Beter Bloggen | Planning

Geplaatst op 19 mei 2015 door Jessica in Beter Bloggen / 7 Comments

Beter Bloggen Challenge

Ik vind het erg leuk om mee te doen aan de Beter Bloggen Challenge en hiervoor elke maand een artikel te schrijven. Ik krijg zoveel leuke reacties en vind het leuk om te zien dat jullie mijn tips ook in gebruik nemen! Dankjewel! Inmiddels hebben we het al gehad over de Grote Schoonmaak en de Lay-out, vandaag is de Planning aan de beurt.

Beter Bloggen Challenge PlanningUiteraard heeft Craving Pages – die deze challenge heeft bedacht – ook voor deze maand omschreven wat het thema van de maand inhoudt: In mei gaan we aan de slag met het maken van een planning. Iedereen mag uiteraard voor zich bepalen hoe hij of zij prettig blogt, maar zelf wil ik ervoor gaan zorgen dat ik steeds minimaal vijf artikelen vooruit heb geschreven. Maar planning gaat natuurlijk niet alleen maar over het uploaden van artikelen. In deze maand wil ik een to-do lijst maken van mijn dagelijkse blog-activiteiten. Iets wat ik dagelijks kan nakijken en waarop ik kan afvinken wat ik heb gedaan. In de omschrijving vertelt Joany van Craving Pages dus eigenlijk wat haar plannen zijn rondom planning. In mijn artikel ga ik jullie vertellen hoe en of ik gebruik maak van een planning.

Mijn planning

In de omschrijving van het thema van deze maand geeft Joany aan dat ze ervoor wil gaan zorgen dat ze steeds minimaal vijf artikelen vooruit heeft geschreven. Ikzelf leg mijzelf eigenlijk geen specifiek limiet op, echter probeer ik wél altijd vooruit te schrijven.

Op Reviews & Roses plaats ik elke werkdag een blogpost. Dit betekent dat er over het algemeen vijf artikelen per week verschijnen. Sinds kort heb ik ervoor gekozen om op feestdagen geen artikel te plaatsen.

Hoewel het niet altijd lukt, probeer ik altijd alle artikelen voor komende week geschreven te hebben. Op het moment dat ik dit artikel typ is het zondag 17 mei en ben ik druk bezig alle artikelen die in de periode van 18 tot en met 22 mei online komen af te ronden. De meeste heb ik al geschreven en hoef ik alleen nog foto’s bij te voegen.

Dit gaat niet altijd op. Soms kom ik plotseling iets tegen dat ik nog in deze week wil verwerken, wat betekent dat ik ook op doordeweekse avonden nog wel eens een blogje aan het tikken ben. Maar over het algemeen schrijf ik dus vaak vijf dagen vooruit.

Controle momenten inplannen

Misschien dat dit eigenlijk ook een beetje bij het thema van volgende maand hoort, maar dit is ook iets dat ik plan. Elke werkdag verschijnen mijn blogposts om half acht, maar in de periode nadat ik het artikel heb geschreven en voordat ze online verschijnen wil ik ze altijd nog een keer doorlezen om de laatste fouten eruit te halen. Je zal je verbazen over hoe blind je kunt zijn voor je eigen teksten.

Ik werk drie dagen per week en op die dagen start ik tijdens het ontbijt mijn laptop op en lees ik het artikel nogmaals door. Vaak haal ik dan toch nog een foutje eruit. Bijvoorbeeld een woord dat niet in de zin hoort maar die ik over het hooft heb gezien nadat ik de zin een keer heb aangepast. De artikelen die online gaan op de dagen die ik niet werk controleer ik altijd de avond ervoor. Mocht ik van te voren weten dat ik daar geen tijd voor ga hebben dan schuif ik de controle een dag naar voren.

Vaste blogdagen

Ikzelf werk parttime en hoewel ik op de twee dagen die ik vrij ben natuurlijk ook nog heel veel andere dingen te doen heb, probeer ik in elk geval de vrijdag gereserveerd te houden voor het bloggen, vaak gevolgd door een zondag waarop ik ook nog een artikel schrijf en vaak ook foto’s maak. Hoewel het natuurlijk niet verplicht is op vaste dagen te bloggen en ik er ook vaak genoeg van afwijk – inspiratie komt immers niet altijd op het moment dat jij dat wilt – vind ik het wel fijn om een dag achter de hand te hebben.

