Boekrecensie | Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum – Benjamin Alire Sáenz

Boekrecensie | Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum – Benjamin Alire SáenzAristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum door Benjamin Alire Sáenz
Serie: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe #1
Verschenen: 17 juni 2017 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 352
Rating: 3 Stars | Goodreads

‘Ik durf te wedden dat je soms in iemands hand alle geheimen van het universum kunt vinden.’

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben -behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.

Ari en Dante

Voor The Awesome Book Club lazen we in augustus het boek Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum. Zo, dat is een hele titel! Wat ik ervan kon verwachten wist ik niet helemaal. Ik had het boek aangeraden gekregen via een reactie van Jacoline op mijn artikel TTT | Top 10 Zomerse boeken van 18 juni 2015. Ik kocht het boek direct, maar hij bleef ongelezen. Afgelopen juni kocht ik de Nederlandse uitgave en besloten we het boek te lezen voor de leesclub.

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum - Benjamin Alire Saenz

Werd niet getrokken

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het Universum wist mij niet direct te pakken. Er werd gerefereerd naar een jaartal voordat ik geboren was, een cultuur die ik niet kende, legendes waar ik maar weinig over wist. Ja oké, het liedje La Bamba kende ik dan wel, maar daar hield het mee op. Heel hoofdstuk 1, dat overigens bestaat uit anderhalve pagina, bevatte niks waardoor ik echt getrokken werd.

Niet mijn ding

Het heeft lang geduurd voordat ik het verhaal echt leuk begon te vinden. Pas op de helft, toen er eindelijk geheimen onthuld werden, vond ik het interessant worden. Eén van de redenen dat het boek mij minder trok is omdat ik niet zo filosofisch ingesteld ben. Dat dit verhaal gaat over iemand die probeert te ontdekken wie hij is vind ik zeker mooi, net als de relatie tussen Aristoteles en Dante. Beiden zijn zeker ook goed uitgewerkt. De manier waarop het verhaal is gebracht is gewoon niet helemaal mijn ding.

The Awesome Book Club Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum

Leest als een speer

Ondanks dat dit niet helemaal mijn boek was, had ik het boek wel in no-time uit. Dit komt door de korte hoofdstukken, tussenpagina’s en het feit dat er veel dialogen met korte zinnen in voor komen. Ik las als een speer! Hier waren de andere leesclubleden het ook mee eens.

Aristotles en Dante ontdekken de geheimen van het universum is een boek waarvan ik denk dat hij het goed zou doen op de leeslijst. Het boek leest makkelijk weg, maar behandelt ondertussen interessante maatschappelijke onderwerpen. Jammer genoeg was het begin mij iets te traag, en was het geheel net wat te filosofisch voor mij. Als jij hier echter wel van houdt, dan raad ik je het boek van harte aan. Tijdens de leesclub ontving het boek variërend commentaar, van twee tot wel vijf sterren en ontving het gemiddeld drie en een halve ster. Mijn oordeel vind je boven de flaptekst.

Deze post is al 2518 keer gelezen