Boekrecensie | Expeditie Schetsboek – Cyarin

Boekrecensie | Expeditie Schetsboek – CyarinExpeditie Schetsboek door Laura Brouwers
Verschenen: 6 november 2018 bij Kosmos Uitgevers
Format: Hardcover, aantal pagina's: 145
Genre: Non-fictie

In Expeditie schetsboek laat Laura Brouwers, beter bekend als Cyarin (Instagram: @ Cyarine), zien hoe ze te werk gaat en geeft ze volop tips en tekenoefeningen. Laura staat bekend om haar schitterende illustraties: ze maakt prachtige illustraties in mangastijl, met een sexy tintje en een vleugje Disney. In haar boek vertelt ze ook over haar bijzondere carrière, haar motivatie, het wereldwijde succes van haar Instagramfeed, en laat ze zien wat haar inspiratiebronnen zijn. Een prachtig, inspirerend kijkboek vol kleurrijk artwork voor liefhebbers van tekenen en mangastijl.

Illustratoren

Er zijn veel verschillende artiesten met allerlei verschillende stijlen. De ene stijl spreekt je aan, de andere niet. Ik heb nog maar weinig artiesten waar ik fan van ben. Twee fan mijn favorieten zijn Charlie Bowater en Taratjah. Wauw, wat kunnen zij prachtige illustraties maken! Eind september werd ik echter geattendeerd op Laura Brouwers, beter bekend als Cyarin(e). Haar stijl wordt omschreven als: “prachtige illustraties in mangastijl, met een sexy tintje en een vleugje Disney.” Laura heeft autisme en is sinds kort ook ambassadeur van de Vereniging voor Autisme. In november kwam haar boek Expeditie Schetsboek: Inspiratie en oefeningen van tekenaar tot tekenaar uit.

Expeditie Schetsboek - Cyarin - Laura Brouwers Expeditie Schetsboek - Cyarin - Laura Brouwers

Prachtige stijl

Uit nieuwsgierigheid bekeek ik haar Instagram feed, en werd direct verliefd op haar stijl. Ik vind het lastig om aan te geven waarom ik juist haar stijl zo mooi vind. Ik denk dat het komt doordat haar tekeningen heel realistisch zijn, ze altijd prachtig haar tekent,  ik het kleurgebruik fantastisch vind. Maar zelfs haar schetsen zijn al prachtig. Jullie weten nu dat ik haar stijl geweldig vind, maar wat vind ik eigenlijk van haar boek?

Expeditie Schetsboek

In Expeditie Schetsboek kijk je mee met Cyarin. Hoe werkt zij? Hoe komt een illustratie tot stand? Waarom maakt zij bepaalde keuzes? Als (nieuwe) liefhebber van haar werk vind ik dit ontzettend interessant. Het is als het ware een kijkje in de keuken van de kok. Expeditie Schetsboek is geen how-to-draw-boek. Er staan wel tips en opdrachten in, maar die zijn er vooral om je te helpen ontwikkelen; Je ontvangt geen uitgebreide basisuitleg, maar zij vertelt wel hoe zij tot haar gebruikte technieken is gekomen. Cyarin vind het vooral leuk om vrouwen te tekenen, dus daarop zijn de voorbeelden en tips en opdrachten ook veel op gebaseerd. Het enige waar ik mij lichtelijk aan ergerde was de overvloed aan Engelse termen. Dit had wat mij betreft niet gehoeven in een Nederlandstalig boek.

Inspirerend

Expeditie Schetsboek zal denk ik het leukst zijn voor diegenen die óf fan zijn van haar werk, óf diegenen die al houden van tekenen en zich willen ontwikkelen. Het is voor mij denk ik al zo’n vijftien jaar geleden dat ik echt actief tekende (bekijk in dit artikel een voorbeeld). Pas recent heb ik het opgepakt om een unieke totebag te maken voor een swap. Maar ik kan je zeggen dat Cyarin mij met dit boek hernieuwde zin heeft gegeven om het tekenen weer te gaan ontdekken. Ik kijk er naar uit om de opdrachten te gaan uitvoeren en te zien wat mij dit brengt. Inspirerend is Laura dus zeker met Expeditie Schetsboek. Missie geslaagd.

Daarnaast zit het boek dus vól met illustraties van Cyarin zelf, én zit bij de eerste druk van het boek een exclusieve print van de illustratie die op de voorkant van het boek staat. Tijdens Dutch Comic Con afgelopen maand heb ik anderhalf uur in de rij gestaan om mijn exemplaar van het boek te laten signeren. Maar daar kreeg ik wel een mooie persoonlijke illustratie voor terug.

Wil je meer weten over het ontstaan van Cyarins creaties, hoe ze zonder kunstopleiding tóch de kneepjes van het vak heeft geleerd, of wil je je eigen stijl gaan ontwikkelen? Dan is Expeditie Schetsboek het ideale boek voor jou. Het boek zit boordevol prachtige illustraties – mijn favoriet: Deliciosa – en handige tips en tricks om je eigen stijl te ontwikkelen. Expeditie Schetsboek is inspirerend en heeft ervoor gezorgd dat ik mijn potloden weer op wil pakken om te gaan oefenen en creëren. Daarnaast blijkt ze in het echt ook nog eens ontzettend aardig te zijn, en neemt ze tijdens het signeren de tijd voor je en is ze ook echt geïnteresseerd in degene die voor haar staat. De exclusieve print staat bij mij in de woonkamer te pronken; als dit boek nog op je wensenlijstje staat, raad ik je zeker de eerste editie met exclusieve print aan.

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Kosmos Uitgevers in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1389 keer gelezen