elkaar stak. Al werd de uitleg vaak gevolgd door: denk ik. Ik weet niet of mijn vermoeidheid een rol speelde. Of dat de film gewoon niet genoeg de diepte in ging om het goed uit te leggen. Billionaire Boys Club blijft overigens de gehele film vrij oppervlakkig en wordt nergens écht interessant. We hebben dit allemaal al wel vaker gezien, waarbij het op een betere manier werd uitgevoerd. Hoewel ik toch wel gek ben op het acteerwerk van Taron Egerton en Ansel Elgort, vallen ook hen mij tegen in Billionaire Boys Club. Alles is het gewoon net niet in deze film.

Een stel knappe koppen met gewoonlijk goede acteerprestaties zijn helaas niet altijd garantie voor een topfilm. Billionaire Boys Club is het op alle vlakken helaas gewoon net niet. Zowel qua uitwerking van het verhaal als acteerprestaties. Mijn vriend noemde Billionaire Boys Club een slechte versie van The Wolf of Wall Street. Niet dat ikzelf nou echt fan was van The Wolf of Wall Street, maar ik geef hem er wel gelijk in. Ik had hogere verwachtingen van deze film door toch in elk geval de namen Taron Egerton, Ansel Elgort, Emma Roberts en Kevin Spacey. Maar het mocht niet baten. Helaas… Volgende keer beter.

De blu-ray bevat naast de film geen extra’s.

Ga jij Billionaire Boys Club kijken?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van The Searchers in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over de film of de inhoud van mijn recensie.