Boekrecensie | Alice in Zombieland – Gena Showalter

Boekrecensie | Alice in Zombieland – Gena ShowalterAlice in Zombieland door Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #1
Verschenen: 27 oktober 2014 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 414
Genre: Fantasy, Horror, Romantiek, Young Adult

Zodra ze je zien, komen ze achter je aan...

Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen.

Haar vader had gelijk. De monsters bestaan echt.

En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar ouders en zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen.

Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland...

Alice in Zombieland

Tijdens mijn interview met Gena Showalter in 2017 moest ik eerlijk aan haar bekennen dat ik de The White Rabbit Chronicles nog niet had gelezen. De reden? Zombies. Als ik een boek zie met als titel Alice in Zombieland, dan was het voor mij niet meer dan logisch om die links te laten liggen. Ik heb namelijk niks met zombies. Halfdode mensen die het leuk vinden om mensen op te eten? Nee dank je! Gena Showalter wist mij met haar uitleg over te halen. Ik kocht de eerste drie delen – destijds was nog niet bekend dat deel vier ook vertaald zou worden – maar las ze nog niet. Blijkbaar was er toch nog die drempel… Maar toen kwam er een nieuwe leesclub, in Heerenveen, en raad eens welk boek zij zouden bespreken? Jup! Dus ein-de-lijk las ik Alice in Zombieland.

Geestzombies

Toen de zombies voor  het eerst voorkwamen in Alice in Zombieland was mijn eerste gedachte: “Ze heeft gelogen!”. De zombies leken namelijk gewoon op “echte” zombies. Later wordt wel duidelijk dat het wel een soort geestzombies zijn. Maar mocht je net zoals ik zijn dan is het wel belangrijk om te weten: qua uiterlijk lijken ze op zich nog best wel op zombies zoals in The Walking Dead. Het zijn dus gewoon zombies, maar dan in geestvorm en niet voor iedereen zichtbaar en ook niet op de normale manier te bevechten. Volg je het nog?

Alice in Zombieland - Gena Showalter

Vernieuwend

Terwijl we het boek tijdens de leesclub bespraken besefte ik dat er inderdaad ook genoeg clichés in zitten. Deze vielen mij echter in eerste instantie niet op, doordat het verhaal voor mij zo vernieuwend was. Dit kan misschien komen door het feit dat ik nooit lees over zombies. Boeken over vampiers en weerwolven zijn niet snel nog vernieuwend, in dat opzicht. Alice in Zombieland wel, doordat ik nog niks over de wezen wist zoals beschreven in dit boek. Ik was nog niet bekend met de manier waarop je er tegen kunt vechten. Dus alles dat beschreven werd in Alice in Zombieland was nieuw en interessant en onvoorspelbaar.

Dit boek heb je zo uit

Ik begon dinsdagavond in Alice in Zombieland omdat ik eerst Opal uit wilde lezen. De leesclub was die donderdag al. Dus ik moest snel lezen. Dat ging echter heel gemakkelijk met dit boek. Het verhaal pakte mij vanaf het begin, hield mij geboeid door het gehele verhaal heen en las supervlot door de makkelijke schrijfstijl. Het verhaal is luchtig geschreven en bevat ook een fijne dosis humor. Ze weet echter ook enkele andere mooie onderwerpen aan bod te laten komen zonder afbreuk te doen aan de serieusheid daarvan.

Heerlijke personages

De personages zijn heerlijk. Alice a.k.a. Ali is een personage waar je je makkelijk in kunt inleven. De band met haar ouders en zusje worden duidelijk beschreven, en de manier waarop ze hun dood verwerkt is hierdoor goed te verklaren. Kat vond ik geweldig. Een fantastische sidekick, al is ze eigenlijk zoveel meer en is de titel sidekick helemaal niet passend. Cole is dreamy.

Wat ik niet helemaal snap is waarom Amerikanen zo gek zijn van mannen met tattoos en tepelpiercings etc. dus in mijn hoofd is Cole gewoon tattoo en piercingloos. Ook Frosty, het on/off-vriendje van Kat is echt een type dat ik in elk geval qua uiterlijk niet sexy zou noemen. Maar goed, dat ben ik, haha. Ze zijn namelijk allemaal wel erg leuk beschreven. Je leert enkele personages in dit boek al goed kennen, en ik verwacht dat andere personages in de komende delen nog verder uitgediept zullen worden. Ik kijk er naar uit om meer over deze personages te lezen.

Alice in Zombieland - Gena Showalter

vs. Alice in Wonderland

Of het boek ook perse zo duidelijk gekoppeld moest worden aan Alice in Wonderland? Nee, dat voegde voor mij niet perse iets toe. Het verhaal had er ook compleet los van kunnen staan wat mij betreft. Het speelt zich gewoon af in de echte wereld, er komen geen cakejes en drankjes aan te pas. Eigenlijk zitten er alleen enkele verwijzingen in naar bijvoorbeeld het konijn, de kat en natuurlijk haar naam. Maar deze verwijzingen waren niet nodig om dit verhaal te ontwikkelen.

Alice in Zombieland is een boek dat je eigenlijk niet al te bewust moet relateren aan Alice in Wonderland. Het is in elk geval alles behalve een retelling en vindt plaats in de “gewone” wereld. Het bevat meer clichés dan mij in eerste instantie was opgevallen – high school, meisje wordt wees, valt voor meest sexy jongen van de school, etc. etc. Dit viel mij echter minder op doordat de rest van het verhaal voor mij zo vernieuwend was. Ik wilde continu door blijven lezen omdat ik geen idee had wat ik er verder van kon verwachten. Alice in Zombieland leest vlot, zit vol actie en met gemak las ik het in minder dan twee dagen uit. Nu ga ik snel door in deel twee, Door de Zombiespiegel!

Koop hier

Deze post is al 1377 keer gelezen