Filmrecensie | Greetings from Tim Buckley

Hoofdrollen: Penn Badgley, Imogen Poots
Bijrollen: Ben Rosenfield, Jadyn Douglas
Tagline: The Story of the rise of Jeff Buckley
Genre: Drama
Classificatie: Alle leeftijden

HartjeHartjeHartje½

In 1991 repeteert een jonge Jeff Buckley (Penn Badgley) voor zijn optreden tijdens een tribute show ter ere van zijn vader, wijlen volkszanger Tim Buckley (Ben Rosenfield). Terwijl hij worstelt met de erfenis van een man die hij nauwelijks kende, vormt Jeff een vriendschap met een mysterieuze jonge vrouw (Imogen Poots) die bij de show werkt en begint hij de potentie van zijn eigen muzikale stem te ontdekken.

To-watch list

Greetings from Tim Buckley stond al een aardig lange tijd op mijn to-watch list voordat ik eindelijk de tijd nam de film er eens voor te zetten. Hoofdreden waarom ik de film wilde kijken is omdat Penn Badgley uit Gossip Girl de hoofdrol speelt en ook nog eens zou gaan zingen in deze film. Mijn nieuwsgierigheid was dus zeker gewekt. Daarnaast heb ik jaren geleden veel geluisterd naar het liedje Hallelujah gezongen door Jeff Buckley. Maar de film gaat uiteindelijk over Tim Buckley, zijn vader.

Greetings from Tim Buckley still

Gevallen sterren

Sowieso vind ik films over de tragische levens van gevallen sterren altijd wel interessant, zo vind ik de film James Dean (met James Franco) ook echt fantastisch. Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik Tim en Jeff Buckley door elkaar had gehaald, het liedje Hallelujah komt dan ook niet voor in de film. De film draait om Jeff Buckley die gaat zingen tijdens een tribute show ter ere van Tim Buckley. Een compleet levensverhaal van Jeff zien we dan ook niet, we zien echt alleen de voorbereiding van de tribute show en ook uiteindelijk een stuk show zelf. Het lijkt hierdoor ook niet echt een afgerond geheel. Het was gewoon een fragment uit zijn leven, maar wel zijn opstap naar bekendheid. Het eerste deel van de film zou overigens wel als traag beschreven kunnen worden en zal niet iedereen pakken.

Fantastisch zang- en acteerwerk

Na het bekijken van de film las ik dat Penn Badgley alles live heeft gezongen tijdens het filmen, en gezien ik hem best sterk vond vind ik dat erg bewonderenswaardig. Een knap staaltje zang- en acteerwerk. Volgens kenners heeft Penn Badgley Jeff Buckley ook erg goed nagedaan. Penn Badgley is dan ook een groot fan van Jeff Buckley sinds zijn zeventiende en is hierdoor de ideale acteur om hem te spelen.

Greetings from Tim Buckley still

Paralelle levens

Parallel aan het verhaal in het “heden” zien we ook een stuk verleden van Tim Buckley, waarvan we in feite wel het levensverhaal meemaken, althans tot vlak na de geboorte van Jeff. Zijn levensverhaal is ontzettend interessant en het is bijzonder om te zien dat terwijl Jeff en Tim elkaar eigenlijk nooit gekend hebben, ze toch eenzelfde pad hebben bewandeld. De tribute show zou namelijk de plek zijn waar Jeff ontdekt zou worden als zanger, om uiteindelijk een tragische dood te sterven. Dit laatste wordt dus niet behandeld in de film, maar heb ik gelezen op het internet, de film zorgde ervoor dat ik meer over hun levens wilde weten.

Greetings from Tim Buckley is een film geschikt voor diverse groepen kijkers; voor fans van Tim of Jeff Buckley, voor muziekliefhebbers, liefhebbers van biografische films en ook voor fans van bijvoorbeeld Penn Badgley of Imogen Poots. Het leven van de beide mannen is bere-interessant, vooral ook omdat hun levens bijna paralel lijken te lopen terwijl ze elkaar eigenlijk nooit hebben gekend. De stem van Penn Badgley en het acteerwerk in de film is ook zeker niet om over te klagen. Greetings from Tim Buckley is een interessante film om eens gezien te hebben.

Koop Greetings from Tim Buckley op DVD.

Deze post is al 1975 keer gelezen