Filmrecensie | Time Lapse

Regisseur: Bradley King
Hoofdrollen: Danielle Panabaker, Matt O’Leary, George Finn
Bijrollen: Amin Joseph, Jason Spisak
Tagline: Once you’ve seen the future, you can’t look away
Genre: Sci-fi | Thriller

HartjeHartjeHartjeHartje

Het jonge koppel Callie (Danielle Panabaker) en Finn (Matt O’Leary) en hun vriend Jasper (George Finn) delen een flat in een appartementencomplex; Als bijverdienste fungeert Finn ook als conciërge. Wanneer hun overbuurman al een tijdje geen teken van leven meer geeft, gaat Finn een kijkje nemen in diens appartement. Hij ontdekt een reusachtige experimentele machine.

Niet bekend, wel de moeite waard

Samen met mijn vriend keek ik laatst de film Time Lapse. Een film die bij mij nog geen naamsbekendheid had, maar ik toevallig tegenkwam. Doordat ik zag dat Danielle Panabaker (The Flash) erin speelde en het verhaal mij wel aansprak zijn we de film gaan kijken. Time Lapse blijkt zo’n film te zijn die niet zoals de grote A-films in de spotlight staat, maar wel erg interessant is en zeker de moeite waard om te kijken als je van complexe films houdt!

Time Lapse still

Hoe zou jij reageren?

In Time Lapse ontdekken drie vrienden namelijk een apparaat bij hun verdwenen buurman die elke avond om acht uur een polaroid uitspuugt met daarop afgebeeld wat de volgende dag om acht uur ‘s avonds in hun woonkamer afspeelt. Hoe zou jij reageren als je een dag in de toekomst kon kijken? Eén ding is zeker, iedereen reageert anders. Zo ook de drie vrienden, en het is erg interessant hoe het verhaal verder ontwikkelt vanaf het moment dat ze dat apparaat hebben ontdekt. Bijzonder is ook dat het aantal locaties waar het verhaal zich afspeelt minimaal is en dat dit heel goed werkt.

Je bent zelf ook een hoofdrolspeler

Al snel ontdekken ze de voordelen van het feit dat ze een blik op de toekomst kunnen werpen, maar alles komt met een prijs en dus zal het geluk op een gegeven moment ook tegen je keren. Hoe werkt het apparaat überhaupt en zit er een hogere macht achter? Allemaal vragen die door je hoofd spoken terwijl je kijkt. Net als de hoofdrolspelers probeerde ik uit te vogelen hoe alles zat en wat de gevolgen konden zijn. En zou ik zelf een dag in de toekomst willen kunnen kijken? De gehele film deelde ik mijn hersenspinsels en dingen die ik niet begreep met mijn vriend (gelukkig kan hij daar tegen haha).

Time Lapse still

Houd je aandacht er goed bij!

Soms vroeg ik mij ook af wat er in hemelsnaam in die 24 uur kon gebeuren dat het beeld op de polaroid werkelijkheid zou worden, en het verbaasde mij hoe alles telkens weer op zijn plaats viel. Het is sowieso een film waar je je aandacht goed bij moet houden, want alles is met elkaar verwikkeld en dat speelt echt ontzettend interessant uit. Op Danielle Panabaker na zijn de hoofdrolspelers geen bekende A-listers en had ik überhaupt nog nooit van ze gehoord, maar ik vond ze geloofwaardig overkomen en erg goed gecast voor deze film. Verder verklap ik niet teveel, want bij zo’n film is alles wat je zegt al gauw een spoiler.

Time Lapse is een film die je verstand te boven gaat, maar wel goed laat zien hoe verschillende mensen kunnen reageren op iets onverklaarbaars en een blik op de toekomst. Wat zou jij doen? De politie inschakelen, of het geheim bewaren en ervan profiteren? Misschien zelfs extreem hebberig worden? De acteurs zijn geen A-listers, maar ik vond ze allen goed gecast voor deze film en sterk overkomen. Ik heb echt genoten van deze film, maar snap ook waarom er tot nu toe nog niet bekend is of hij in de Nederlandse bioscopen zal draaien. Het is simpelweg niet een bioscoopfilm, het zal geen groot publiek trekken. Je moet er echt van houden. Maar ik vind het zeker een aanrader!

Deze post is al 1945 keer gelezen