Boekrecensie | De kerstboekwinkel – Jenny Colgan

Boekrecensie | De kerstboekwinkel – Jenny ColganDe kerstboekwinkel door Jenny Colgan
Verschenen: 19 september 2023 bij LS Amsterdam
Format: Paperback, aantal pagina's: 336
Genre: Feelgood, Kerst, Roman
Rating: 3 Stars | Spicy: zero-flames

In De kerstboekwinkel van Jenny Colgan wacht Carmen een grote uitdaging. Als het Londense warenhuis waar zij werkt vlak voor Kerstmis de deuren sluit, trekt ze met tegenzin in bij haar zus in Edinburgh. Ze kan daar aan de slag in een kleine boekhandel. De winkel heeft echter betere tijden gekend en wordt met sluiting bedreigd – tenzij er een wonder gebeurt. Carmen staat op het punt om nee te zeggen tegen de baan, maar laat zich dan toch betoveren: door de besneeuwde straten van de stad, door de charme van de ouderwetse boekhandel – en door de aantrekkelijke sterauteur die daar ineens verschijnt. Zal de magie van Kerstmis voor een wonder zorgen?

Een eerste keer

Geloof het of niet, maar ik had dus nog nooit een boek van Jenny Colgan gelezen! Hoog tijd om daar in 2023 eens aan te beginnen, en wel met een kerstboek: De kerstboekwinkel. De verwachtingen waren hoog, want Jenny Colgan is meer dan alleen een bekende naam in de feelgoodwereld. Ze is groots. Wat ik van mijn eerste ontmoeting met een Colgan vond lees je vandaag.

De kerstboekwinkel - Jenny Colgan

Kwestie van perspectief

In De kerstboekwinkel lees je voornamelijk vanuit het perspectief van Carmen. Ik zeg voornamelijk, omdat er een vorm van de alwetende verteller wordt gebruikt, waardoor je met regelmaat ook het perspectief van een andere persoon voorbij ziet komen. Soms kort, soms langer, maar voornamelijk dus het perspectief van Carmen. Helaas werkte dit perspectief niet goed voor mij. Ik bleef een soort afstand tot de personages voelen. Af en toe was het ook wel leuk om juist te weten hoe iemand anders erin stond. Maar over het algemeen miste ik de spanning en betrokkenheid die veelal gepaard gaan met bijvoorbeeld het ik-perspectief.

De kerstboekwinkel

Carmen werkt in een Londens warenhuis in fournituren dat helaas diens deuren sluit. Niet dat het heel erg is, want haar baas is verschrikkelijk. Ze komt bij haar ouders te wonen en zit eigenlijk de hele dag op haar luie gat. Totdat haar zus – die alles ogenschijnlijk altijd perfect voor elkaar heeft – haar een baantje aanbiedt. Een boekwinkel in Edinburgh moet diens deuren sluiten als het voor kerst niet winstgevend wordt. Aan Carmen de taak een succes te maken van de winkel zodat de eigenaar, de (oude) jonge mr McCredie, niet op straat komt te staan. De kerstboekwinkel is geboren.

De kerstboekwinkel - Jenny Colgan

Meh?

Het verhaal rondom Carmen, de boekwinkel en de eigenaar van de boekwinkel vond ik erg leuk. Het was aandoenlijk om te lezen. Ook genoot ik in De kerstboekwinkel van hoe Carmen opwarmde richting de kinderen van haar zus, en hoe haar nichtje Phoebe overduidelijk veel van haar weg heeft. De familiale liefde sprak mij aan. Wat mij echter niet aantrok was de romantische liefde in het boek. Er werden twee mogelijke partners gepresenteerd en heel eerlijk: ik werd van geen van beide echt warm. De één was net een klein kind in het lichaam van een volwassene, en de ander vond ik gewoon echt meh.

Heeft De kerstboekwinkel mij omver geblazen en was het alles dat ik had verwacht? Nee. Ik miste de spanningsboog, mede dankzij het gekozen vertelperspectief. En ook de twee mogelijke liefdespartners spraken mij nul aan. De opbloeiende relatie tussen de twee zussen en tussen Carmen en haar nichtjes en neefje vond ik dan wel weer heel lief om over te lezen, alsook het verhaal van Carmen en de eigenaar van de boekwinkel. Het was een fijn verhaal, maar ik kreeg er niet echt warme kerstgevoelens bij. Geen idee of dit echt een Jenny Colgan boek is, of juist een uitschieter, maar ik denk niet dat ik heel snel weer een boek van haar ga oppakken.

Lees jij veel van Jenny Colgan?

Deze post is al 161 keer gelezen