Filmrecensie | Fast & Furious 7

Releasedatum: 2 april 2015 (NL)
Hoofdrollen: Paul Walker en Vin Diesel
Bijrollen: Jason Statham, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Dwayne Johnson, Kurt Russell
Tagline: Vengeance hits home/One last ride
Genre: Actie

HartjeHartjeHartjeHartjeHartje

De crew van Dominic Toretto (Vin Diesel) rijdt nog steeds in supersnelle bolides, maar komt dit keer ‘gewoon’ uit een vliegtuig vallen. Ze moeten uit handen proberen te blijven van Deckard Shaw (Jason Statham), die wraak wil nemen op Dominic voor de dood van zijn broer.
Fast & Furious 7 is de laatste film met acteur Paul Walker, die ten tijde van de opnames op 40-jarige leeftijd kwam te overlijden bij een auto-ongeluk.

Wachten op het afscheid

Afgelopen vrijdag ging ik eindelijk naar Fast & Furious 7. Ik keek al sinds Fast & Furious 6 uit naar deze film, maar door het overlijden van acteur Paul Walker was het voor mijn gevoel ook wachten tot ik definitief afscheid kon nemen van een favoriete acteur van mij. Ik was elf jaar oud toen de eerste film uitkwam (2001) en ik was direct verliefd. Op de mooie en snelle auto’s, het genre waarbij actie, komedie en het gevoel van familie en loyaliteit gecombineerd werden, en natuurlijk op Paul Walker.

Waar mijn liefde voor snel rijden vandaan kwam dat weet ik niet, want ik mocht nog lang geen auto rijden. Wel was ik gek op de Need for Speed spellen, en de Fast & Furious films waren een leuke aanvulling op mijn liefde voor het snelle rijden. De Fast & Furious films zijn films die ik perse in de bioscoop wil zien omdat ik ze zo goed vind. Het klopt; je moet ervan houden. Als je zegt dat je de film niet goed vind omdat het niet geloofwaardig is of te eendimensionaal, dan begrijp je het doel van deze film niet. De film moet je met een korrel zout nemen en doet veel dingen ook met een knipoog en voor het plezier. Als de andere Fast & Furious delen je niks deden, dan zal je deze waarschijnlijk ook niet zo geweldig vinden, maar als je net als ik van alle andere delen hebt genoten en je onderdeel bent geworden van de Fast & Furious familie, dan vind je Fast & Furious 7 ongetwijfeld ook geweldig.

Fast & Furious 7 still

Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen gaat deze recensie over het zevende deel in een serie. Wanneer je deel drie tot en met zes nog niet hebt gezien is het zeer waarschijnlijk dat je spoilers tegen zal komen in de alinea’s die volgen.

Bomvol actie en een grote familieband

Na de aftiteling van de Fast & Furious 6 kregen we al een voorproefje van wat we konden verwachten van Fast & Furious 7. De broer van hun rivaal uit deel 6 komt in de vorm van Jason Statham (Transporter) en wil wraak. Ook zien we in dat korte stukje dat Han (Sun Kang) het ongeluk krijgt dat we ook in Fast & Furious: Tokyo Drift zagen. Voor actie, spanning en sensatie zit je bij Fast & Furious 7 goed. De actie en ontploffingen zijn nog groter en ongeloofwaardiger (als in dat dit echt niet in real life kan gebeuren, want het ziet er wel heel echt uit). In dit deel is het zelfs nog meer over de top dan in de vorige delen, maar als je deze franchise een beetje kent dan weet je dat dit erbij hoort en dat is mede de reden dat we zo van deze films houden, net als dat de familieband een grote rol speelt. Fast & Furious heeft een formule die werkt en die komt dan ook in elke Fast & Furious film terug. Die formule is wat de films zo goed maakt.

Veel ziet er geloofwaardig uit, maar één ding klopte voor mijn gevoel niet en dat was een moment waarop twee auto’s met hoge snelheid tegen elkaar op knallen en de chauffeurs niet eens een schrammetje hebben. Ze geven wel uitleg, een verstevigde chassis, maar toch vond ik het niet kloppen. Auto’s die vliegen en alle andere stunts vond ik heel geloofwaardig – hoe onmogelijk het eigenlijk ook is – maar net dat niet, haha.

