Filmrecensie | Voor elkaar gemaakt (2017)

Releasedatum: 20 april 2017 (NL)
RegisseurMartijn Heijne
HoofdrollenMatthijs van de Sande Bakhuyzen, Loes Haverkort
BijrollenFabian Jansen, Ferdi Stofmeel, Martijn Hillenius, Roeland FernhoutEva van de Wijdeven, Sanne Vogel, Birgit Schuurman, Beau van Erven Dorens
Genre: Komedie | Romantiek
Kijkwijzer: 12+ (Seks, Grof taalgebruik)

Felix geniet volop van zijn vrijgezelle bestaan. Hij is heel gelukkig met een leven zonder vaste relatie en kinderen. Totdat een onenightstand door een bizar incident eindigt in het ziekenhuis. Als Felix daar bijkomt, krijgt hij tot zijn schrik de diagnose dat hij voor eeuwig onvruchtbaar zal zijn. Nu het stichten van een gezin opeens geen keuze meer is, maakt zijn happy single gevoel plotseling plaats voor een groeiende kinderwens. Zijn prettig gestoorde broer Jelle ontdekt dat een eerdere donatie van Felix aan de spermabank goed terecht is gekomen: bij de eicel van tv-presentatrice Jip. Vanaf dat moment zet Felix alles op alles om de vader te worden van het enige kind dat hij ooit zal kunnen hebben. Of Jip nu een vriend heeft of niet…

Voor elkaar gemaakt

De trailer van Voor elkaar gemaakt zag ik per toeval een keer in de bioscoop. En hoewel ik niet zoveel met Nederlandse films heb, zit er af en toe toch wel eens een leuke film tussen. Toen ik op een avond alleen thuis was en een film uit moest kiezen waarmee ik absoluut niet hoef aan te komen bij mijn vriend, was de keuze snel gemaakt. Zodoende keek ik Voor elkaar gemaakt. Wist je trouwens dat het een remake is van het Duitse Vaterfreunden? Dat dus.

Voor Elkaar Gemaakt still

Twijfel

Het begin van de film deed mij toch wel even twijfelen hoor. Zou dit dan toch zo’n Nederlandse film worden waarin alle personages overdreven en irritant zijn? Is de verhaallijn überhaupt ook maar een beetje geloofwaardig? Ik bedoel, een fret die iemands zaadleiders doorbijt waardoor hij geen kinderen meer kan krijgen..? Beetje jammer. De scène zelf is ook echt vreselijk.

Goede chemie

Gelukkig werd dit tot enkele personages beperkt gehouden. Vooral de hoofdpersonages, gespeeld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Loes Haverkort wisten mij aan te spreken. Ze hadden een bepaalde chemie met elkaar waardoor hun scènes samen écht overkwamen. Helaas kwamen personages zoals de beste vrienden van Felix niet echt uit de verf. Gelukkig werd dit goed gemaakt door de actrice die de oudste dochter van de oudste broer van Felix speelt, die ook een goede chemie heeft met Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Loes Haverkort.

Voor Elkaar Gemaakt still

Beter in Amerika?

Hoewel ik de film niet slecht vond, heb ik toch het gevoel dat de film het beter had gedaan als het door Amerikanen was gemaakt. Het is absoluut niet lullig bedoeld, maar in Nederlandse films vind ik personages zoals Jelle, de broer van Felix, en de vruchtbaarheidsarts maar irritant, terwijl ik ze in Amerikaanse films waarschijnlijk juist erg grappig had gevonden. Ik weet niet wat het is, misschien toch hoe Nederlanders zo’n personage neerzetten? Of dat het in het Nederlands gewoon minder grappig is?

Door enkele rare keuzes van de filmmakers kun je vraagtekens zetten bij de film. Echter heb ik best wel van de film genoten. Niet omdat hij zo goed was, maar omdat Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Loes Haverkort een fantastische chemie hadden en daarmee de film absoluut hebben weten te redden. Zij hebben ervoor gezorgd dat ik heb genoten van Voor elkaar gemaakt, en hem stiekem ook best durf aan te raden. Met inachtneming van een broer en vruchtbaarheidsarts die totaal niet grappig zijn, en de ongeloofwaardigheid van het feit dat Felix in zijn ballen wordt gebeten door een fret. Als je daar rekening mee houdt, valt er best van Voor elkaar gemaakt te genieten. Zeker dankzij Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Loes Haverkort. O, en pluspunt is de onverwachte twist tegen het einde. Die had ik dan weer niet aan zien komen.

Deze post is al 2119 keer gelezen