Boekrecensie | De wake-upcall – Beth O’Leary

Boekrecensie | De wake-upcall – Beth O’LearyDe wake-upcall door Beth O'Leary
Vertaler: Anna Livestro
Verschenen: 26 september 2023 bij De Fontein
Format: Paperback, aantal pagina's: 320
Genre: Contemporary, Roman
Rating: 4.5 Stars | Spicy: half-flame

Collega’s Izzy en Lucas kunnen elkaar niet uitstaan, maar als hun geliefde Forest Manor Hotel letterlijk dreigt in te storten, móéten ze wel samenwerken. Als het hotel dankzij Izzy een flinke beloning opstrijkt voor het terugbezorgen van een verloren trouwring, lijkt dat dé oplossing. Izzy en Lucas besluiten op zoek te gaan naar de eigenaren van de andere vier ringen die al jaren bij de gevonden voorwerpen liggen. Maar terwijl hun bittere rivaliteit verandert in iets heel anders, dringt zich toch de vraag op of ze banger zijn hun baan te verliezen – of hun hart…

Up next

Nadat ik superveel goede dingen had gehoord over Beth O’Leary zette ik al haar boeken op mijn TBR (To be read) lijstje. Na Drie Dates was ik aangenaam verrast, en inmiddels heb ik ook haar nieuwste boek gelezen: De wake-upcall.

De wake-upcall - Beth O'Leary

De wake-upcall

In De wake-upcall lees je het verhaal vanuit het Britse altijd vrolijke buitenbeentje Izzy Jenkins (sunshine) en de sexy maar altijd serieuze Braziliaan Lucas da Silva (grumpy). Voordat het eerste hoofdstuk begint lees je Izzy’s kerstkaart aan Lucas – waarin ze hem de liefde verklaart -, en Lucas’ antwoord daarop. Fastforward naar een jaar later, ze haten elkaar en proberen elkaar het leven zuur te maken. Ondertussen heeft hun geliefde hotel te maken met een financieel gat (letterlijk en figuurlijk) en is er met de dag een grotere kans dat ze hun baan zullen verliezen. Gaat dit nog goedkomen?

Haat vs liefde

Wat zijn Izzy en Lucas héérlijke personages. O’Leary weet in De wake-upcall precies de juiste balans te vinden tussen elkaar het bloed onder de nagels weghalen en aantrekkingskracht. Ze zeggen dan ook: tussen liefde en haat zit maar een kleine scheidingslijn. Hierdoor werd ik helemaal in het verhaal gezogen en kon ik het boek ontzettend moeilijk wegleggen. Beiden hebben een interessante achtergrond waarvan de gevolgen duidelijk zichtbaar zijn in het heden. Ook diverse bijpersonages kregen een mooie verhaallijn. Zoals de lieve heer Townsend die niet alleen wil zijn. De familie Hedgers met hun heerlijke kinderen, maar niet het makkelijkste leven. Maar ook collega’s die maken dat je lacht en meeleeft.

De wake-upcall - Beth O'Leary

Kibbelen

Iets minder vond ik hoe de schrijfster om de communicatiefout heen draaide. Hoe ontwijk je effectief hetgeen je écht moet bespreken? Gezien hoe ze met elkaar kibbelden in De wake-upcall, had ik het beter bij de personages passend gevonden dat dit er allang een keer kribbig uit was geschreeuwd. Maar ja, dan was het eerder een kort verhaal geworden, en dat was óók weer jammer geweest. Nu hebben we én langer van ze kunnen genieten, kregen ze meer kans om beter uitgewerkt te worden én was er ruimte voor extra verhaallijnen. Zoals dus het in verval geraakte hotel, en natuurlijk het Ringding; een leuke verhaallijn die de competitie tussen Izzy en Lucas nog meer doet oplaaien.

Als je echt diep duikt in de communicatiefout waar het plot om draait, dan kan je er je vraagtekens bij zetten of dat nou allemaal echt had gehoeven. Maar als de schrijfster niet zo vakkundig had ontweken dat de personages erover praten, hadden we niet zo’n heerlijk verslavend boek gehad. De personages zijn fantastisch en ik kon maar niet stoppen met lezen. De personages zijn mooi en gelaagd, en ook voor de bijpersonages is een prachtige rol neergelegd. Ik heb ultiem genoten en raad De wake-upcall iedere feelgood fan aan.

Welke boeken van Beth O’Leary heb jij gelezen?

Jessica Dillema

Over Jessica: Jessica (1990) is de oprichter en eigenaar van Reviews & Roses. Ze is woonachtig in Friesland, samen met haar vriend en twee langharige katten, Fred & George waar ze in 2022 eindelijk een huis hebben gekocht. In het dagelijks leven is werkt zij als HR medewerker in een ziekenhuis, maar in haar vrije tijd blogt ze fanatiek en heeft ze een eigen fotografiebedrijf. En alsof dat nog niet genoeg is, host ze ook nog eens één keer in de zes weken een leesclub (The Awesome Book Club).

Jessica’s favoriete boek op dit moment is In the Likely Event door Rebecca Yarros.

Deze post is al 210 keer gelezen