Boekrecensie | Iskari, De Gevangen Koningin – Kristen Ciccarelli

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan spoilers bevatten m.b.t. Iskari: de laatste Namsara.

Boekrecensie | Iskari, De Gevangen Koningin – Kristen CiccarelliIskari: De Gevangen Koningin door Kristen Ciccarelli
Serie: Iskari #2
Verschenen: 18 oktober 2018 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 349
Genre: Fantasy, Young Adult

Er waren eens twee zussen, die door een bijna onbreekbare band voor eeuwig aan elkaar verbonden waren. Als ze boos werden, versplinterden spiegels. Als ze blij waren, bloeiden er bloemen. Het was magie waar ze zuinig op waren, totdat Essie omkwam bij een vreselijk ongeluk, en haar ziel in deze wereld werd opgesloten.

Roa komt uit de struiklanden, een gebied dat jarenlang is onderdrukt door de koning van Firgaard. Het leek dan ook de perfecte kans toen Dax, haar jeugdvriend en kroonprins van Firgaard, haar om hulp smeekte om zijn vader af te zetten. Roa beloofde Dax en zijn zus Asha te helpen met een leger, als hij haar koningin zou maken.
Nu is Roa een ongeliefde struiklandkoningin, ver van huis en getrouwd met de jongen die verantwoordelijk was voor het ongeluk van haar zusje. En het ergste: Dax komt zijn gemaakte beloftes niet na, en haar volk lijdt nog steeds.
Dan doet zich een kans voor om alles recht te zetten, een kans voor Roa om te ontsnappen, haar volk te redden en haar zus te wreken.

Ze hoeft alleen maar de jonge koning te vermoorden.

Iskari

Wie had ooit gedacht dat ik het tweede deel in de Iskari-serie van Kristen Ciccarelli zou gaan lezen? Ik in eerste instantie niet. Iskari, de laatste Namsara trok mij namelijk totaal niet. Totdat we het boek gingen lezen met mijn leesclub. Ik bleek het boek verrassend leuk te vinden. Zodoende wilde ik natuurlijk ook Iskari, de gevangen koningin lezen. Ik was vol enthousiasme. Maar toen ik het boek eenmaal had, kwam de twijfel toch weer omhoog. Het hoofdpersonage, Roa, sprak mij niet aan in het eerste deel. Ik las veel liever weer over Asha. Maar met de wetenschap dat Kristen Ciccarelli binnenkort naar Yalfest 2019 komt, ben ik snel aan het boek begonnen. En, wat vond ik er uiteindelijk van?

De Gevangen Koningin

In De laatste Namsara lazen we al over de vogel die altijd bij Roa is, en vernamen we iets over haar zus Essie. In De Gevangen Koningin, wordt dit uitgediept. Heden wordt in De Gevangen Koningin afgewisseld met folklore en terugblikken naar het verleden. Roa is in De laatste Namsara getrouwd met Dax, haar leger in ruil voor de titel van koningin, maar ze vertrouwt hem nog altijd niet. Daarnaast is hij ook nog eens verantwoordelijk voor de dood van haar zus. Wanneer blijkt dat er een kans bestaat dat ze haar zus terug kan krijgen, komt ze voor een moeilijke keuze te staan.

Vlotte pen

Zoals Kristen Ciccarelli in De laatste Namsara al heeft laten zien, heeft zij ook in De Gevangen Koningin een heerlijk vlotte schrijfstijl. De tekst leest makkelijk weg, en is ook niet moeilijk te begrijpen. Daarnaast zit het verhaal goed in elkaar. Stukje bij beetje leer je meer en meer over het verleden van Roa, Essie en Dax, en over het verhaal van Luchtweefster. Steeds meer geeft Kristen Ciccarelli prijs van het verhaal. Ze heeft wederom een verhaal weten te creëren waarbij ze niet direct alles prijsgeeft en je geboeid houdt van begin tot eind.

Dax en Asha

Hoewel we alles lezen vanuit het perspectief van Roa, leren we ook veel over Dax (de broer van Asha, en de nieuwe koning). Dax is een zeer interessant personage. Misschien vind ik hem uiteindelijk zelfs wel interessanter dan Roa. Nee, wat zeg ik, hij ís interessanter, en leuker. Ik vond het fantastisch om over hem te lezen. Maar dat komt denk ik ook omdat we over hem lezen vanuit Roa’s oogpunt en we als lezer slechts kunnen vermoeden wat hij denkt. Asha en Torwin zien we vrij weinig in De Gevangen Koningin. Echter, omdat het verhaal van Roa en Dax zo boeiend is, miste ik ze eigenlijk niet eens.

Signalen en hints

Af en toe vond ik Roa ietwat naïef. Ze miste bepaalde signalen, en pakte hints minder vaak op dan ik als lezer deed. Maar omdat ik de hints en signalen wel zag, maar nog niet altijd wist wat het betekende, bleef ik als lezer continu geboeid. Ik had wel bepaalde verwachtingen, en die kwamen ook uit. Maar op welke manier ze zich zouden openbaren kon ik dan weer niet voorspellen. View Spoiler »

Net als De laatste Namsara, heeft ook De Gevangen Koningin mij positief verrast. Het boek las van begin tot eind lekker weg, en was zo uit. De Gevangen Koningin zit vol met spanning, sensatie en intriges. En wanneer één van de personages tot een bepaald besef komt, blijkt het boek ook nog een mooie boodschap te bevatten. Ik ben héél benieuwd naar het derde deel in de serie, dat in het Engels getiteld is: The Sky Weaver. Hierin zal Safire de hoofdrol spelen. Het boek wordt in november 2019 verwacht, en hopelijk zal de Nederlandse vertaling niet lang daarop volgen.

Ben jij al bekend met de Iskari-serie?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Blossom Books in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1156 keer gelezen