Boekrecensie | Eerste leven – Gena ShowalterEerste Leven door Gena Showalter
Genre: Young Adult

DOODGAAN IS NOG MAAR HET BEGIN...

Je Eerste leven is niet meer dan een generale repetitie voor het échte leven...
en dat begint pas ná je dood.

Iedereen moet kiezen waar hij na zijn dood heen wil. Wordt het Troika ('Licht geeft Zicht') of Myriad ('Macht is een Recht')?
De twee rivaliserende rijken bestrijden elkaar op leven en dood, en beide hebben hun zinnen gezet op de zeventienjarige Tenley Lockwood...

Hoewel Tenleys ouders haar al - voor veel geld - aan Myriad hebben beloofd, weigert ze haar handtekening te zetten. Troika en Myriad zetten echter hun beste krachten in om haar over te halen: twee zeer aantrekkelijke jongens die haar op alle mogelijke - en onmogelijke - manieren proberen te overtuigen. Maar dan mengt zich nog iemand in de strijd, iemand met heel wat minder goede bedoelingen...

Firstlife

Eerste leven stond al zó lang op mijn wensenlijstje. Die cover, ik adoreer die cover! Daarnaast leek het verhaal mij ook nog eens hartstikke interessant. Alleen al het concept dat je na je dood aan een tweede leven begint, maar vóórdat je doodgaat moet kiezen naar welk rijk je wilt gaan. En dan gooien ze ook nog twee knapperds in de mix die je moeten overtuigen voor Troika of Myriad te gaan. Tsjah, dan hoef je niks meer te zeggen. Een interessant concept en (een mogelijke) liefde, en je hebt Jessica te pakken.

Eerste leven - Gena Showalter

Humor en schrijfstijl

Eerste leven leest vanaf de eerste pagina lekker weg dankzij de prettige schrijfstijl van Gena Showalter en door de humor die er direct ingebracht wordt. Alleen al de “mail”-wisseling waarmee het boek begint, is geweldig. Er wordt ook veel uitgelegd, maar in zo’n tempo dat je alles eigenlijk makkelijk kunt blijven bijbenen. Nergens had ik het gevoel een overload aan informatie te krijgen. Hier en daar miste ik af en toe wat uitleg, maar dat is bewust weggelaten om spanning op te bouwen. In het begin lukte dit laatste nog niet heel erg goed. Het was allemaal leuk en interessant, maar het sleepte mij nog niet direct mee. Eerste leven was nog relatief makkelijk neer te leggen.

Spannend!

Máár daar komt verandering in! Al gauw begint een echt kat en muis spel en wordt er aan twee kanten aan touwtjes getrokken. Ondertussen vroeg ik mijzelf ook af: zou ik bij Troika passen of bij Myriad? Door het boek heen vond ik beide rijken plus- en minpunten hebben. Elk hoofdstuk begint ook met een soort wijsheid – maar die zitten ook wel door het verhaal heen – van ofwel Troika ofwel Myriad. Een aantal van deze mooie wijsheden zou ik wel op tegeltjes willen laten drukken, alsook diverse prachtige quotes. Maar ze doen je sowieso enorm nadenken. Ik kon mij ook goed in de twijfel van Tenley verplaatsen.

Eerste leven - Gena Showalter

Vertaling

Ik praat in recensies zelden over vertalingen, maar wil die hier toch even benoemen. Dit is een lastig boek om te vertalen, met allemaal rijmpjes die in het Nederlands ook moeten kloppen, en meer. Dat vind ik niet continu goed gelukt. Zo snapte ik een stukje niet helemaal met daarin deze zin: “K van ‘Kip, ik heb je'”. Dat blijkt de vertaling te zijn van “K is for keeps“. Ik snapte veel meer van dat gehele stukje in het Engels en vind de Nederlandse constructie een beetje apart. En jammer is ook dat bijvoorbeeld dit grapje wegviel: “Why is six afraid of seven? Because seven eight nine”, doordat het vertaald werd met “Waarom is zes bang voor zeven? Zeven acht negen is een lekker hapje”. Dan had ik liever gezien dat ze het veranderd had in een goede Nederlandse cijfergrap, dan dit. En zo zijn er nog een paar dingetjes die ik niet helemaal lekker vond gaan.

Hoewel in het verhaal van Eerste leven ook genoeg clichés zitten, vind ik het boek in het algeheel origineel. Zelfs de driehoeksverhouding is origineel ingestoken en maakte het verhaal extra leuk. De wereld is erg interessant; de wereld van het eerste leven, en bovenal de wereld van het tweede leven en wat daaruit voortkomt. Het verhaal heeft mij vooral in de tweede helft weten te verrassen en laten meeleven, en ik kon het boek dan ook niet meer wegleggen. Genoten heb ik van de dynamiek tussen Tenley, Killian en Archer, maar zeker ook van de wijsheden en mooie quotes. Mooi is ook de opbouw van het verhaal waarbij dingen die benoemd zijn in het begin, op het eind terugkomen. Eerste leven is een fijn en makkelijk boek om te lezen, en wat mij betreft een aanrader.

Deze post is al 2539 keer gelezen