Wanneer je plots inspiratie hebt en vooruit plannen

Soms kijk ik een film, of lees ik een boek waarbij ik zodra het afgelopen is vol met emoties zit die er direct uit moeten omdat ik weet dat als ik de recensie pas dagen later schrijf dat die emoties weggezakt zijn en ik het gevoel niet meer goed kan overbrengen. Mijn mening zit op dat moment megavers in mijn geheugen en moet ik dus gewoon direct op mijn virtuele papier zetten. Dit geldt trouwens ook voor als ik erachter kom dat één van de geweldig tv-series die ik volg deze week bijvoorbeeld start op de Nederlandse televisie. Dan schrijf ik er direct een artikel over om jullie te laten weten dat het tijd wordt om je weer voor de tv te installeren.

Laatst begon ik bijvoorbeeld in het boek The Heir, direct gevolgd door Vamp on Heels, waarna ik ook direct Vamp in Love las. In een paar dagen tijd las ik dus drie boeken uit. Het weekend erop was de Blossom Books readathon en las ik Schim en Schaduw en Laat me jou zijn uit. In korte tijd las ik dus vijf boeken. Van alle boeken heb ik direct een recensie geschreven. Deze zou ik alle vijf in dezelfde week direct kunnen plaatsen, maar gezien mijn blog niet alleen over boeken gaat probeer ik te voorkomen dat er niet een week voorkomt waarbij de hele week bijvoorbeeld alleen maar artikelen over films of alleen maar artikelen over boeken online komen.

Ik wil maximaal twee boekrecensies in een week inplannen, maar probeer het bij één te houden zodat elk boek de aandacht krijgt die het verdiend. Dit betekent dus eigenlijk dat ik vijf weken op rij per week in elk geval al één recensie klaar heb staan. Dit geeft ook een soort rust, maar is ook erg handig voor de drukkere momenten. Weet je bijvoorbeeld al dat je over twee weken op vakantie gaat, in de examens zit, of naar veel feestjes moet en geen tijd hebt om te schrijven, bewaar die artikelen dan voor die dagen en plan ze dan in.

Ik had altijd het gevoel dat als ik een artikel schreef ik het direct met de wereld moest delen omdat ze nu direct bijvoorbeeld moesten weten hoe geweldig ik een bepaald boek vind, maar dat hoeft niet. Die recensie kan best ook over twee weken online, en als je gebruik maakt van social media kun je eventueel alvast hinten naar je recensie en je lezers nieuwsgierig maken.

Vaste rubrieken op vaste dagen

Dit is iets dat velen aanraden en dat ik sinds februari ben uit gaan proberen. Sinds februari probeer ik elke maandag een boekgerelateerd artikel te plaatsen en elke vrijdag een filmgerelateerd item. Dit kunnen recensies zijn, maar ook lijstjes. Ze geven aan dat dit zorgt voor herkenbaarheid voor de lezers, ze weten namelijk wat ze op welke dag kunnen verwachten. Hoe dit voor mij in de praktijk uitwerkt?

Ik voel mij minder vrij. Ik wil mijn inspiratie de vrije loop kunnen geven en zo kom ik vaak ook bij mijn beste artikelen. Ikzelf vind het uiteindelijk dus prettiger om gewoon te schrijven over de dingen die ik interessant vind, en als ik vind dat een niet filmgerelateerd artikel goed pas op een vrijdag dan wil ik dat gewoon op vrijdags kunnen plaatsen. Ik wil dan niet denken ‘O, maar dat kan niet, want op vrijdag moet een filmgerelateerd artikel online komen’. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het ervaren dat ik niet echt een bepaalde structuur daarin heb. Laat het me weten in de comments!

Ik heb wel een aantal vaste rubrieken op vaste dagen en ik merk dat het op maandelijkse basis prettiger werkt dan op wekelijkse basis. Zo plaats ik elke eerste dag van de maand een artikel in de rubriek Mijn Maand waarin ik terug blik op de maand ervoor. Elke eerste vrijdag van de nieuwe maand plaats ik een overzicht met mini recensies van alle films die ik de maand ervoor heb gezien. En deze blogposts van de Beter Bloggen Challenge verschijnen elke derde dinsdag van de maand. Een beetje structuur zorgt voor houvast, maar je moet echt kijken naar wat voor jou werkt. Werkt een wekelijkse rubriek of een vast thema op een specifieke dag goed voor jou, doe dit dan vooral!

Tools voor het plannen

Editorial Calendar

Ik gebruik eigenlijk niet veel tools om te plannen. De enige tool waar ik echt baat bij heb is de Editorial Calender waar ik het in mijn vorige Beter Bloggen blogposts ook wel over heb gehad. Je kunt precies zien op welke dag je wat heb ingepland – dit kunnen overigens ook gewoon concepten zijn – en kunt heel makkelijk schuiven. Vaste rubrieken kun je inplannen en kun je op die manier ook niet per ongeluk vergeten te schrijven en klaar zetten om online te gaan. Zoals je kunt zien schrijf ik dan maar slechts vijf dagen vooruit, ideeën plan ik ook alvast in voor de weken erna. Deze ideeën kunnen echter nog alle kanten opschuiven wanneer ik nog meer inspiratie krijg en een bepaald artikel misschien beter past op een dag waar ik eerst een ander idee voor had.

