Boekrecensie | Scarlet – Marissa Meyer

Boekrecensie | Scarlet – Marissa MeyerScarlet door Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #2
Verschenen: 15 december 2019 bij Blossom Books, Rubinstein Audio
Format: Audioboek, duur audioboek 12 uur en 17 minuten
voorgelezen door: Relinde de Graaff
Genre: Fantasy, Sciencefiction, Young Adult

Cinder is gevangen genomen in het paleis in Nieuw-Beijing en zal alles op alles moeten zetten om te ontsnappen en te ontkomen aan koningin Levana. Ondertussen is aan de andere kant van de wereld Scarlet Benoit uit Frankrijk op zoek naar haar verdwenen grootmoeder. Scarlet ontdekt dat zij veel verborgen hield, en dat haar geheimen levensgevaarlijk zijn. Straatvechter Wolf lijkt de enige die Scarlet kan helpen, ook al zegt haar instinct dat ze hem niet kan vertrouwen.
Als de zoektocht van Scarlet en Wolf hen uiteindelijk bij Cinder brengt, blijkt dat ze elkaar veel meer nodig hebben dan ze ooit konden vermoeden. Het is oorlog op Aarde, en koningin Levana is meedogenloos – en op zoek naar hen.

Door naar deel 2

Nadat ik Cinder had gelezen ben ik direct begonnen met Scarlet. Echter na een paar pagina’s is het boek blijven liggen en ben ik er niet weer in begonnen. Wat de reden was weet ik niet meer precies. Maar meestal als ik een boek aan de kant leg, is dat omdat ik een recensieboek voorrang geef. In dit geval enorm jammer natuurlijk, want dit is een heerlijk boek!

Scarlet - Marissa Meyer

Scarlet

Scarlet gaat over Scarlet. Okay, stating the obvious, haha. Maar waar ik had verwacht dat het echt alleen over haar zou gaan, zou het boek eigenlijk ook Scarlet, Wolf, Cinder, Kai & Thorne kunnen heten. Er wordt namelijk van perspectief gewisseld tussen Scarlet, Cinder en Kai, waarbij personages Wolf en Thorne ook grote rollen spelen. Nu moet ik eerlijk zeggen het niet meer 100% zeker te weten, maar volgens mij lezen we niet specifiek vanuit Wolf en Thornes perspectief.

Roodkapje

Waar Cinder invloeden heeft van het sprookje Assepoester, heeft Scarlet dit van Roodkapje. Maar hoewel je de invloeden duidelijk ziet, is het zeker geen kopie van het verhaal. Marissa Meyer heeft het echt eigen gemaakt door het sprookje het verhaal slechts te laden beïnvloeden. Ze heeft er een compleet eigen en origineel verhaal van gemaakt. We lezen hoe het verder gaat met Cinder en Kai. Leren nieuwe personages, zoals kapitein Thorne, kennen. En je wordt compleet meegesleept in het verhaal over Scarlet en haar oma die spoorloos is verdwenen. En natuurlijk Scarlets ontmoeting met Wolf.

Scarlet - Marissa Meyer

Luisterboek

Hoewel ik de boeken in huis heb in hardcover (en die ook al fotomodel heb gebruikt voor deze recensie), heb ik Scarlet als luisterboek geluisterd. Ik stond in een file, die uiteindelijk drie uur heeft geduurd, en mijn vriend appte de suggestie om een luisterboek te luisteren terwijl ik zat te wachten. Geniaal, dat ik daar zelf niet aan had gedacht! Ik startte Storytel op en had Scarlet al op mijn luisterlijst staan. Eenmaal begonnen, kon ik niet meer stoppen en luisterde ik standaard in de auto van en naar mijn werk, naar Scarlet. Het boek is voorgelezen door Relinde de Graaff en ze heeft echt een hele fijne vertelstem.

Waar ik Cinder een vlot verhaal vond, dat interessant was, maar mij niet compleet in de greep had, vond ik Scarlet echt héérlijk. Wat een spannend en fijn verhaal. Ik keek er elke dag weer enorm naar uit om naar mijn werk te gaan omdat ik dan weer een stukje kon luisteren, haha. Ik vind Scarlet en Wolf leuke personages en het verhaal heeft mij enorm verrast. Het is leuk om duidelijke invloeden van Roodkapje terug te zien, maar tegelijkertijd een compleet ander verhaal te lezen. Ik zit er helemaal in en ben ook direct aan het vervolg, Cress begonnen.

Wat vind jij van op sprookjes gebaseerde boeken?

Deze post is al 1483 keer gelezen