Fast & Furious 7 still

Een dubbel gevoel

De film was voor mijn gevoel zo voorbij en eigenlijk wilde ik niet dat het eindigde. Ik was nieuwsgierig naar het einde, maar ik wilde niet dat het voorbij was. Ik hou van deze franchise en ik hou van de manier waarop je meeleeft met de personages. Familie is belangrijk in de film, maar als fan van de franchise voelt deze familie ook als familie van mij. De personages slepen mij mee en ik hou van hun humor. Ieder personage is uniek en leuk, en je kent ze door en door. De nadruk ligt in het begin op het overlijden van het personage Han en in de film zegt iemand ook “na deze doen we geen begrafenissen meer” waarop Pauls personage Brian iets zegt als “One last funeral”. Mijn gedachten gingen automatisch naar het overlijden van Paul Walker in 2013. Het geeft een dubbel gevoel. De acteurs in de film spelen erg goed en weten je enorm mee te laten leven met de geliefde personages. Dit is iets dat de franchise door de jaren heen met de films heeft opgebouwd. Ik weet niet of je dat gevoel ook zou hebben als je deze film los zou kijken van de andere delen, want er zit wel degelijk een rode draad door alle films heen waarin relaties en vriendschap opgebouwd wordt.

Prachtig gefilmd

Visueel is de film geweldig. Alles is werkelijk prachtig in beeld gebracht en ik wil ook mijn complimenten geven voor hoe ze om zijn gegaan met het overlijden van Paul Walker. Ik was erg benieuwd naar hoe de scènes die nog niet geschoten waren eruit zouden komen te zien. Ik wist dat ze gebruik zouden maken van de twee broers van Paul en van CGI (Computer-generated imagery), maar dat het zo goed eruit zou komen te zien had ik niet verwacht (hier leggen ze uit hoe het gedaan is). Ik heb goed opgelet tijdens de film en was benieuwd of ik zou zien welke scènes niet door Paul Walker zelf gedaan waren, maar slechts op een enkele plek had ik het gevoel dat het Paul Walker niet was.

Fast & Furious 7 still

Richting het einde zag ik een vechtscène met Paul waarbij ik vond dat het er wat slapjes uit zag en dacht dat dat misschien wel gedaan zou kunnen zijn door één van de broers die misschien minder fit is, en natuurlijk de scène op het einde (waar ik niks over ga vertellen in verband met spoilers). Daar was het het meest duidelijk en daar zal iedereen zien dat het CGI is, maar dat is ze vergeven omdat het werkelijk waar een prachtig eerbetoon is.

Uiteindelijk heb ik op het internet gezocht naar dit soort scènes, maar die zijn niet officieel bekend gemaakt. Wel kwam ik erachter dat inderdaad de twee scènes die ik had ontdekt zijn broers en CGI waren, maar ook nog twee andere scènes waar ik het echt niet heb gezien. En deze week las ik ook dat de scènes met Jordana Brewster – die zijn vrouw Mia speelt – bijna allemaal zijn geschoten na het overlijden waardoor bijna elke scène waar zij met Brian te zien is dit gedaan is met body doubles en (ongebruikte) scènes uit oude films. Zo zegt Brian bijvoorbeeld “Kiss Jack for me”; dit komt uit Fast & Furious 6. Het is echt ontzettend knap en respectvol gedaan, daarvoor chapeau.

Zeker een traan gelaten

Op het einde heb ik zeker wat tranen gelaten, want Paul Walker was simpelweg een fantastische acteur en zeker een favoriet van mij. De manier waarop ze Fast & Furious 7 qua verhaal laten eindigen vind ik passend en heel mooi bedacht, maar daar zal ik dus niets van verklappen. Op het einde hebben ze ook nog een prachtig eerbetoon gemaakt waarin we Paul Walker zien groeien in zijn rol als Brian O’Connor met een passende voice-over. Het is een waardig einde voor een fantastisch acteur en je ziet dat Paul Walker veel voor hen betekende. Ik ga er vanuit dat er geen nieuw deel in de Fast & Furious franchise zal verschijnen – ook al waren een achtste en negende deel al aangekondigd en heeft Vin Diesel aangegeven nog wel een nieuw deel te willen maken – en dat vind ik niet meer dan passend. Hoezeer ik ook van deze franchise houd, ik zou geen achtste film willen. Zonder Paul Walker is de familie niet compleet en het is nu mooi afgesloten. Ik raad een ieder die deze film – en voorgaande films – nog niet heeft gezien absoluut aan om er snel mee te beginnen!

Trailer

Deze post is al 3851 keer gelezen