Filmrecensie | Maze Runner: The Death Cure (2018)

Regisseur: Wes Ball
Cast: Dylan O’Brien, Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee, Dexter Darden, Kaya Scodelario, Will Poulter, Rosa Salazar, Giancarlo Esposito, Aidan Gillen, Patricia Clarkson, Barry Pepper
Tagline: The End Will Be WCKD
Genre: Actie | Sci-fi | Thriller
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Angst)

In de epische finale van de Maze Runner saga leidt Thomas (Dylan O’Brien) zijn groep ontsnapte Laarders op hun laatste en gevaarlijkste missie tot nu toe.

Om hun vrienden te redden, moeten ze inbreken in de legendarische Laatste Stad. Dit door WCKD gecontroleerde labyrint is misschien wel het meest dodelijke doolhof van allemaal. Iedereen die er levend uitkomt, zal antwoorden krijgen op de vragen die de Laarders hebben sinds ze voor het eerst in het doolhof arriveerden.

The Death Cure

We hebben er even op moeten wachten, maar sinds 25 januari 2018 is hij eindelijk in de bioscoop te zien: Maze Runner: The Death Cure. Dit derde en laatste deel in de verfilming van de Maze Runner trilogie stond in eerste instantie gepland voor 17 februari 2017. Echter kreeg acteur Dylan O’Brien een zeer ernstig ongeluk op 17 maart 2016; tijdens het filmen van één van de eerste scènes in de film waarbij hij vanaf een auto op een trein springt.

De productie van de film werd per april 2016 voor onbepaalde tijd stilgelegd om O’Brien tijd te gunnen om te herstellen. Pas in maart 2017 kon productie van de film weer starten. Meer over O’Briens herstel en carrière vind je in dit interessante interview. De scène waarna het ongeluk volgde, is na O’Briens goedkeuring wél in de film gebruikt.

Tip: Rewatch voorgaande delen

Wat ik iedereen wel ten zeerste kan aanraden is om vooraf nog even het eerste, en in elk geval het tweede deel, even opnieuw te bekijken, voordat je begint aan The Death Cure. Ik had namelijk af en toe, dat mij niet duidelijk was hoe het verhaal ook alweer was geëindigd in The Scorch Trials. Dit maakte dat ik niet direct helemaal goed in de film zat.

Maze Runner The Death Cure still

Een paar ongeloofwaardige stukjes

Wat ik jammer vond zijn enkele aparte keuzes die gemaakt zijn in het script. Een paar dingen vonden mijn vriend en ik beiden ietwat te geforceerd. Ze kwamen wat té toevallig over, zodat het verhaal op een bepaald spoor zouden komen. Hierdoor kwam het voor ons wat ongeloofwaardig over. View Spoiler »

Fijne acteurs die je laten meeleven

Wat goed blijft in deze films zijn de acteurs. Zoals jullie weten ben ik groot fan van Dylan O’Brien, maar ook Thomas Brodie-Sangster vond ik zeker sterk. Ondanks dat ik niet alles meer van het verhaal kon herinneren – daarvoor was het te lang geleden dat ik het vorige deel had gezien – wisten de acteurs mij absoluut mee te laten leven met de personages. Maar waar Dylan echt een favoriete acteur van mij is, was het Thomas Brodie-Sangster die dit keer echt opviel.

Maze Runner The Death Cure still

De boeken

Of de film trouw is aan het boek, kan ik niet vertellen. Het eerste deel had ik wel gelezen. Het begin van het tweede deel ook. Maar verder dan dat ben ik niet gekomen. De sfeer in het tweede boek voelde heel anders dan het eerste deel en kon er daardoor niet helemaal inkomen. Fijn is het dan dat je in dit geval gewoon over kunt stappen op de films, haha.

Maze Runner: The Death Cure is zeker leuk voor diegenen die de boeken hebben gelezen, de filmserie al vanaf het begin volgen, en diegenen die fan zijn van de acteurs. The Death Cure krijgt van mij geen vijf sterren, maar hij was zeker leuk genoeg. Dit is mede te danken aan acteurs zoals Dylan O’Brien en Thomas Brodie-Sangster; die ervoor zorgen dat je met de personages meeleeft. Helaas vond ik enkele toevalligheden ietwat te geforceerd, wat enkele stukken toch wat ongeloofwaardig maakte. Hoewel in de boekenserie nog twee prequels zijn verschenen, zullen deze niet verfilmd worden. The Death Cure is officieel het einde in de filmserie. Een prima einde, maar het eerste deel zal – voor mij – toch het leukste en het interessantst blijven.

Deze post is al 3057 keer gelezen