Filmrecensie | Men in Black: International

Men in Black InternationalTitel: Men in Black: International
Releasedatum DVD/Bluray: 30 oktober 2019 (NL)
Cast: Chris Hemsworth, Tessa Thompson, Liam Neeson, Kumail Nanjiani, Rebecca Ferguson, Rafe Spall, Emma Thompson, Laurent Bourgeois, Larry Bourgeois
Tagline: The world’s not going to save itself
Genre: Actie | Avontuur | Komedie | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

‘Men in Black International’ volgt de agenten M en H, twee leden van een geheime, internationale organisatie. Ze hebben al jaren de wereld moeten behoeden voor bedreigingen van het uitschot van het heelal. Maar nu stuiten ze mogelijk op hun grootste, globale bedreiging ooit; er bevindt zich een mol binnen hun organisatie.

Een vervolg?

Yeah, een nieuwe film met Chris Hemsworth, waarin hij zijn komische kant mag laten zien. Ik heb het over Men in Black: International. Dit nieuwe deel in de Men in Black-franchise is geen remake, maar een spin-off. Ik heb zelf volgens mij ooit alleen het derde deel in de Men in Black-serie gekeken – het kan ook een ander deel zijn geweest – en toen bleek ik de film best leuk te vinden. Ik had dus goede hoop voor deze nieuwe film.

Men in Black: International

In Men in Black: International volgen we Molly. Terwijl zij als kind op bed lag, kwamen haar ouders in aanraking met een buitenaards wezen. De Men in Black grepen in, en wisten naderhand het geheugen van haar ouders. Wat ze niet wisten is dat Molly óók in aanraking was gekomen met een buitenaards wezen én het gesprek tussen de Men in Black en haar ouders had overhoord. Haar geheugen was niet gewist. Twintig jaar later weet ze de Men in Black op te sporen en overtuigt ze Agent O. (jawel, Emma Thompson) om onder voorwaarden toegelaten te worden.

Men in Black International still

Thor, Valkyrie en Les Twins

Chris Hemsworth speelt Agent H. De knappe agent die de wereld heeft gered, en vrijwel altijd alleen werkt. Totdat Agent M. – Molly – om de hoek komt kijken. Zoals je misschien al wel hebt beseft wordt Molly gespeeld door dezelfde actrice die Valkyrie speelt in Thor en Avengers, Tessa Thompson. Daar hebben ze ook veel scènes samen gehad. Je kunt aan alles zien dat ze al direct goed op elkaar zijn ingespeeld. Hun samenwerking verloopt de gehele film soepel en de chemie spat van het scherm af.

Terwijl de film begon met een donker gekleurde man, liet het gevoel mij niet los dat ik hem ergens van kende. Dit duurde niet lang, want op een gegeven moment beginnen ze te dansen. Het is Les Twins! Hen ken ik van World of Dance – een dansshow in Amerika. Ze hebben weinig tekst, maar dat maakt niet uit; ze acteren met hun lichaam. Heel gaaf!

Actie en Humor

Men in Black: International is een ontzettend leuke film. Voor de fans van actiefilms zijn er leuke actiescènes en mooie voertuigen. Voor de fans van komedie valt er veel te lachen (zo heet bijvoorbeeld het hoofd van London Agent high T). Chris Hemsworth speelt hier een grote rol in, maar ook het nieuwe personage Pawnie is fantastisch. Hij is klein, super serieus, beschermt zijn koningin door lekker eerlijk te zijn en is hilarisch en super schattig. De filmmuziek is ook het noemen waard, bij vlagen deed het mij denken aan de muziek die gecomponeerd is voor de Harry Potter films. Leuk vind ik ook de knipoog naar Hemsworths personage Thor, in een scène waar hij wil terugvechten met gereedschap en vervolgens een hamer kiest en deze naar zijn tegenstander gooit. Heerlijk!

Men in Black International still

Special features

De blu-ray bevat ook diverse special features, waarvan ik genoten heb. De laatste tijd merk ik vaak dat extra’s niet zoveel meer voorstellen, maar van de extra bij Men in Black: International heb ik veel plezier gehad. Van bloopers tot een kijkje achter de schermen tot neppe reclames voor de Neuroliser en nog véél meer. De deleted scenes vond ik ook erg leuk om te bekijken omdat dit de versies waren waarin nog geen effecten waren toegevoegd. Je zag dus acteurs met stipjes op hun gezicht, en groene achtergronden. Daarmee zag je veel beter waar de acteurs mee moesten werken, en vind ik het weer extra knap hoe ze dit zo goed voor elkaar hebben gekregen.

Men in Black: International is precies wat ik ervan verwachte. Een film vol humor en actie, met leuke acteurs en goede special effects. Misschien dat je zou kunnen zeggen dat de film meer verdieping zou kunnen gebruiken, maar ikzelf vind dat eerlijk gezegd niet perse nodig bij dit soort actiekomedies. Films die je gewoon met je verstand op nul kunt kijken, en waar je lekker bij kunt lachen, vind ik heerlijk; en daarin zijn ze absoluut geslaagd. Mogelijk kijk ik er ook anders naar gezien ik niet alle Men in Black films heb gezien.

Mijn vriend vond International wel leuk, maar vond hem wel minder dan de eerste drie films doordat het op vele vlakken anders was. Hij vond de eerdere delen serieuzer van toon, met een beetje humor; International vond hij onrealistisch en over de top. Een mening zoals ik die ook in andere recensies voorbij heb zien komen. Misschien is het dan een voordeel voor mij dat ik de andere Men in Black films niet allemaal heb gezien. Chris Hemsworth en Tessa Thompson hebben goede chemie, en ik kan geen genoeg krijgen van grappige bijpersonages zoals in dit geval Pawnie. Ik heb van Men in Black: International genoten, en stiekem hoop ik op een vervolg.

Ben jij een Men in Black fan?

Winactie

Fout: Contact formulier niet gevonden.