Concrete tips

Elke keer neem ik mij voor om een compactere Beter Bloggen blogpost te schrijven, maar elke keer heb ik weer zoveel te vertellen dat het een hele lange blogpost wordt. Mocht je het lange verhaal geskipt hebben dan hieronder in het kort nog wat concrete tips:

  • Probeer je artikelen altijd in de week voordat ze online gaan te schrijven. Dit geeft je niet alleen meer rust, maar ook de kans om je artikel nog een keer door te lezen op fouten.
  • Plan in elk geval altijd nog even een moment in waarop je je artikel(en) doorleest om de laatste foutjes eruit te halen. Ook al vertrouw je nog zo goed op jezelf, een foutje sluipt er al snel in, zeker wanneer je zinnen tussendoor aanpast.
  • Je hoeft het niet te doen, maar je kunt ervoor kiezen op feestdagen geen artikel online te zetten. Over het algemeen komen op feestdagen minder bezoekers langs en krijgt je artikel niet de verdiende aandacht, maar ook geeft het je de kans om een dag extra vooruit te werken en zelf ook te genieten van de feestdag.
  • Hou niet te vast aan je planning. Krijg je plotseling inspiratie? Go for it! Sommige artikelen kunnen best een weekje later online.
  • Hoewel ik mijzelf er niet altijd aan houd vind ik het fijn een specifieke dag per week in te plannen voor het schrijven van mijn blogposts. Sowieso moet het nooit een verplichting worden om te bloggen, maar het geeft veel meer rust om op een specifieke dag met blogjes schrijven bezig te zijn in plaats van elke blog de avond ervoor te tikken met het idee dat er echt nog een artikel online moet komen de volgende dag. Ik schrijf bijvoorbeeld vaak op vrijdag en op zondag maak ik de artikelen af en schiet ik vaak ook nog wat laatste foto’s.
  • Maar soms heb je plotseling inspiratie, bijvoorbeeld doordat je een boek net uitgelezen hebt en daar heel enthousiast over bent. Schrijf die recensie lekker direct nu je nog enthousiast bent en plan de recensie voor een later moment in. Een artikel hoeft niet altijd direct online en het kan tijdens drukke periodes erg goed uitkomen dat je nog een artikel/recensie klaar hebt staan.
  • Vele bloggers raden aan om vaste rubrieken op vaste dagen te hebben, echter vind ikzelf dat je moet doen waar je jezelf het best bij voelt. Ik voel mij bijvoorbeeld beter bij een paar maandelijkse vaste rubrieken op vaste dagen, maar bijvoorbeeld elke vrijdag perse een filmgerelateerd artikel? Nee, dat voelt te verplicht en geeft mij niet de ruimte om mijn inspiratie de vrije loop te geven. Als ik inspiratie krijg voor een niet film gerelateerd item dat ik op de vrijdag wil plaatsen dan moet dat kunnen.
  • Voor het plannen raad ik eigenlijk maar één specifieke tool aan, de enige tool die je nodig hebt voor het plannen van artikelen: de Editorial Calender. Plan artikelen en concepten in en schuif wanneer je dat beter uitkomt. De Editorial Calender zorgt voor overzicht en is hiermee de ultieme planningstool!

Wat is jouw ultieme planningstip?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ook interessant:

Tags: , , ,


Geef een reactie

CommentLuv badge

7 responses to “Beter Bloggen | Planning

  1. De kalender tool vind ik zelf handig voor posts die al geschreven zijn, maar ik zit zelf juist heel vaak met ideeën die ik nog niet meteen wil uitwerken, en daar heb ik een contentkalender voor gemaakt in Excel. Ook handig!

  2. Vroeger verschenen er meer recensies, maar net als jij hou ik het momenteel op ongeveer twee per week. Op die manier heb ik ook meer plek voor ‘andere’ boekgerelateerde’ blogposts en ik hou eigenlijk wel van die afwisseling. Vaste blogdagen heb ik niet, dat hangt er een beetje vanaf wanneer ik er de tijd voor heb. Maar het vooruitplannen doe ik dan weer wel – omdat dit me een gerust gevoel geeft. Oh ja, dat nalezen zou ik ook moeten doen, nu doe ik dat immers niet en daardoor zullen er waarschijnlijk regelmatig foutjes in mijn blogposts terug te vinden zijn.

  3. Wat slim zeg! Ik heb een hele poos gehad dat ik er altijd voor zorgde dat ik sowieso 5 tot 10 blogposts klaar had staan, maar dat lukt me op de een of andere manier even niet meer (komt wel weer). 🙂